woensdag 6 mei 2015

Bepalen wat waardevol is

Waarden - Bron: PixaBay - User: johnhain

Verwijder alle rommel uit je leven, bewaar enkel het waardevolle.

Dit is een uitspraak die ik vaak lees op website over minimalisme. Maar hoe bepaal je wat waardevol is? In eerste fase heb ik bepaald wat waardevol is aan de hand van mijn favoriete activiteiten. Met die lijst ging ik aan de slag om te bepalen wat bleef en wat verdween.


  • Ontspannende activiteiten zoals vertoeven in de natuur, spelen met kinderen, baden en zelfverzorging.
  • Filosofische activiteiten zoals het zoeken van mijn roots, de zin van ons bestaan, mijn waarheid.
  • Expressieve activiteiten zoals dansen, zingen, meditatie en yoga.
  • Creatieve activiteiten zoals schrijven, tekenen, kleuren, schilderen, haken, naaien, fotograferen,…
  • Zinvolle activiteiten zoals het verkleinen van mijn ecologische voetafdruk, het beschermen van de natuur en het helpen van de mensen op mijn pad.

Voor een aantal van mijn activiteiten heb ik totaal geen spullen nodig, toch is het belangrijk om ze bij het lijstje te zetten. Sommige dingen hebben geen fysieke ruimte nodig, maar wel tijd en de vrijheid zich te manifesteren. Op papier zien waar ik mijn tijd wil aan spenderen was een enorme openbaring. Ik besefte constant dat ik door rommel te verwijderen automatisch meer tijd en daadkracht ging vinden voor de dingen die ik leuk vind.

Bij het bepalen van een waarde is het belangrijk om in categorieën te werken. Hoe gedetailleerder ik te werk ging, hoe drukker het werd in mijn hoofd. Zaken groeperen schenkt rust. Alles wordt overzichtelijker en dan wordt inplannen des te eenvoudiger en de daadkracht des te groter. Sommige projecten werkte ik tijdens de opruimactie af. Het voelde aan als mezelf belonen nog voor ik van de verslaving af was.

Soms is het moeilijk om te bepalen of iets nu al dan niet waardevol is. Er zijn twee manieren om te weten te komen of iets waardevol voor je is. Ik heb gebruik gemaakt van beide manieren.
De meest radicale is gewoon de spullen wegschenken. Draag een doos met spullen naar de Kringloop en probeer een week later op te sommen wat er in die doos zat. Ik kon me de helft niet meer herinneren en dat was geen frustrerende gedachte, eerder een verlossende.
De zachte manier is een verhuisdoos. Je plaatst de spullen waar je geen afscheid kan van nemen in een verhuisdoos. Wanneer een jaar later de doos nog steeds ongeopend is dan kan je ze evengoed wegdoen. Dit soort van dozen kom ik vooral tegen op zolder.

Het wegstoppen van spullen om de waarde te bepalen heeft een keerzijde. Sommige activiteiten komen zelden aan bod, daardoor worden ze al snel als randactiviteit bestempeld. Mijn hoofdactiviteiten zijn mijn werk en mijn gezin, al de rest zijn randactiviteiten, die rest blijkt dan ook een groot deel van mijn favoriete bezigheden te zijn.

Visionbord

Deze blog maakt deel uit van mijn reis op weg naar minimalisme. Ik laat me inspireren door de minimalisten Joshua Fields Millburn en Ryan Nicodemus. De bedoeling is dat je jezelf aan de hand van een fictieve verhuis omtovert tot een minimalist. Niet alle stappen zijn eenvoudig, maar andere stappen zijn volgens mij voor iedereen doenbaar. Het vraagt wat tijd, aandacht en motivatie. Daar waar zij spreken van 21 dagen, spreek ik liever van 21 stappen. In stap 8 vragen ze om eens na te denken over jouw waarden in het leven. Wil je meer lezen, neem dan een kijkje op mijn verzamelpagina 'Minimalisme', de 21 stappen heb ik in het kort beschreven onder de titel '21 dagen op reis'.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen