woensdag 25 maart 2015

Zaterdag is het opnieuw Earth Hour

Earth Hour

Komende zaterdag is het opnieuw Earth Hour! Het WWF vraagt de bevolking om tussen 20.30 en 21.30 de lichten uit te doen. De zon gaat onder om 19.08 dus het wordt een feestje in het donker. Een uurtje nadenken over onze ecologische voetafdruk en de manier waarop we deze kunnen verkleinen. Ik heb de afgelopen jaren regelmatig geprobeerd mijn huisgenoten te overtuigen, jammer genoeg zonder resultaat. Komende zaterdag ben ik echter ‘Home Alone’!

Ergens vind ik het wat jammer dat mensen zo moeilijk te overtuigen zijn. Toch kijken ze een dag later vol belangstelling naar de mooie beelden die het evenement oplevert. Iedereen herinnert zich de foto’s van de afgelopen jaren wel. Steden die anders zo veel lichtvervuiling veroorzaken die nu allen de lichten doven. Een zalig, magisch moment. Hier staan de kaarsjes klaar en ik ga genieten van de stilte die duisternis brengt.


Ecologische voetafdruk

Earth Hour

Volgens een eenvoudig vragenlijstje kan je op de heel wat websites jouw ecologische voetafdruk berekenen. Uit mijn test blijkt dat ik onder het Belgisch gemiddelde zit, maar ruim boven de capaciteit van de aarde. Na de test worden een aantal oplossingen aangeboden om de voetafdruk nog wat extra te verkleinen. De meeste van die zaken doe ik reeds, dus ze brengen weinig inspiratie.

Ik lees dat we op dit ogenblik met ongeveer 6,8 miljoen inwoners leven op onze planeet en dat, naar alle waarschijnlijkheid, dit zal evolueren naar 9 miljard mensen tegen 2050. Mag ik dan een betwistbare uitspraak doen? Is het niet tijd dat wij mondiaal aan geboortebeperking doen? We blijven allen langer leven en we blijven ons uitbreiden. De aarde kan dit niet dragen. Zelfs al zouden wij de dag van morgen terug leven zoals voor de industriële periode, dan nog kan de aarde die massa niet aan.

Wanneer ik probeer mijn ecologische voetafdruk te verkleinen met de test van bijvoorbeeld het WWF dan geraak ik in de war. Zelfs wanneer ik beslis in een klein appartementje te gaan wonen, enkel nog lokaal gekweekte groeten en fruit eet, geen auto meer heb, niet meer op reis ga en maximum drie keer vlees per week eet, dan nog is mijn ecologische voetafdruk te groot. De enige manier om mijn ecologische voetafdruk te verkleinen tot datgene wat moeder aarde aankan is uitsluitend groene energie gebruiken. Laat het nou net die vorm van groene marketing zijn waar ik het minst vertrouwen in heb.

Eenvoudig leven

Eenvoudig leven is volgens mij de beste manier om mijn ecologische voetafdruk te verkleinen. Ik kan nog heel veel zaken doen. Iedere dag ontdekt ik wel iets waarvan ik kan zeggen: “Ik kan zonder!”. Het ganse jaar door zal ik verdere pogingen ondernemen om mijn gewoontes te veranderen en mijn leven te vereenvoudigen. Mijn slagen en falen natuurlijk rijkelijk publicerend op deze blog.

Wat betreft onze welvaart moeten we een stap terug en als het van mij afhangt dan bespaar ik op alles behalve onderwijs, medische en sociale zekerheid. Het welzijn van de mens gaat boven de materiële welvaart. Wanneer ik op tv voor de zoveelste keer hoor dat men bijna eist dat de economie blijft stijgen, dat de groei moet blijven toenemen om niet in een crisis te komen, dan vraag ik me af, wie zijn crisis? Er zijn andere sectoren waarin we kunnen groeien, er zijn andere aspecten binnen onze maatschappij die we kunnen gebruiken om onze welvaart te meten… De verkoopcijfers van luxe producten horen daar volgens mij niet bij.

Mag ik jullie allen een magische Earth Hour dag toewensen? Geniet van een romantisch momentje bij kaarslicht en vergeet niet om even naar buiten te kijken… Wie weet zien we ooit wel eens de melkweg in dit sterk verlichte landje.

Meer lezen

2 opmerkingen:

  1. Wat een leuk stukje heb je weer geschreven. Vorig jaar nam ik ook deel aan Earth Hour, hoewel daar weinig van te merken was bij ons in de straat, jammer genoeg.
    Ik heb jou genomineerd voor de Liebster Award. Als je wilt deelnemen vind je meer info op mijn blog, maar voel je niet verplicht. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo druk bezig geweest met die Award dat ik vergeten ben te antwoorden ;)

      Hier was er in de straat ook bitterweinig te zien. Maar wanneer ik het aantal inschrijvingen zag op de website van wwf lag dat in de verwachtingen.
      Ik denk dat ze te weinig doen om deze dag in leven te houden. Jammer. Zo veel projecten worden opgestart en na een paar jaar doen enkel de hoofdsteden nog mee. Een paar lampen uit en hopla, gratis reclame in het nieuws. Jammer.

      Groetjes

      Verwijderen