woensdag 29 april 2015

Geloven in jouw droombord

Bron: PixaBay - User: johnhain

Wat maakt mijn droombord me duidelijk?

Ik kijk naar mijn 'vision board', een digitaal prikbord dat aan de randen is volgeprikt met dingen die ik graag doe. In het midden een mooi hart met nog heel wat vrije ruimte. Dit is wat ik wil, mezelf omringen met dingen die me inspireren, ontspannen en uitdagen en in mijn kern veel liefde en ruimte om te groeien.

Visionbord

Ik staar naar mijn droombord en besef: "Wanneer dit mijn visioen voor de toekomst is, dan wordt het tijd dat ik er in geloof en overga tot actie.". Hoe bereik ik dit? Hoe zorg ik er voor dat mijn droombeeld zich manifesteert? Hoe zorg ik er voor dat ik ….

Het geheim

Ik ging op zoek naar de oorsprong van een 'vision board' en kwam terecht bij de film 'The Secret'. Een aantal gastsprekers vertellen over de wet van aantrekking en hoe ze dit toepassen in hun eigen leven. Het is een film, of eerder documentaire, die aanmoedigt om te uiten wat je wilt en werkelijk te geloven dat je alles kan bereiken.

De wet van aantrekking is eenvoudig. Je trekt aan waar je aan denkt. Elk van ons ervaart het wel vaker, jammer genoeg meestal wat betreft de dingen die we niet willen. Terwijl ik nadenk over dit artikel en de film bekijk ontvang ik een mailtje dat duidelijk maakt wat ik nu net bedoel.

Een tijdje geleden ging ik een broek kopen in een klein winkeltje waar ik nog nooit was geweest. Er was een tombola voor een gratis massage. Ik hou er niet echt van dat mensen die ik niet ken aan mijn lichaam prutsen. Dus toen ik uit beleefdheid mijn gegevens gaf kon ik enkel denken aan het feit dat ik die massage eigenlijk niet wou. Uit alle mensen die de afgelopen maand daar gewinkeld hebben ben ik diegene met het winnende lot…

Waarom lukt het met zaken die we niet willen en niet met zaken de we wel willen? Angst is een sterke emotie en de energie die uitgezonden wordt wanneer we denken vanuit angst is enorm. Wanneer we verlangen naar iets dan zijn we geremd. Automatisch vragen we ons af of we dat werkelijk willen. Zijn we dat werkelijk waard zijn? Door al die geremdheid is de energie veel lager. We willen het wel, maar geloven er niet echt in.

Zolang ik blijf focussen op het feit dat ik onvoldoende tijd hebt, zal ik onvoldoende tijd hebben. Ik moet durven te dromen en geloven dat ik het werkelijk waard ben. Ik heb voldoende tijd, ik heb voldoende geld en ik kan bereiken wat ik maar wil. Het draait niet alleen rond het veranderen van routines, maar ook rond het veranderen van gedachten en gevoelens. We kiezen zelf waar we op focussen en we kiezen zelf hoe we ons voelen. Wat is mijn keuze? Alles is mogelijk, ik moet enkel in de juiste richting kijken.

Deze blog maakt deel uit van mijn reis op weg naar minimalisme. Ik laat me inspireren door de minimalisten Joshua Fields Millburn en Ryan Nicodemus. De bedoeling is dat je jezelf aan de hand van een fictieve verhuis omtovert tot een minimalist. Niet alle stappen zijn eenvoudig, maar andere stappen zijn volgens mij voor iedereen doenbaar. Het vraagt wat tijd, aandacht en motivatie. Daar waar zij spreken van 21 dagen, spreek ik liever van 21 stappen. In stap 9 vragen ze om even na te denken over jouw dromen. Wil je meer lezen, neem dan een kijkje op mijn verzamelpagina 'Minimalisme', de 21 stappen heb ik in het kort beschreven onder de titel '21 dagen op reis'.

4 opmerkingen:

  1. Ik vind het in ieder geval een heel positief uitgangspunt. Zo lang maar niet wordt geïmpliceerd dat als iets niet lukt het jouw schuld is omdat je dan blijkbaar niet genoeg had gefocust.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat gevoel had ik af en toe in de film... Als optimist geloof ik dat er dan iets beter op me wacht ;)
      Een visionbord mag geen excuus worden voor een wijzend vingertje he... Dan zou het snel bij het afval belanden.
      Bedankt voor jou reactie... De eerste op deze blog :D

      Verwijderen
  2. Hey!! Bedankt voor je reactie op mijn blog! Jouw blog is nog niet zo makkelijk te vinden maar het is me toch gelukt ;) Nu ga je erbij op mijn Bloglovin lijstje ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn Daantje. Ik ben ook blij dat ik die van jou gevonden heb.
      Ja, mijn blog is nog vrij recent, ik moet mijn weg nog wat zoeken.

      Verwijderen