Wereldconsumentendag

World Consumer Rights Day

Internationaal wordt er op 15 maart stilgestaan bij de rechten van de consument, 'World Consumer Rights Day'. John F. Kennedy was blijkbaar de eerste die de rechten van de consument op de agenda zette. Ondertussen doen overheden wereldwijd inspanningen om de bevolking in te lichten en te beschermen.

Dit jaar is het thema voor de 'Wereld consumentendag' gezonde voeding. Hiervoor wordt vooral aandacht besteed aan de voedingswaarden vermeld op de etiketten. Vooral het gebruik van zout en suiker wordt benadrukt en het schoolbeleid betreffende gezonde voeding.


Gezonde claims

De afgelopen jaren zijn heel wat bedrijven in de stroom van groene marketing gesprongen. We kennen de slagzinnen allemaal: “Boordevol goede vitamines! 40 % minder vet!”. Als consument moet je vertrouwen op jouw gezonde verstand om te weten of die claims juist zijn. De overheid wil ons daarbij helpen door de wetgeving betreffende voedselclaims en etikettering van voedsel te verfijnen.

Voortaan zijn bedrijven verplicht om een keuze te maken. Wanneer ze op de verpakking beweren dat hun product gezond is of minder ongezond dan moeten ze dit staven met voedseletiketten. Op dit etiket moeten niet alleen de ingrediënten vermeld staan maar ook de voedingswaarde van het product.
Voedselproducten zullen op deze manier gestimuleerd worden om op zoek te gaan naar gezonde grondstoffen om hun producten samen te stellen, maar ook de consument zal de kans krijgen om steeds bewuster om te gaan met voedsel.

Voedingswaarde

Schijf van vijf - bron WIkipedia

Toen ik voor het eerst naar de voedingswaarden keek stond ik maar wat blind te staren. Wat moest ik met deze informatie? Tot nu toe keek ik vooral naar de ingrediënten. Voeding met veel bestanddelen die ik niet ken laat ik liever in het winkelrek liggen. Land van herkomst is ook aardig, automatisch kies ik voor producten van eigen land of producten uit de buurlanden. Maar voedingswaarden…

Op school hebben we allemaal geleerd over het klavertje vier, tegenwoordig spreekt men over de schijf van vijf. Vet, koolhydraten en eiwitten geven ons energie, vitamines en mineralen zorgen er voor dat ons lichaam goed functioneert. Al die waarden zijn interessant wanneer je een keuze moet maken tussen twee producten. Hoe bepaal je echter wat teveel en wat te weinig is?


Een volwassen vrouw mag ongeveer 1800/2000 kcal opnemen per dag.
Dat komt neer op ongeveer iedere dag 200 gr groenten, 200 gr aardappelen, 2 stukken fruit, 6 sneetjes brood, 30 gr kaas, 100 gr vlees of vis, 450ml melkproducten, 1 eetlepel vet en 2l water.
Een volwassen man mag ongeveer 2100/2800 kcal opnemen per dag.
Dat komt neer op ongeveer iedere dag 200 gr groenten, 250 gr aardappelen, 2 stukken fruit, 7 sneetjes brood, 30 gr kaas, 100 gr vlees of vis, 450ml melkproducten, 1 eetlepel vet en 2l water.

Wanneer ik mijn eigen maaltijden controleer op kcal, dan kom ik op ongeveer 300 tot 400 kcal per maaltijd. Dat wil zeggen dat ik nog ongeveer 2 tot 4 tussendoortjes mag eten of drinken van ongeveer 100 kcal.

Voedingswaarden tellen

App voedingswaardenApp voedingswaarden

De gemakkelijkste stap is jezelf laten begeleiden door een voedingsconsulente. Heel wat mensen krijgen echter een kil en afwijzend gevoel wanneer het woordje 'diëten' valt. Diëten hoeft niet, maar tellen hoort er echter bij. Online vind je hier en daar tabellen met de voedingswaarden van voedsel. Veel leuker is het echter om een app te downloaden op een iPad of iPhone en dagelijks jouw verbruik bij te houden.

Zelf heb ik de app 'Myfitnesspal' gedownload. Je hoeft trouwens geen smartphone of tablet te hebben. Ook via de site kan je de applicatie gebruiken. Het fantastische aan de app is dat je niet alleen zelf waarden kan toevoegen maar ook toegang hebt tot de waarden die andere gebruikers hebben ingevoerd. Dat spaart heel wat werk en tijd. Alle waarden zijn aanpasbaar en je kunt verschillende doelstellingen ingeven.

Bij de calorieën moet je opletten dat je de waarde in kcal opgeeft.
Op de meeste etiketten staat vermeld hoeveel grammen zout aanwezig is. Voor de applicatie moet je dat omzetten naar natrium in mg. Dat betekent dat je het aantal grammen vermenigvuldigt met 100 en vervolgens deelt door 2,5. Een aantal zaken moet je in de applicatie omzetten naar procent, daarvoor deel je het aantal mg door 1000.

Na een paar dagen was het reeds duidelijk dat ik volgens de richtlijnen op vlak van calorieën en zout een juist voedingspatroon heb, maar dat ik vaak op het randje zit wat suikers, koolhydraten en vetten betreft. Tot mijn grote verrassing doen mijn tussendoortjes van beschuit en honing mijn waarden enorm stijgen. Mijn ontbijt van muesli, havermout en yoghurt neemt reeds een vierde van mijn aantal koolhydraten per dag in. Soms denken we gezond bezig te zijn, maar blijken we op het randje te lopen. Ik weet dat ik voortaan goed moet letten op het suikergehalte van mijn tussendoortjes. Ik ga op zoek naar tussendoortjes met minder dan 10gr suiker per portie. Me, my fitnesspal and I...


Meer informatie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten