Mijn 'Bucket List'

Bucketlist - Bron: PixaBay - User: Rotatingmass

In 2007 inspireerden Jack Nicholson en Morgan Freeman heel wat mensen tot het schrijven van 'The Bucket List'.

Die wensenlijst werd na de verschijning van deze film een echte trend. Ook nu is de hype nog steeds populair. Online en zeker op sociale sites zoals Instagram en Pinterest zie je regelmatig lijstjes verschijnen.

'Bucket list' kan je niet letterlijk vertalen, emmerlijst is niet meteen een hit op YouTube. 'Kicking the bucket' stamt uit de Middeleeuwen. Wanneer een misdadiger de doodstraf kreeg bleek dat vaak de galg te zijn. De veroordeelde stond op een emmer met de strop rond de nek. Het eindverdict was een schop tegen de emmer.

Toen de hype ontstond stond ik er sceptisch tegenover. Waarom zou ik mijn verlangen nog meer voeding geven? Waarom meedoen aan de trend van telkens meer en meer? Tot ik de lijsten van een aantal mensen begon te lezen. Ik besefte dat het niet altijd 'meer en meer' is maar eerder 'nog een keer en nog een keer'. Mensen verlangen vaak naar kleine dingen. Een zonsondergang aan hun favoriete meer, dansen met de partner van hun leven, aaien van hun favoriete dier, …

Stel je voor, dit is jouw laatste jaartje hier op deze aarde. Wat zou je graag nog realiseren voor het einde van het jaar? Welke dromen wil je nog najagen? Welke ervaringen wil je graag nog eens herhalen?

Mijn wenslijst

Tijd om over de drempel heen te gaan en mijn eigen lijst het digitale ruim in te gooien. Heel wat mensen gaan voor een top 100. Zelf begin ik met een top vijf en werk hem doorheen het jaar verder uit.

Ik wil …

  • samen met mijn dochter proeven van een andere cultuur.
  • het noorderlicht zien
  • in de sneeuw rijden op een slee getrokken door sneeuwhonden
  • de kerstman gaan bezoeken
  • naar een zen-klooster voor een retraite.
  • een ballontocht maken
  • met mijn dochter naar Londen
  • met mijn dochter naar Parijs
  • leren skiën
  • met mijn dochter naar de bergen

Ik wil nog een keer…

  • knuffelen met mijn dochter tot ze schreeuwt: “Mama, jij knuffelbeest, laat me nu maar los!”.
  • op mijn blote voeten dansen in het gras tijdens een zomerse regenbui! De warme regendruppels op mijn huid voelen landen.
  • lange strandwandelingen maken, starend in de zee, dromend over het onbekende aan de horizon.
  • me wentelen onder mijn zachte deken, beseffend dat ik een veilige plaats heb om te slapen.
  • de vogels hun verhaal horen bij het ontwaken van de dag.
  • naar mijn dochter staren en denken: "Jij bent het allermooiste dat ik heb."
  • zwemmen in de zee, spelen met de golven.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen