zaterdag 25 april 2015

Onzekerheid is geen gebrek

Wanneer ik online begin te googlen op woorden zoals twijfelen en onzelfzeker dan begint een spelletje van hersenspoeling. Wanneer je twijfelt heb je een gebrek aan eigenwaarde, heb je een gebrek aan zelfvertrouwen en dat moet je veranderen om succesvol te zijn.

Hartverscheurend kijk ik toe wanneer mijn dochter, net als ik toen ik jong was, hard aangepakt wordt wanneer ze twijfelt, onzeker is, een leeg hoofdje heeft of droomt. “Je luistert niet! Je doet geen moeite! Je wil het niet kunnen! Je liegt!” En ze heeft geen enkele vorm van verweer, want hoe leg je aan volwassenen uit dat zij onwetend zijn en een kind van acht de waarheid zegt? Hoe leg ik mijn dochter uit dat er niks verkeerd is aan haar eigenschappen? Hoe leg ik haar uit dat wat andere bestempelen als gebreken net mama haar beste eigenschappen zijn.

Mensen die onzeker zijn leggen de lat voor zichzelf telkens hoger. Binnen de maatschappij noemt dat perfectionisme en dat wordt eveneens meestal als een gevaarlijke eigenschap gezien. Zo lang ik niet zelfzeker ben weet ik dat het beter kan en dan schaaf ik mezelf of mijn handelingen bij tot het goed aanvoelt. Ik besef dat het leven een proces is, een altijd durend proces waar alles uiteindelijk veranderd. Ik heb geen moeite met loslaten en ik roest niet vast in oude gewoontes. Ik evolueer constant en mijn twijfel helpt me daar bij.

Als dromer heb ik een sterkte verbeelding en kan ik mentaal, dagdromend, heel wat pistes bewandelen vooraleer ik een keuze maak. Tegen de tijd dat ik een keuze maak heb ik meestal heel wat onvoorziene gebeurtenissen voorzien. Dat maakt dat ik enorm goed ben in het uitschrijven van analyses. Ik denk aan dingen waar andere mensen overkijken. Ik zou in mijn carrière wel eens de switch willen maken naar 'tester'. Wanneer ik ooit taalkundig het uitschrijven van handleidingen onder de knie heb, wil ik een dergelijke job als tweede job.

Een leeg hoofd hebben, heel wat mensen vinden dat blijkbaar een rare eigenschap. Het gebeurt bij mezelf vaak. Iemand stelt me een vraag en het blijft stil in mijn hoofd. Ik heb geen antwoord, ik zie het niet, ik voel het niet, ik weet het niet. Dat overkomt me zowel bij algemene kennis als eigen oordeel. Ik automatiseer heel moeilijk en kan aanschouwen zonder een mening te hebben, dat maakt dat ik heel gemakkelijk buiten het referentiekader spring. 'Out of the box' noemt het in commerciële werelden. Nieuwe dingen ontstaan wanneer je vanaf nul kan beginnen, durft te experimenteren en het proces al even belangrijk vind als het resultaat. Dat wil uiteindelijk wel zeggen dat je moet durven twijfelen wat betreft datgene dat altijd al heeft gewerkt.

Een groeiproces is voor mezelf belangrijk, sommige dingen moet ik wel duizend keer doen voor ik ze zonder twijfelen uitvoer. Dingen die deel uitmaken van mijn dagelijkse routine kan ik automatiseren, maar eens de nood verdwijnt, verdwijnt de informatie ook in mijn hoofd. Dat heeft als gevolg dat ik me regelmatig opnieuw verdiep in bepaalde materies. Ik kan dan ook regelmatig putten uit een vat vol eindeloze interesse. “Waar blijft ze de moed vandaag halen?”, hoor ik wel eens. Vernieuwingen geven mij een boost omdat het een kans is nog wat beter te worden, maar vooral omdat het mij de kans geeft eens andere pistes te bewandelen.

Ik hoop dat wij als mensen op een dag leren dat aan ieder verhaal een voordeel en een nadeel zit. Eigenschappen niet juist louter goed of slecht zijn. Leer mensen omgaan met de tools die ze hebben. Probeer anderen niet te veranderen, maar leer hen het beste uit zichzelf te halen zonder hen aan te moedigen dingen te verdringen of te vervormen.

Geef/heeft een twijfelaar ook wat recht op eigenheid!?

6 opmerkingen:

  1. Wat heb je dit weer prachtig verwoord. Ik lees je berichten graag omdat jij je in een onderwerp verdiept, dit mooi en duidelijk uitlegt met een persoonlijk lintje eraan. Zelf ben ik meestal zeker, maar uiteraard heb ik ook mijn onzekere momenten. Wel kan ik mij soms ergeren aan anderen die soms zo kunnen twijfelen. Bv. in de winkel, neem ik dit brood mee of dat? Dan denk ik, man, neem een brood en hup. Hmm.. Geduld, niet mijn beste eigenschap. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Myriam, fijn om dat te lezen.

      Ik begrijp dat wel. Ik probeer altijd te gaan winkelen wanneer het rustig is, dan kan ik de tijd nemen om te kiezen. Ik durf ook al eens staan draaien aan de broodafdeling, zeker wanneer het brood dat we gewoonlijk nemen er niet meer is. Wij zijn moeilijke mensen op vlak van brood en ik vind het dan zo jammer wanneer ik brood mee heb dat niemand lust.
      Gisteren ging ik voor het eerst naar het warenhuis in de stad. Ik werd bijna gek, die drukte, dat aanschuiven om door te kunnen... Ik kon zelfs nergens mijn kar even op zij zetten om rustig te kiezen. Dat dus nooit meer! Voortaan begrijp ik dus ook jouw kant van het verhaal, alleen heb ik geen last van mensen die treuzelen, maar wel van de drukte waardoor ik niet de kans krijg om te treuzelen ;)

      Ach, ik denk dat het voor ons allen gemakkelijk is anderen in hun eigenwaarde te laten wanneer het onze eigen plannen niet dwarsboomt. Daarbuiten is er werk aan de winkel, veel werk.

      Groetjes

      Verwijderen
  2. Helemaal mee eens. Onzekerheid is zeker geen gebrek. Maar anno 2015 wordt het soms wel zo gebracht helaas.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer genoeg, tijd om daar verandering in te brengen.
      Niet alles wat verkoopt als zoete broodjes is zoet.

      Verwijderen
  3. Herkenbaar... Ik ben echt geen zelfzeker iemand, heb veel nood aan bevestiging, ben perfectionistisch... Maar intussen ben ik al wel gegroeid en werk ik aan dat zelfvertrouwen. Ik vind dat mama worden ook wel geholpen heeft.

    Eigenlijk mag ik het niet zo veralgemenen. Ik kan onzeker zijn in bepaalde situaties, op bepaalde momenten, en soms kan ik echt heel zelfzeker zijn over iets. Volgens mij hebben we van elke eigenschap zo wel beide kanten in ons die zich in bepaalde situaties in meer of mindere mate zullen manifesteren.

    Oja. Mijn hoofd is soms ook leeg als ze een vraag stellen ;-)

    Inderdaad, mooi verwoord. Fijn om te lezen dat je er zo over denkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk een reactie te lezen van iemand die er blijkbaar ook zo over denkt.
      Af en toe een leeg hoofdje doet deugd, maar soms komt het op een moment dat de andere het niet leuk vindt.
      Wat je zegt is, ik mag ook niet veralgemenen, wanneer ik zelfzeker ben, dan ben ik eigenlijk enorm standvastig in mijn overtuiging.

      Verwijderen