zondag 19 april 2015

Paasvakantie in PonyparkCity

PonyparkCity - Foto huisje

We brachten afgelopen week door in PonyparkCity. Een vakantiepark in Collendoorn speciaal voor kinderen die houden van pony's. Mijn dochter haar grootste passie is paarden. Reeds als peuter kroop ze spontaan naar paarden toe, de enige dieren die haar eindeloos kunnen fascineren. Ze volgt sedert haar vijfde rijles en haar favoriete reisbestemming is dus PonyparkCity.

De tweede maandag van de paasvakantie vertrekken we telkens na de ochtendspits richting Nederland. Ieder jaar komen we stipt om 14 uur toe in het park. Een weekje doorbrengen in een klein huisje, midden in het bos, is voor deze mama telkens een moment om naar uit te kijken. Het is altijd weer spannend afwachten welke pony ons huisdier gaat worden.


PonyparkCity - Foto van de pony Bobo

Dit jaar heeft Bobo ons hartje veroverd. Hij is een oude pony die, als het moet, best een kleine wandeling wil maken. Hij heeft supermooie dikke manen en een zachte huid. Ideaal voor de miss pony-verkiezing. Met alle eenvoud liet hij zich borstelen en al snel ontdekte ik een genotplekje in zijn hals. Hij was dol op snoepjes. Vooral dat laatste bleek een knelpunt. Iedere beweging richting zijn mond zag hij als 'snoepjestijd'. Meer dan eens mocht mama een knipje van zijn tanden ervaren.

Ondanks dat het vakantie is, is het in PonyparkCity niet de bedoeling extra lang uit te slapen. Om tien uur mogen de kindjes hun pony gaan halen. Onze wekker stond telkens om acht uur en tegen negen uur was dochterlief reeds stro gaan halen voor haar pony. Samen met de kinderen van de buren werden plannen gesmeed. Hier en daar was ik aan het luistervinken, zo kon ik bepalen welke activiteiten al dan niet geschrapt werden.

Vereenvoudigd was de dag opgedeeld in:

  • 08.00 Ontbijt
  • 09.00 Speeltijd voor de kinderen
  • 10.00 Pony ophalen
  • 10.30 Slenteren door het bos
  • 12.00 Middagmaal
  • 14.00 Slenteren door het bos
  • 15.00 Meedoen aan de namiddagactiviteit
  • 16.00 Slenteren door het bos
  • 17.30 Pony teruggeven
  • 18.00 Avondmaal
  • 19.00 Speeltijd voor de kinderen
  • 20.00 Avondactiviteit voor het ganse gezin

Aangezien we nu al een aantal jaren naar PonyparkCity gaan weet mijn dochter dat de tijd vliegt. Iedere vrije moment tussen 10 uur en 17.30 wil ze op haar pony rijden. Ik moet haar al stevig aanmoedigen om eens mee te doen aan een activiteit. Maar mama, dan kan ik weer een uur minder rijden op mijn pony. Ze geniet eindeloos en wijkt geen moment van de zijde van haar pony.

De band die ze opbouwt met de pony is zalig om te zien evolueren. In het begin van de week durft ze niks zonder haar mama. Ik moet de pony borstelen, ik moet hem eten geven en ik mag hem zeker niet loslaten tijdens het rijden. Tegen het einde van de week doet ze alles alleen. Dat is telkens een stevige boost voor haar zelfvertrouwen.

De laatste avond volgen er steevast traantjes. Ze zal niet snel huilen wanneer andere mensen haar zien. Wanneer ze dan alle andere kinderen ziet huilen krijgt ze het moeilijk. Mama, gaan we naar huis, ik ben moe., fluistert ze dan met een diepbedroefd stemmetje. Eens in het huisje vloeien de traantjes. De belofte van een terugkeer maakt dan al heel wat goed.

Dus PonyparkCity, het was weer een zalig paasvakantie en we komen volgend jaar zeker terug.


4 opmerkingen:

  1. Dat klinkt leuk zeg. En die dagindeling spreekt me ook erg aan. Ik kende dit park helemaal niet!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt heel leuk Nicole, moet je zeker eens uitproberen. Is in combinatie met een dagticket voor het pretpark in Slagharen. Mensen die niet ver moeten rijden gaan op vrijdag meestal nog naar het pretpark.

      Verwijderen
  2. Had ik nog nooit van gehoord, PonyparkCity. Lijkt me ontzettend leuk voor kinderen; een heel avontuur!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel leuk Sunny, je moet maar eens naar hun website surfen. Echt de moeite om op het verlanglijstje te zetten.

      Verwijderen