donderdag 16 april 2015

De zomer uitnodigen in de kleerkast

kleding

Naar jaarlijkse gewoonte maak ik mijn kleerkast in de paasvakantie klaar voor de zomer.

Terwijl de eerste lentezon mijn kamer verwarmt zet ik een deuntje van de Aboriginals op. Het voelt aan alsof ik een zonnedans doe. De zomer uitnodigend zich te manifesteren in mijn leven.

In een eerste fase pas ik alle kleren die ik nog heb van vorig jaar. Wat is te groot? Wat is te klein? Wat is versleten? Vervolgens probeer ik combinaties te maken. Wat past bij elkaar? Wat draag ik in mijn vrije tijd? Wat draag ik om te gaan werken?

Spontaan duiken er herinneringen op uit het verleden. Sommige koester ik, andere wil ik zo snel mogelijk vergeten, nog andere zou ik beter loslaten… Een kledingkast klaarmaken voor een nieuw seizoen heeft iets meditatief, iets heilig.

Stiekem droom ik van zonnige dagen, enkel nood aan een bikini en een kleedje. Ik heb zoveel nood aan die koesterende warmte. Heb ik wel genoeg warme kledij om te gaan werken? Heb ik genoeg broeken? Jammer genoeg moet ik merken dat ik stevig in mijn buidel zal mogen tasten. Blij met alweer een maatje minder, maar bijgevolg heb ik een stevig tekort aan broeken. Keuzes, want eigenlijk wil ik liever investeren in kleedjes en bikini's.

Wanneer ik klaar ben laat ik een zucht. Waarom krijg ik mijn kasten niet netjes zoals in de reclameblaadjes. Waarom verlang ik zo naar orde in mijn kast. Ik las ergens het volgende: “Hoe meer chaos in de wereld, hoe properder de kast.”. Is dat zo? Ruimen wij vrouwen op om onszelf tot rust te brengen?

Ik wil niet voor mijn kast staan en eindeloos twijfelen over wat ik ga aandoen. Ik wil geen twee of drie dingen uitproberen voor ik het goed vind. Wanneer ik me zo gedraag weet ik dat er iets mis is. Ik twijfel dan aan mezelf, voel me niet goed in mijn fel. Wat in mijn kast hangt moet goed aanvoelen, anders moet het weg. Wanneer ik de kastdeuren open wil ik me voelen als een kindje dat voor de snoepkast staat.

Ook nu zijn er opnieuw een aantal dingen verdwenen in een kledingzak en een aantal dingen in de misschien-mand. Ik heb een aantal oude spullen en een aantal nieuwe spullen. En nu is het afwachten… Wat brengt de zomer… Nieuwe herinneringen en hopelijk ook een paar nieuwe kleedjes.

Kledingskast

Deze blog maakt deel uit van mijn reis op weg naar minimalisme. Ik laat me inspireren door de minimalisten Joshua Fields Millburn en Ryan Nicodemus. De bedoeling is dat je jezelf aan de hand van een fictieve verhuis omtovert tot een minimalist. Niet alle stappen zijn eenvoudig, maar andere stappen zijn volgens mij voor iedereen doenbaar. Het vraagt wat tijd, aandacht en motivatie. Daar waar zij spreken van 21 dagen, spreek ik liever van 21 stappen. In stap 11 wordt je gevraagd om weg te gooien, doneren of verkopen. Wil je meer lezen, neem dan een kijkje op mijn verzamelpagina 'Minimalisme', de 21 stappen heb ik in het kort beschreven onder de titel '21 dagen op reis'.

4 opmerkingen:

  1. Je brengt me op ideeën, ik moet me ook eens dringend toeleggen op mijn kleerkast. Alleen: dat gaat confronterend worden, want ik pas in een heleboel broeken niet meer, wegens bijgekomen :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey

      Ja, dat gevoel ken ik ook. De weegschaal slingert hier vaak van links naar rechts en terug.
      Het komt voor mezelf dan een beetje op het zelfde neer. Zolang die te kleine kleding in je kast hangt voelt de kledingkast niet goed aan. Een maatje meer, een maatje minder, het belangrijkste is dat goed gevoel wanneer je in de spiegel kijkt. Jezelf iedere dag confronteren of een keer een ganse dag ...

      Veel succes
      Groetjes

      Verwijderen
  2. Ik moet ook nodig mijn kast uitruimen. Eerst wachtte ik op mooi weer, En nu is het zo'n mooi weer dat ik het zonde vind om de kast binnen te gaan opruimen. Ergens gaat er iets niet goed...

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dat gevoel ken ik. Gisteren buiten oude jeansbroeken zitten verknippen tot lapjes, was dat zalig genieten. Je hebt nog tijd he... Ik heb nu verlof, tijdens een werkweek vind ik dat vervelend, heb ik dan twee vrije daagje, dan wil ik net als jij naar buiten.
      Wacht jij dan maar een regenachtige dag af, alleen hoop ik dat je dan de verwarming even kan aanzetten.

      Groetjes

      Verwijderen