vrijdag 22 mei 2015

Spaarplan: Onderwijs

Een van de basiszaken die ik mijn dochter wil schenken is de kans om verder te studeren. Ik besef, niet ieder kind gaat naar de universiteit, maar stel dat ze dat wel wil/kan, dan wil ik voorzien dat geld geen invloed heeft op haar keuze.

Mijn inkomen is op jaarbasis niet hoog genoeg om dat bedrag uit mijn buffer te toveren, dus heb ik bij haar geboorte besloten om hiervoor een spaarplan te openen. De eerste jaren spaarde ik 25 euro per maand en deed ik extra stortingen wanneer ik de mogelijkheid had. Na 8 jaar had ik een bedrag van ongeveer 3900 euro gespaard.

Vorig jaar werd er in het nieuws heel veel aandacht gespendeerd aan het feit dat heel veel mensen de studiekosten niet meer kunnen betalen. Ik werd nieuwsgierig en ging op zoek naar de werkelijke kostprijs. Al snel moest ik beseffen dat mijn spaarplan een stevige boost nodig had.

Op de website van de Universiteit Gent kan je consulteren hoeveel een jaar unief ongeveer kost. Voor een student die geen recht heeft op een studiebeurs en iedere dag naar huis pendelt komt dit neer op ongeveer 3000 euro. Een kotstudent zonder beurs heeft jaarlijks een bedrag tussen de 5000 en 7000 euro nodig.

Ik ga uit van maximaal vijf jaar studeren, dat betekent een budget tussen de 15000 en 35000 euro. Ik had op acht jaar slechts 3900 euro gespaard, dus ik moet de komende tien jaar nog minstens 11100 euro sparen. Dat komt neer op 90 euro per maand.

Ondertussen spaar ik maandelijks het volledige bedrag van ons kindergeld. Ik krijg ongeveer 100 euro kindergeld. Dat betekent voor de komende tien jaar ongeveer 12000. Wanneer ik dat bedrag iedere maand mooi opzij zet kan ik mijn kind dus naar de unief laten gaan.

Een mama droomt graag van meer, dus ergens zou ik toch nog een extra reserve van 14000 euro willen sparen. Dat komt neer op maandelijks ongeveer 65 euro of een jaarlijkse extra storting van ongeveer 800 euro.

Het zal extra inspanningen vragen, maar dit staat het hoogst in mijn prioriteitenlijst. Waar een wil is, …

10 opmerkingen:

  1. Goed om daarbij stil te staan, inderdaad!!

    Wij zetten ook geld opzij, maar niet genoeg om een hele studie te bekostigen. Misschien naïef, maar ik denk dan bij mezelf: tegne die tijd verdienen we hopelijk meer en heeft ons zoontje ook een bijbaan hoop ik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey

      ja, op dat meer verdienen reken ik soms ook, of hier en daar eens een extra premie.
      Zo naïef vind ik dat niet, zoals Sunny hieronder zegt, waar een wil is, is een weg.

      Groetjes

      Verwijderen
  2. Studeren kost inderdaad veel geld. Heel mooi van jou dat je daar nu al aan denkt en daar maandelijks een bedrag voor spaart. Maar... voor wie echt heel gemotiveerd is om te studeren, denk ik dat geld (of een gebrek daaraan) geen beletsel is. Waar een wil is, is een weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Sunny,

      het zonnetje schijnt buiten he.

      Helemaal mee eens, waar een wil is, is een weg. Tot een oplossing kom je toch altijd, maar soms is het leuk een aantal back-ups te hebben.

      Groetjes

      Verwijderen
  3. Ja, ik hoorde die bedragen ook onlangs op de tv... ik heb drie kinderen. Om niet vrolijk van te worden eigenlijk hè.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, echt niet. Wanneer mijn vrienden me vragen waarom ik gestopt ben bij één kindje is dat mijn eerste reactie: "Wat als die alle drie naar de unief willen?". Als alleenstaande zie ik dat niet haalbaar.

      Verwijderen
  4. Goed dat je daar al aan denkt. Je wilt jouw kind natuurlijk alle kansen bieden. Voor mijn ouders viel de kostprijs gelukkig mee. Alleen ik studeerde verder op de hogeschool waar ik dagelijks met 't busje naartoe ging. Ik had een volledige studiebeurs en de Buzzypas werd voor de helft terugbetaald door de school, nauwelijks extra kosten dus voor hen. Unief met kot is uiteraard een ander prijskaartje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat het voor jou zo vlot is verlopen. Zelf wou ik dolgraag fotograaf worden, maar toen mijn ouders het prijskaartje zagen werden ze lijkbleek. Toen ben ik gaan werken. Dat wil ik bij mijn dochter vermijden. Gelukkig zijn niet alle richtingen even duur.

      Verwijderen
  5. Wat fijn dat je dit kan doen. Helaas lukt dit niet voor iedereen. De vraag is ook of dat echt nodig is. Ik heb altijd tijdens de weekends gewerkt om mijn studies te betalen. Het was niet altijd makkelijk maar het is ook gelukt. En nu, jaren later is het nog altijd iets waar ik heel trots op ben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Heidi,

      Dat is inderdaad iets om fier op te zijn. Studeren en werken, het getuigt van karakter. Ik had daar op die leeftijd de motivatie niet voor. Ondertussen denk ik daar anders over na. Het lukt inderdaad niet voor iedereen, maar ergens denk ik dat het van de prioriteiten afhangt. Dit staat bij mij echt wel heel hoog, ik wil dit echt staan hebben.

      Groetjes

      Verwijderen