donderdag 25 juni 2015

Als een schildpad aan de poort

Afgelopen nacht had ik een bijzondere droom. Een schildpad en heel wat vogels stonden centraal.

Ik liep op een wandelpad in de bergen. Langs de randen zag ik allerlei prachtige dieren, voornamelijk vogels. De meeste kende ik niet, maar het waren voornamelijk vogels op stelten, zoals ooievaars en reigers. Het spektakel in de bomen was zo mooi dat ik regelmatig vergat te kijken naar de grond en hier en daar begon te struikelen.

Toen ik de top bereikt had en door de poort heen wou zag ik dat het enorm druk was aan de poort. Heel wat auto's wilden doorrijden. Aan de rand zag ik een grote schildpad die ook naar binnen wou. Hij geraakte niet over de rand en riskeerde daarnaast onder de auto's terecht te komen. Had hij nou zoveel moeite gedaan om vervolgens aan zijn dood te geraken? Ik hield de wagens tegen en hielp de schildpad naar binnen.

In de lente zag ik heel wat reigers voorbijkomen. Eentje vloog zelfs voorbij het raam van mijn slaapkamer. Ook heel wat wilde ganzen zag ik arriveren, vooral koppeltjes. Andere jaren zag ik ze voornamelijk in groep voorbij vliegen. Ik vind het prachtig om in het begin van de lente ze in v-formatie voorbij te zien vliegen. Dit jaar is speciaal, ik zag ze in koppeltjes landen, klaar om een nest te bouwen. Ben ik er ook klaar voor om thuis te komen? Landen op vruchtbare grond om mijn kind te laten opgroeien? Ik denk het wel, in mijn droom bereikte ik alvast de top.

Bij het thuiskomen zal ik misschien net als de schildpad wat hulp nodig hebben. Het verleden tegen houden, de drukte die op me afkomt tegen houden, daar kan ik best wat bescherming gebruiken. Die hulp is er, mijn ouders, mijn buren, mijn vrienden en bovenal mijn dochter en ikzelf.

 

6 opmerkingen:

  1. Ik herinner me mijn dromen niet vaak, maar als ik ze me herinner, dan zijn ze meestal heel anders dan jouw droom, die je hier beschrijft.
    Wat me opvalt aan jouw schrijfsels is dat ze altijd positief eindigen. Zeg maar: eind goed - al goed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Sunny,

      Het loopt inderdaad meestal altijd goed af. In mijn dromen loopt het ook al eens fout af, maar meestal schiet ik dan wakker. Ik heb gelukkig meestal lucide dromen, dus als het fout loopt manipuleer ik mijn dromen vaak in de richting die ik wil. Hangt er wat vanaf hoe intens mijn dromen zijn. Enkel dromen over de dood weet ik moeilijk te manipuleren, daar moet ik meestal gewoon doorheen.

      Groetjes

      Verwijderen
  2. Wat een mooie droom. Ik kan de mijne nooit zo na vertellen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Nicole,

      Ik kan dat al zo lang ik me kan herinneren. Ik herinner me zelfs dromen uit mijn kindertijd.
      In mijn pubertijd schreef ik vaak kort verhalen naar aanleiding van mijn dromen.

      Groetjes

      Verwijderen
  3. Mooie droom, tof dat je er ook nog iets uit leert. Zelf herinner ik die van mij bijna nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Myriam,

      Dat is enerzijds jammer, anderzijds heb ik de indruk dat dit ook positief is. Hoe intenser ik mijn dag beleef, hoe intenser mijn dromen. Dus ga ik er vanuit dat jij algemeen bekeken best jouw flow gevonden hebt.

      Groetjes

      Verwijderen