woensdag 20 mei 2015

Kamerverhuis: Angst of spijt heb ik niet

medaille

Moest ik al mijn dozen nu weggeven dan zou ik daar eigenlijk geen moeite mee hebben.

Hier en daar zitten een aantal spullen verborgen waarvan ik misschien ooit eens zou zeggen: “Jammer dat ik dat niet meer heb.”. Maar het is niet alsof mijn leven dan minder mooi zou zijn.

Een jaar of vijftien geleden heb ik eens een grote kuis gehouden in mijn spullen. Ook dan heb ik nergens spijt van gehad. Ooit eens geuit dat ik het jammer vond dat ik ook foto's had weggedaan, maar uiteindelijk, gedane zaken nemen geen keer.

Wat ik het liefst wil bewaren zijn foto's uit mijn kindertijd en de fotoalbums van mijn eigen dochter. Dat zijn dierbare herinneringen. Ik hoef eigenlijk slechts naar mijn ouders te kijken om ook dat te relativeren. De foto's uit hun kindertijd zijn op een hand te tellen. Ik heb hen nog nooit weten zeggen dat ze dat jammer vinden.

Ik heb een medaille van mijn grootvader en de lievelingskaars van mijn grootmoeder. Ik bracht mijn kindertijd ben hen door en kijk vaak met heimwee terug op die tijd. Af en toe neem ik die even vast en dan denk ik terug aan die tijd. Super belangrijk zijn die spullen niet want ook in het dagelijkse leven zijn er genoeg zaken die deze herinneringen triggeren. Honing heb ik bijvoorbeeld bij hen leren eten en het is nog steeds mijn favoriete beleg bij het ontbijt.

Een slaapkamer ontruimen is dus eigenlijk best eenvoudig. Geen angst, geen spijt.

Deze blog maakt deel uit van mijn reis op weg naar minimalisme. Ik laat me inspireren door de minimalisten Joshua Fields Millburn en Ryan Nicodemus. De bedoeling is dat je jezelf aan de hand van een fictieve verhuis omtovert tot een minimalist. Niet alle stappen zijn eenvoudig, maar andere stappen zijn volgens mij voor iedereen doenbaar. Het vraagt wat tijd, aandacht en motivatie. Daar waar zij spreken van 21 dagen, spreek ik liever van 21 stappen. Wil je meer lezen, neem dan een kijkje op mijn verzamelpagina 'Minimalisme', de 21 stappen heb ik in het kort beschreven onder de titel '21 dagen op reis'.

6 opmerkingen:

  1. Wij hebben zelfs nog ingepakte verhuisdozen staan van enkele jaren geleden, vooral met souvenirs van op reis. Kleine dingetjes waar we nog geen plaats voor gemaakt hebben, eigenlijk missen we het ook niet.
    We hebben echt wel veel spullen die eigenlijk misbaar zijn he.
    Foto's zou ik ook niet kunnen wegdoen, maar voor de rest...

    Ik ben al benieuwd naar de andere stappen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat houdt jou dan tegen om die inhoud van die verhuisdozen weg te doen?

      Ik heb de indruk dat de volgende stappen voor mij een levenstaak zijn. Reeds met een aantal bezig, maar de vorderingen zijn nog geen blog waardig ;)

      Groetjes

      Verwijderen
  2. Bij onze verhuizing naar het platteland heb ik vrij rigoreus opgeruimd. Van sommige dingen heb ik toch wel spijt gehad.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welke dingen mis je dan net Nicole?

      Groetjes

      Verwijderen
  3. Ik heb er bewondering voor, voor de manier waarop je zo bewust omgaat met iets wat voor veel mensen een klus is waar ze een hekel aan hebben: de grote schoonmaak!
    Een prettige leefomgeving is veel waard en ook fijn in thuis te komen en om je thuis in te voelen. Maar niet te veel hechten aan spullen en materie zijn evenveel waard.
    Nog steeds heb ik de neiging om spullen die ik eigenlijk gewoon weg zou moeten doen eerst een jaar (of langer) in de berging te laten verstoffen. Na die tijd ben ik meestal vergeten dat ik ze überhaupt ooit gehad heb. Zo zie je maar hoeveel die spullen voor een mens betekenen. Niet veel dus!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet zeggen dat ik die denkwijze nu constant toepas. Bij het ipruimen, bij het kuisen, bij het opstellen van takenlijstjes... Het maakt me toch heel wat bewuster.
      Een opgeruimd huis vind ik zalig om te ervaren. Eens lekker luieren en alles laten slingeren kan deugd doen, maar het opruimen en proper maken voelt aan als het prille begin van de lente.
      Ik heb ook de neiging eerst alles op zolder te zetten. Soms is het ook handig. Ik heb bijvoorbeeld nog een doos boeken want ieder jaar is het boekenweek op school. Zo hoeft dochterlief niet met lege handen naar school. Maar sommige dingen is gewoon te gek, meestal weet ik niet meer dat ik ze heb.

      Verwijderen