zaterdag 27 juni 2015

Vlinders in Vlaanderen

Wanneer de zomer zijn komst aankondigt begin ik hier en daar vlinders te ontdekken.

Ze fladderen van bloem naar bloem en af en toe krijg ik de kans om ze even van nabij te bewonderen. Prachtige kleuren, kwetsbare vleugels en zwevend op de wind. Meer heb ik niet nodig om mijn gedachten even tot rust te brengen.

160.000 vlindersoorten zijn er beschreven en ieder jaar opnieuw voel ik de nood om hun namen nog eens op te zoeken. Zoveel soorten zijn er in mijn streek niet waar te nemen, maar diegene die er zijn vind ik wondermooi.  Ieder jaar organiseert Natuurpunt een telling in Vlaanderen, de vorige telling gaf voor Oost-Vlaanderen de volgende top tien:


Bont zandoogjeAtalanta
Bont zandoogje Atalanta
Bruin zandoogjeDagpauwoog
Bruin zandoogje Dagpauwoog
DistelvlinderGehakkelde aurelia
Distelvlinder Gehakkelde aurelia
Groot koolwitjeKlein koolwitje
Groot koolwitje Klein koolwitje
Kleine vosOranje zandoogje
Kleine vos Oranje zandoogje

Wanneer ik staar naar een vlinder die fladdert van de ene bloem naar de andere dan ervaar ik een enorme drang naar liefdevol proeven van het leven. Ze komen en gaan, laten nergens sporen na en zijn wondermooi om te aanschouwen. Ik denk aan de metamorfose die ze moesten ondergaan om zo prachtig te worden.

Als rups spenderen ze hun dagen met zichzelf voeden, sommige slaan zoveel energie op dat ze als vlinder niet eens meer hoeven te eten. Ze ruimen veel op, ze vernietigen veel en bovenal ze blijken ook een enorme bron van voedsel te zijn voor andere dieren.
Tot vijf keer toe vervellen ze in hun leven en in de allerlaatste fase veranderen ze in een pop. Langs de buitenkant lijkt die cocon een heuse winterslaap te zijn, maar niks is minder waar. Binnen in die cocon vind een transformatie plaats waarbij alle innerlijke organen veranderen.
Vervolgens, na een transformatie van een paar dagen tot een paar jaren, worden ze geboren als vlinder. Breekbaar en week nemen ze zuurstof op in hun vleugeladers, bij iedere inademing worden hun vleugels sterker en wapperen ze hun vrijheid tegemoet. Een aantal dagen, een aantal weken hebben ze om honderden, soms duizenden eitjes te leggen zodat de ganse cyclus van leven en sterven opnieuw kan beginnen.

Vlinders spreken tot onze verbeelding, al duizenden jaren krijgen ze een plekje in onze cultuur en worden ze in verband gebracht met prachtige eigenschappen. In de Griekse mythologie werd onze ziel uitgebeeld als een teder meisje met vlindervleugels. Niet enkel bij de Grieken was de vlinder verbonden met de ziel, ook de Azteken geloofden dat vlinders de zielen waren van gestorven strijders. Naast associaties met geluk, liefde en vruchtbaarheid is de vlinder ook brenger van de zomer. Vlinders staan symbool voor transformatie, metamorfose, onze levenscyclus.

Meer informatie

8 opmerkingen:

  1. Vlinders blijven prachtige wezentjes hé. Mijn bomma zei altijd als er zo'n witte vlinder voorbijkwam (een koolwitje, weet ik nu) dat het goed weer zal zijn/blijven. Elke keer als ik nu zo'n koolwitje zie, denk ik aan m'n bomma en haar liefde voor bloemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dat is mooie associatie. Lijkt me zalig om op die manier aan haar te denken.

      Verwijderen
  2. Mooi zeg! Ik zie hier meestal alleen maar het koolwitje. En soms de admiraalvlinder.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, de aanwezigheid van vlinders is enorm verbonden met de plantengroei.
      Ik zou daar zelf eigenlijk ook wat bewuster mee bezig moeten zijn.

      Verwijderen
  3. Het is inderdaad een wonderlijk dier, vooral vanwege die radicale transformatie. Maar begrijp ik het nou goed dat dit dier een langere periode kent als rups dan als vlinder?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De meeste soorten wel ja er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar dat is eigen aan moedertje natuur he.
      Wist je dat er rupsen zijn die zelfs volledig veranderen van kleur tijdens de vervelling, dan heb je bijvoorbeeld rode en groene rupsen op je struik en blijken dat allemaal dezelfde vlinders te worden.

      Verwijderen
    2. Hoe komt dat jij zo goed op de hoogte bent van rupsen en vlinders?

      Verwijderen
    3. In een ver verleden was ik enorm gefascineerd in de insectenwereld. Ik deed zelfs mee aan het spotten van lieveheersbeestjes. Zoals ik elders al schreef, een vrouw van uitersten LoL

      Verwijderen