donderdag 18 juni 2015

Wat schuilt er achter een doel?

Ken jouw angsten - Bron: PixaBay - User: johnhain

Soms zijn we vergeten dat we allemaal doelen hebben

Wanneer ik naar mij eerste 'Vision board' staar dan besef ik dat er meer aan de hand is. Het zijn doelen die een achterliggend verlangen verschuilen. Een springplank naar iets waar ik werkelijk naar verlang. Heel even had ik de indruk te weten wat er achter lag.

Help ik heb geen doelen

Dat dacht ik ooit. Doelen hebben we echter allemaal, zowel op korte als lange termijn. Het zijn vaak dingen die we zo normaal vinden dat we verwachten ze onvoorwaardelijk te krijgen. Voor niks komt de zon op.

Dagelijks zetten we onze wekker zodat we op tijd wakker zijn om te vertrekken naar school of het werk. Dagelijks gaan we naar de winkel omdat we onze magen willen vullen. Heel wat mensen hebben verzekeringen omdat ze verlangen naar steun wanneer het even minder goed gaat. Ik denk aan hospitalisatie, werkloosheid, pensioen.

We hebben samen een aantal gemeenschappelijke doelen en die vormen de steunpilaren van onze maatschappij, onze welvaart. We willen loon naar werk. We willen voor ons gezin kunnen zorgen, eten, drinken, water, elektriciteit, verwarming. We willen toegang tot onderwijs, medische verzorging en sociale zekerheid. We willen beschermt worden als burger, als consument,…

Wat wil je?

Binnen onze maatschappij kunnen we vele pistes bewandelen. Op ons pad blijken we allen een aantal andere wensen te hebben. Hoe vaak gebeurt het niet dat we de handelingen van anderen bekritiseren? Waarom zou het aanbod in de winkels zo gevarieerd moeten zijn als we allen verlangen naar hetzelfde.

De meeste doelen ontstaan omdat we een bepaald tekort willen vermijden, een probleem willen oplossen of een gemis willen opvullen. Andere doelen ontstaan omdat we net bepaalde zaken willen bewaren of verwerven. Dat zijn de doelen waarbij we gaan spiegelen.

Als kind had ik bijvoorbeeld veel energie. Die energie wil ik terug, ik spiegel met mezelf als kind. Als puber leerde ik een aantal mensen kennen die mensen wisten te inspireren met hun woorden. Dat wil ik ook kunnen, ik spiegel met anderen. De helden uit mijn kindertijd waren sterk, hielpen de zwakkeren en konden vliegen. Dat wil ik ook kunnen, ik spiegel met fictieve personen.

Ik zal nooit kunnen vliegen, maar dat wil niet zeggen dat ik niet mag dromen over vliegen. We hebben vliegtuigen, deltavliegers en parachutes… Leer ik nooit vliegen er zijn genoeg mogelijkheden om dicht in de buurt te komen.

Samen is alles leuker

Stel, alle maatschappelijk verlangens zijn voldaan. Je hebt een dak boven je hoofd, eten en drinken op de plank, toegang tot onderwijs, medische verzorging en een sociaal vangnet om op terug te vallen. Wat is jouw volgende stap? Wat verlang je nog meer?

Ik verlang naar werk. Werk die er voor zorgt dat ik op eigen benen kan staan en niet moet rekenen op dat sociale vangnet. Ik wil genoeg verdienen om mezelf en mijn gezin de gelegenheid te geven te genieten van het voedsel dat ze graag eten, de kledij die ze mooi vinden en de culturele evenementen die ze leuk vinden.

In dit verlangen, dit doel komt een tweede aspect naar boven. Welvaart is pas leuk wanneer je het kan delen. Werken voor een gezin, werken voor persoonlijke ontwikkeling is een enorme motivatie. Belangrijk daarbij is dat het werken niet de bovenhand neemt, zodat er nog tijd overblijft om samen te genieten van dat beetje meer.

Hoe gaat het verder

Sommige verlangens, doelstellingen hebben een begin en eindpunt. Eens het eindpunt bereikt verdwijnt de doelstelling van het verlanglijstje. Andere doelstellingen zijn cyclisch en kennen geen eind of geen begin. Zo intens verweven dat we soms vergeten dat ze ooit een doelstelling waren.

Wat ben jij vergeten?

Visionbord

Deze blog maakt deel uit van mijn reis op weg naar minimalisme. Ik laat me inspireren door de minimalisten Joshua Fields Millburn en Ryan Nicodemus. De bedoeling is dat je jezelf aan de hand van een fictieve verhuis omtovert tot een minimalist. Niet alle stappen zijn eenvoudig, maar andere stappen zijn volgens mij voor iedereen doenbaar. Het vraagt wat tijd, aandacht en motivatie. Daar waar zij spreken van 21 dagen, spreek ik liever van 21 stappen. In stap 2 wordt je aangemoedigd om een plan uit te werken. Wil je meer lezen, neem dan een kijkje op mijn verzamelpagina 'Minimalisme', de 21 stappen heb ik in het kort beschreven onder de titel '21 dagen op reis'.

5 opmerkingen:

  1. Soms vergeet ik dingen zo erg, dat ik vergeet dat ik ze vergeten ben....

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dat is best wel grappig, "oja, ook dat nog." Ik herken het wel hoor... Vroeg of laat komt de herinnering.

      Verwijderen
  2. Opletten dat je niet verdwaalt in verlangens... Gisteren is iets waar je niets meer kunt aan doen, dus treur er niet over! Morgen is er nog niet, dus maak er je ook geen zorgen over, leef vandaag, daar is al genoeg te doen ! Maar maak je geen zorgen, aanvaard wat er is, verbeter het als je kunt, maar kun je het niet, pin je er niet aan vast. Geluk is voor het grootste deel aanvaarden !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi gezegd, Antoon. Ik ben het er helemaal mee eens. :)
      Momenteel zit ikzelf zo'n beetje in een tussenfase waarbij ik aan het uitzoeken ben wat m'n verlangens/doelen precies zijn. Graag wil ik een eigen huisje, daarvoor ben ik aan 't sparen. Werk dat ik graag doe, heb ik al, evenals een netwerk waarop ik kan terugvallen. Daarnaast heb ik mijn hobby's en blog, maar graag zou ik wat meer avontuur in m'n leven willen. Volgend jaar ga ik met een vriendin naar Zweden en vorig jaar heb ik de West Highland Way in Schotland gewandeld met 2 vriendinnen. Misschien dat ik zo meer reiservaring opbouw om ook alleen wat meer te (durven) ondernemen.

      Verwijderen
    2. Dat is een heel mooi antwoord Antoon, een heel wijze raad. Af en toe geraak ik verdwaald, vooral wanneer mensen me vragen stellen over mijn plannen op lange termijn. Ik leef meestal knal in het heden, maar ik heb daar ook reeds de nadelen van ondervonden. Voorlopig probeer ik iets meer te plannen en bekijk ik wat de resultaten zullen zijn op lange termijn. Gelukkig ben ik met de meeste zaken gelukkig zoals ze nu zijn, dat scheelt heel wat verlangens en planning.

      Verwijderen