maandag 16 maart 2015

Waar ligt die adapter?

Elektronisch afval - Adapter en laders

Toen ik mijn dochter haar Blackberry moest opladen mocht ik opnieuw het ganse huis doorzoeken.

Waar ligt dat kabeltje? Het is een oude gsm die ik tussen het elektronisch afval vond. Ik mocht al snel ervaren waarom. Het toestel heeft constant een platte batterij. Af en toe denkt ze er eens aan en dan moet mama het hebbeding opladen.

In mijn zoektocht kwam ik heel wat kabeltjes tegen zonder label. Ik probeer mezelf te motiveren om bij iedere nieuwe aankoop de kabeltjes te voorzien van een label. Jammer genoeg viel het mij op dat ik niet altijd luister naar mijn goede raad. Een aantal merken zijn zo vriendelijk hun logo op de kabel te drukken, maar vaak staat er niks vermeld op de kabels.

Na een uurtje rommelen had ik drie zakjes bij elkaar, Samsung, Nokia en Canon. Een oude gsm, een nog oudere gsm en mijn camera. Ik ging op zoek naar een schoendoos om alle harde schijven, usb's en sd-kaarten bij elkaar te houden. Potvolkoffie, ik heb nog een sd-kaart van 32 mb. Voor alle andere spullen is het gokken. Drie autoladers, die ik nooit gebruik, liggen klaar om naar de afvalberg te brengen.

Ons elektronisch afval is iets waar ik me vaak zorgen over maak. Aangezien ik in de IT-branche werk weet ik hoe snel computers, laptops, tablets en iphones afgeschreven worden. Enerzijds worden de meeste toestellen volgestampt met software die niet geschikt is voor het toestel. Anderzijds willen mensen telkens weer het laatste nieuwe hebbeding.

Wanneer ik de beelden zie van kinderen die op bergen vol elektronisch afval op zoek gaan naar waardevolle materialen dan breekt mijn hart. Het schuldgevoel dat ontwaakt bij iedere aankoop die ik doe maakt stilletjes aan plaats voor een verlangen naar minder elektronica. Misschien moet ik ooit eens een cursus elektronica volgen, dan kan ik mijn eigen spullen leren repareren.

Kabels en opladers van elektronische spullen horen thuis op het containerpark bij het elektronisch afval. De meeste winkeliers aanvaarden oude, versleten toestellen en hun toebehoren. Hou er echter rekening mee dat die spullen ook welkom zijn in de Kringwinkel en op die manier misschien wat langer in gebruik blijven.

Elektronisch afval - Adapter en laders

Deze blog maakt deel uit van mijn reis op weg naar minimalisme. Ik laat me inspireren door de minimalisten Joshua Fields Millburn en Ryan Nicodemus. De bedoeling is dat je jezelf aan de hand van een fictieve verhuis omtovert tot een minimalist. Niet alle stappen zijn eenvoudig, maar andere stappen zijn volgens mij voor iedereen doenbaar. Het vraagt wat tijd, aandacht en motivatie. Daar waar zij spreken van 21 dagen, spreek ik liever van 21 stappen. Wil je meer lezen, neem dan een kijkje op mijn verzamelpagina 'Minimalisme', de 21 stappen heb ik in het kort beschreven onder de titel '21 dagen op reis'.

6 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Wat vind je net erg Daantje, die rondslingerende adapters of ons elektronisch afval waar we geen weg mee weten? Ik vermoed beide.

      Verwijderen
  2. Wat een slim idee om die kabeltjes te labelen!
    Je zegt dat je je schuldig voelt bij iedere nieuwe elektronische aankoop. Mij lijkt dat je jezelf daarmee onnodige ellende aandoet. Met schuldgevoel los je niks op en het is ook jouw schuld niet dat je in onze samenleving niet echt meer mee kunt komen zónder al die gadgets. Bovendien, ook als je die spullen zelf niet aankoopt, komen ze toch op één of andere manier je bestaan binnen. Dat kan ik je garanderen!
    Zo koop ik zelden van dat spul en toch sluipt het mijn huis binnen via anderen die ze als afdankertjes aan mijn schenken. Inmiddels zit ik zelf ook met een bak van 1/2 m3 VOL met van die kabeltjes waarvan ik de bestemming niet meer weet. Was net van plan om die vanmiddag eens te gaan 'opruimen'.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je wel een punt, met schuldgevoel kom je nergens... Ergens denk ik, zolang mijn geweten me parten speelt heb ik een motivatie om er iets aan te doen. Als je niks kan veranderen aan de oorzaak heeft het inderdaad weinig zin om schuldgevoel op te wekken.

      Verwijderen
  3. Zelf probeer ik mijn aantal elektrische toestellen te beperken, maar ze verslijten inderdaad steeds sneller.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik blijf er bij dat we met al die gadgets onszelf kluisteren, erger dan met de ijzeren voetklem in de slaventijd...

    BeantwoordenVerwijderen