vrijdag 10 juli 2015

Wat deed mijn portemonnee in juni?

Financieel plan

De maand juli is reeds goed vertrokken. Tijd om het overzichtje van juni af te werken.

Ondanks dat ik deze maand een aantal extra uitgaven deed ben ik best tevreden over mijn spendeergedrag. Mijn zakgeld bleef onder de 100 euro, wat extra voeding betreft heb ik 30 euro meer uitgegeven dan het plan. Vijf euro extra aan sporten, maar paardrijden was een les minder, dat is 30 euro minder. Wat kledij betreft reken ik op 300 euro per zes maand, met deze aankoop is mijn budget voor kledij op. Wat verzorging betreft heb ik zowaar mijn budget voor de afgelopen vier maand opgedaan. Ook bij de apotheker deed ik wat meer geld op dan gewoonlijk. Ik heb minder geld gespendeerd aan geschenken en de logopedie viel wat duurder uit.


Ik was afgelopen maand duidelijk vaak moe en verstrooid, het dubbele uitgeven aan koffie, ik heb me zelf eens getrakteerd op een citroencake. Voor een deel van mijn zakgeld is de bestemming de mist in gegaan. Geen idee waar ik het aan gespendeerd heb.

  • Zakgeld voor mezelf 86 euro ( Vorige maand 57)
    • Koffie 17 euro
    • Drinken en snacks 12 euro
    • Houten kommetje Kringloop 50 cent
    • Schoolfeest 20 euro
    • Parking 3 euro
    • Kluis 4 euro
    • UV-filter camera 19 euro
    • Andere 10
  • Zakgeld dochter 20 euro

Wat voeding betreft ben ik opnieuw iets te uitbundig geweest. Het verlangen om te koken in het weekend brengt mij iets te vaak naar de winkel. Aangezien we het hier over voeding hebben, ga ik niet zagen. Op dit ogenblik niet veel zin om de ticketjes te analyseren, maar een paar dingen schrijf ik toch maar eens uit. Verhoudingsgewijs geef ik nog te veel uit aan tussendoortjes zoals koek, chips en chocolade.

Dochterlief drinkt de laatste tijd liever het fruitsap van Bio-Time dan van Minute Maid. Ergens vind ik dat een positieve evolutie. Nu er een Bio-Planet is gekomen op een tiental kilometer van mijn deur wordt de verleiding nog groter. Minute-Maid 1,01 euro voor 33 cl, Bio-time 1,49 euro voor 1 liter, het spreekt voor zich dat we overschakelen.

  • Extra voeding 180 euro
    • Groenten en fruit 25 euro (vorige maand 31)
    • Vlees 27 euro (Vorige maand 5 euro)
    • Vis 3 euro
    • Ijs 12 euro
    • Tussendoortjes 20 euro (vorige maand 9 euro)
    • Koffie 8 euro
    • Havermout 3 euro
    • Noten 3 euro
  • Enkele gerechtjes
    • Preitaart met zalm: Prei 1,12 euro, gerookte zalm 2,98 euro, geraspte kaas 2,63 euro, bladerdeeg 1,99 euro. Totaal: 8,72 euro … jammer genoeg, plus pizza voor dochter 1,95 euro ;)
    • Bickyburger: 2 ovenkoeken 1,30 euro, 2 pistolets 0,58 euro, Bicky dressing 2,95 euro, Bicky Hot sauce 2,95 euro, Bicky Tomato sauce 2,95 euro, Bicky Crisps 1,48 euro, wortelen 0,28, trostomaten 0,31 euro, cheddar 1,79 euro, augurken 1,29, hamburger: 4,99 euro. Totaal: 20,87 euro
    • Frietjesdag: Gemarineerde kippenborstfilet 8,75 euro, Lutosa friet 2,49 euro, Snoeptomaten 1,65 euro. Totaal: 12,89 euro
    • Rijstdag: Rijst 0,49 euro, chipolata 7,92 euro, wortel 0,30 euro. Totaal: 8,71 euro
    • Belegd broodje: Turks brood 2,20 euro, spitskool 2,49 euro, wortelen , bio-eieren (6st) 1,99 euro, boterhamworst 0,52 euro, vleesbrood 4,48 euro. Totaal: 11,68 euro

Sporten is gezond zeggen we wel vaker. Het zwemgeld voor school betaald en zelf één keer gaan zwemmen met de buurkinderen. Dochterlief ging twee keer gaan paardrijden.

  • Hobby dochter 60 euro
    • Paardrijden 2 x 30 euro
  • Zwemmen 35 euro
    • Zwemgeld school 6 euro
    • Uitstap zwemmen 11,30 euro
    • Parking 2 euro

Op de valreep toch nog een jurkje gekocht, heel blij met mijn aanwinst. In dezelfde winkel liet ik me ook verleiden tot nieuwe sportkledij, aan de huidige was het iets te duidelijk te merken dat ik een paar kledingmaten gekrompen ben.

  • Kledij en schoenen
    • Jurkje en sportkledij 134 euro

In mijn zoektocht naar aleppozeep heb ik me laten verleiden tot nog een aantal verzorgingsspullen. Gelukkig ga ik zelden die winkels binnen.

  • Verzorging 63,9 euro
    • Essenza
      • Badparels 7,65 euro
      • Marseille zeep 3,99
      • Aleppozeep 7,95 euro
    • The Body Shop
      • Handencrème 13,50
      • Voetencrème 11
      • Handschoenen (x2) 19 euro

Ook bij de apotheker deed ik wat uitgaven. Jammer genoeg had ik een kloofje tussen mijn tenen, behandeltijd van 6 weken… De goedkopere versie van Miconazol is op de Belgische markt blijkbaar niet verkrijgbaar. Wanneer je bedenkt dat een kalknagel een behandeltijd van acht maand heeft komt dat toch vrij duur uit. Het poeder van Daktarin kan goedkoper door het te laten voorschrijven door een arts.

  • Apotheker 44 euro
    • Daktarin poeder (x2) 6,54 euro
    • Daktarin crème (x2) 7,49 euro
    • Stoomdruppels Vogel 8,95 euro
    • Honing met tijm 6,90 euro

Ook deze maand een paar geschenken. Uiteraard met veel plezier budget gespendeerd aan Vaderdag. Er volgde nog een afrekening voor het pensioenfeest van vorige maand en mijn buurvrouw was jarig.

  • Geschenken
    • Vaderdag 20 euro
    • Pensioen 6 euro
    • Buurvrouw 12 euro

Logo, afhankelijk van het aantal uren dat dochterlief bijles kreeg en het aantal testen die ze moet afleggen is de prijs anders. Deze maand op de valreep toch nog een afrekening voor testen ontvangen.

  • Logopedie 133 euro
    • Bijles 61 euro
    • Testen 72 euro

Telefonie en internet viel deze maand wat duurder uit. De afrekening van de ene maand valt samen met de vooruitbetaling van de andere maand. Dat is iets waar ik telkens vergeet rekening mee te houden. Twee rekeningen in de bus wat het internet betreft.

  • Digitaal verkeer 55,86 euro
    • GSM (Mobile Viking) 0 euro
    • Internet + gsm (Telenet) 27 + 11,44 + 2,41 euro + 15

Blijkbaar toch heel wat benzine verbruikt toen ik vorige maand naar zee ging, want deze maand stond ik opnieuw aan het benzinestation.

  • Diesel 60 euro

Goede doelen, we hebben allemaal wel ergens een zwak voor. Iedere maand betaal ik vijf euro aan het hondenasiel.

  • Goede doelen 5 euro
    • Hondenasiel 5 euro

8 opmerkingen:

  1. Leuk om te zien! Doe je nog een foto van je jurkje en sportkleding???

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat had ik eigenlijk moeten doen he Nicole. Wie weet volgt er nog wel eentje.

      Verwijderen
  2. Wat lief dat je elke maand vijf euro doneert aan het dierenasiel!
    Ik zie dat je ook redelijk hoge kosten voor logo hebt. Ik ken dat maar al te goed jammer genoeg... mijn dochter gaat ook al jaren naar de logo en we krijgen hiervoor al heel lang geen terugbetaling meer. Toch vind ik het zeker de investering waard. Alleen spijtig dat de overheid het niet altijd zo ziet aangezien ze maar beperkt willen terugbetalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vroeger gaf ik veel geld uit aan goede doelen, dat heb ik toch wel afgebouwd. Nu is het nog het dierenasiel, het rode kruis, de brandweer en natuurpunt, dat zijn uiteindelijk ook de dingen waar ik zelf of de mensen ome heen iets aan hebben,

      Ja, die logo, daar ga ik echt niet over klagen. Ik krijg nog een groot deel terugbetaald, maar net als jij blijf ik investeren zolang het nodig is. Ik heb niet de indruk dat het veel helpt voor haar schoolresultaten, maar wel enorm voor haar zelfbeeld.

      Hoe oud is jouw dochter ondertussen?

      Groetjes

      Verwijderen
  3. Mijn dochter is nu twaalf en gaat sinds haar zesde naar de logo vanwege dyslexie. Vanaf volgend schooljaar gaat ze naar het middelbaar en dus heeft ze nu gelukkig een dyslexie attest gekregen (dan moeten ze er rekening mee houden op school). Eigenlijk ben ik wel heel blij met de logo: spelling blijft erg moeilijk voor haar, maar ze heeft inmiddels heel veel vooruitgang geboekt, ook met het lezen. Ik vind het alleen erg jammer voor de kinderen wiens ouders die extra kosten niet willen of kunnen dragen. Zij blijven toch een beetje in de kou staan volgens mij...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zonder twijfel. Mijn dochter kan niet automatiseren, vooral bij abstracte zaken heeft ze het moeilijk. Spellingsregels, tafels, ze moet ze continue instuderen om ze een beetje te onthouden. Dus de logo dient voornamelijk om te herhalen wat op school achter de rug is. Alleen ben ik bang dat de hoeveelheid op den duur zo ruim gaat zijn dat herhaling water naar de zee dragen is.
      Heeft jouw dochter die test afgelegd op de logo of elders? Gelukkig zijn er meer en meer leraars die weten wat dyslexie is.

      Verwijderen
  4. Mijn dochter heeft dat dyslexie attest gekregen via het CLB (je bent toch Belgische hé, of vergis ik mij? Want in Nederland is er waarschijnlijk een andere procedure). Het CLB heeft alle gegevens bij de logopediste opgevraagd (testen enzomeer) en op basis daarvan heeft ze nu recht op dit attest. Je kan zo'n attest volgens mij in principe pas vanaf het middelbaar krijgen geloof ik. Dan is de school verplicht om rekening te houden met de beperking van je kind (dmv meer tijd bij examens, examenvragen voorlezen of verduidelijken,... naargelang wat nodig is voor je kind). In de lagere school hang je naar mijn ervaring wat meer af van de goodwill van de leerkrachten. Gelukkig konden we hierover meestal niet klagen, al vind ik wel dat de uren die naar extra zorg gaan de laatste jaren erg zijn afgebouwd. Toch in de school van mijn dochter tenminste...
    Ik zou voor jouw dochter zeker informeren bij het CLB wat er mogelijk is, je doet dat best in de loop van het zesde leerjaar. Maar je al eerder informeren kan nooit kwaad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik ben Vlaamse. Met het CLB hebben we reeds samengezeten en die hebben bevestigd dat ze de geheugenkaartjes met de regels erop mag bijhouden. Normaal wordt de juf daar het komende schooljaar van op de hoogte gebracht. Zelf heb ik echter nog niks op papier en dat verveelt me.
      De juf van vorig jaar had er moeite mee, ze was er van overtuigd dat er meer aan de hand en vond dat ik verder moest gaan, de logo en het CLB zeggen echter van niet.
      Vermoedelijk heb je gelijk, gebeurt dit pas tijdens de overgang naar het middelbaar.

      Verwijderen