vrijdag 1 mei 2015

Een droom is geen doel

Dromen - Bron: Pixabay - User: angelolucas

Soms is de grens tussen een droom en een doel flinterdun.

Mijn doelen ontstaan meestal pas op het ogenblik dat een probleem zich uit. Zolang het leven rustig verloopt heb ik nauwelijks doelen. “Heb je dan geen dromen?”, is een vraag die me ooit werd gesteld. Ja, toch wel, maar die dromen zijn geen doelen.

Ik ben een dromer. Ik geniet er van om uren te vertoeven in een dagdroom. Ik geniet er van om nachtmerries te ontleden. Ik geniet er van om mijn dromen bewust te manipuleren. Maar ik ervaar niet het verlangen om die dromen te laten manifesteren. Ik vergelijk het met kunstenaars die niet kunnen presteren in opdracht van een werkgever. De creatie is een zalig moment van genieten, maar dat genieten verdwijnt eens het een verplichting wordt. Je kan liefde niet forceren.

Wanneer ik lessen volg in SMART-trainingen, dan heb ik telkens veel aandacht voor het aspect 'R', realistisch. Wanneer wat je droomt niet haalbaar is, geniet dan van de droom, is het haalbaar stop dan met dromen en werk aan de droom.

Onlangs droomde mijn dochter luidop: “Ik wou dat we alles reeds wisten van bij ons geboorte. Dat we alles reeds konden van bij ons geboorte. Ik wou dat we zoveel geld hadden dat we nooit meer hoefden te werken. En wanneer het geld op is, dan krijgen we gewoon nieuw. Klinkt dat niet zalig mama?”.
Natuurlijk antwoorde ik met een lange ja en beiden lagen we met een grote glimlach naar het plafond te staren. “Oh, ja!”

Dat is een mooie droom waar je uren kan van genieten, het is niet realistisch, maar oh zo zeemzoet.

Waar ontbreekt bij jou de 'R' in jouw dromen?

Deze blog maakt deel uit van mijn reis op weg naar minimalisme. Ik laat me inspireren door de minimalisten Joshua Fields Millburn en Ryan Nicodemus. De bedoeling is dat je jezelf aan de hand van een fictieve verhuis omtovert tot een minimalist. Niet alle stappen zijn eenvoudig, maar andere stappen zijn volgens mij voor iedereen doenbaar. Het vraagt wat tijd, aandacht en motivatie. Daar waar zij spreken van 21 dagen, spreek ik liever van 21 stappen. In stap 9 vragen ze om even na te denken over jouw dromen. Wil je meer lezen, neem dan een kijkje op mijn verzamelpagina 'Minimalisme', de 21 stappen heb ik in het kort beschreven onder de titel '21 dagen op reis'.

5 opmerkingen:

  1. Daar ben ik het nog eens hartgrondig mee eens: sommige 'dromen' moet je niet willen omzetten in 'doelen'. Als je ze realiseert, ben je je droom kwijt en wat dan?

    Maar euh, op die 'R' van dat SMART ga ik niet in. Voor een of andere opleiding heb ik teveel met dat SMART-gedoe in de weer gemoeten, ik heb er een zware aversie tegen ontwikkeld. Voor mij gelukkig nooit meer 'SMART'!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, bij de eerste lessen had ik ook een afkeer van die methode. Ondertussen vind ik het leuk om in groep oefeningen te zien en op die manier te leren hoe anderen denken en handelen.

      Groetjes

      Verwijderen
  2. Tobben over verleden heeft geen zin, je kunt er toch niets meer aan doen, tobben over de toekomst heeft geen zin, je handelt toch wel naar best vermogen op het moment dat het er is... Dus is eigenlijk alleen het heden er, altijd en overal. Leef bewust in het nu.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is waar Antoon, bewust nu leven, dat is een belangrijke sleutel.

      Verwijderen
  3. Oh ja, voor mij is er ook een duidelijk verschil tussen dromen en doelen. Heerlijk om zo eens weg te dromen, maar voor mezelf heel belangrijk om toch ook doelen te hebben waar ik naartoe kan leven.

    BeantwoordenVerwijderen