woensdag 22 juli 2015

Wat is een macho-vrouw?

vrouw

Sommige uitspraken blijven de ganse nacht sluimeren, vooral wanneer je niet weet wat je daarvan moet denken.

De ochtendzon moest de wolken voorrang geven en het was miezerig en grijs buiten. Het feit dat ik pas om tien uur wakker was ervoer ik dan ook als een dankbaar geschenk. In de caravan hoorde ik mijn dochter janken. Het bracht me terug naar gisteren.

Dochterlief was die dag gevallen met de fiets. Een dame was zo lief geweest haar naar huis toe te brengen. Haar knie bloedde hevig en overal had ze schaafwonden. Het hoort er bij, bij het opgroeien, maar je hoopt telkens dat het niet gebeurt. Onze kompressen waren niet groot genoeg en de apothekers waren dicht. Van het lokale restaurantje mochten we de verbandkist gebruiken om ons te redden tot de nationale feestdag achter de rug was.

Toen het donker werd kwam dochterlief naar huis en moesten haar wonden verzorgd worden. Ze schreeuwde zowat de camping bij elkaar toen bleek dat het verband vast zat aan de wonde. Met veel water en een hoop engelengeduld kregen we het voor elkaar. Het was constant wisselen tussen streng zijn en trucjes gebruiken om haar zo ver te drijven dat ze het verband wou verwijderen en de wonde verzorgen.

Toen ik afscheid ging nemen van de buren zei een van de mannen iets wat me zelfs een dag later nog wat bezig hield. "Je hebt dat als een macho allemaal mooi afgehandeld.", zei hij. Nog niet helemaal beseffend wat hij daarmee wou zeggen antwoordde ik: "Ja, rustig van buiten maar klein hartje van binnen."

Is het zo? Kom ik over als een macho-vrouw? En welke definitie hangt er vast aan het woord macho-vrouw? Een macho heeft in mijn belevingswereld eerder een negatieve betekenis. Ergens bracht die uitspraak een aantal vraagtekens naar boven. Ik ben zeker en vast niet agressief en competitief ingesteld. Ik heb zelfs een hekel aan haantjes gedrag. Ik ben wel een strateeg, standvastig en analytisch.

Ik ging online even op zoek en verder dan feministisch kwam ik niet. Zelfstandig en krachtig genoeg om te overleven in een mannenwereld. Ik denk dat je dat als alleenstaande moeder automatisch wordt. Hoe moeilijker de situatie, hoe rustiger ik wordt. Ik heb geleerd dat paniek het instinct smoort. Ik weet wat ik kan en ben me bewust van het feit dat ik meer kan dan datgene waar ik me bewust van ben. Maakt dat een macho-vrouw van me?

Misschien dat ik me de komende dagen nog eens verdiep in de term. Ondertussen gaat deze macho-vrouw gaan laserschieten met haar dochter :p

10 opmerkingen:

  1. Ik vind macho toch ook niet het juiste woord hoor.
    Maar ik heb wel de indruk dat je voor deze situatie beroep hebt gedaan op het "mannelijke" deel van je brein ;-)
    Ik denk dat iedereen beide kanten in zich heeft. In meer of mindere mate. Vrouwelijke en mannelijke energie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Woorden kunnen in mijn hoofdje zoveel verwarring scheppen. Het is interessant om over na te denken, wanneer maak ik gebruik van mijn yang en wanneer van mijn yin.

      Verwijderen
  2. Volgens mij geeft iedereen wel een andere betekenis aan het woord macho-vrouw, afhankelijk van de context. Het belangrijkste is dat je buurman het positief bedoelde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De buren kwamen veel te sociaal en gastvrij over om het negatief te bedoelen. Het was positief, daarover is er zeker geen twijfel.
      Bij heel wat woorden denk ik aan de toren van Babel, zelfs bij één taal blijft er heel wat verwarring over. Als de God van de Abraham religies bestaat, dan heeft hij daar zijn doelstelling zeker bereikt.

      Verwijderen
  3. What's in a name ? Je reageert gewoon op een situatie die zich voordoet, en handelt zo goed en zo juist mogelijk. Kordaat ? Tegenover een kind moet je consequent zijn... Je kunt dit ook kordaat noemen, of misschien (gezien dat kleine hartje) een goede façade... Als het werkt is het goed en juist, werkt het niet, dan stap je bewust of onbewust over naar een volgend echelon... Mooi en sfeervol neergezet !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wanneer ik merk dat een bepaalde handeling helpt dan ben ik inderdaad heel kordaat. Dat is een woordkeuze die minder verwarring zou gebracht hebben. Inderdaad, zoals je zegt Antoon, "What's in a name?". Naar mijn mening, vaak meer vragen dan antwoorden.

      Verwijderen
  4. Hmmm, inderdaad een nadenkertje... Weet je wat ik zou doen? Ik zou het de man gaan vragen wat hij precies bedoelde!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik overwogen Nicole, maar de gelegenheid deed zich niet voor en ondertussen zijn ze terug naar de Kempen.

      Verwijderen
  5. Het woord 'macho' heeft inderdaad eerder een negatieve dan een positieve connotatie. Maar ik kan me niet voorstellen dat die man het op een negatieve manier bedoeld heeft. Ik denk dat hij het bedoeld heeft in de zin van 'stoer'.
    Jouw reactie, rustig van buiten, maar klein hartje vanbinnen", vind ik echter heel treffend. Volgens de Tao worden mannen beschouwd als 'hard aan de buitenkant en zacht aan de binnenkant', terwijl vrouwen beschouwd worden als 'zacht aan de buitenkant en hard aan de binnenkant'.
    Dat is iets om op te mediteren tijdens je yoga-sessie van voor het slapengaan ;-)...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu prikkel je me Sunny, Tao is een filosofie die me enorm boeit. Lang geleden dat ik zo'n boek nog eens bij de hand nam.
      Ik moet eerlijk bekennen dat ik in mijn stereotype denken vaak ook meer aandacht heb voor mannen die, zoals jij het schrijft, hard zijn aan de buitenkant, zacht aan de binnenkant. Misschien spiegel ik me met dat beeld wanneer ik kordaat moet zijn bij mijn dochter. De ene keer papa, de andere keer mama. Mooi, dankjewel voor de aanvulling.

      Verwijderen