donderdag 30 juli 2015

Op schattenjacht aan zee

Westende

Het is een jaarlijkse traditie, wanneer het in de namiddag eb is gaan we naar zee.

Eb is de ideale moment om op verkenningstocht te gaan. Tussen de rotsen vind je dan allerlei diertjes zoals mosselen, zeepokken, krabben, heremietkreeftjes, zeeanemoon, garnalen,... Het is telkens weer dolle pret.

Deze zomer hadden we het geluk dat er iemand garnalen aan het vangen was in zee. In zijn net zaten veel krabben en visjes die zowel bij de kinderen als de zeemeeuwen geliefd waren. Kijk je even mee naar onze vangst?

De heremietkreeft zit in een slakkenhuisje. Zie je een slakkenhuisje snel bewegen dan weet je dat er een kreeftje in huist. De volwassen hermietkreeftjes wonen in een wulkenschelp. Wanneer ze zich veilig voelen dan steken hun looppoten en hoofdje uit de schelp.


De strandkrab kan enkel zijwaarts lopen met opgeheven scharen. Het zijn alleseters die ongeveer 6 cm lang en 8 cm breed worden. Je neemt ze het best vast langs achteren met duim en wijsvinger. Zo kunnen ze niks aanvangen met hun scharen. Ben je bang, draai ze dan eerst op hun rug, dan bewegen ze minder. Wist je dat krabben vervellen? Dat is de reden waarom je bij eb ook hier en daar harnassen vindt.

De Noordzeekrab is onze lekkerste krab. ze kunnen tot 25 cm lang worden en wel 4,5 kg wegen. Zulke grote hebben we zelf nog nooit gevonden, maar deze was toch één van onze grootste tot nu toe. Jammer genoeg was ze zelf voor een amuse nog net iets te klein.

De kleine Pieterman is één van de giftigste bewoners van het Noordzeestrand. Ze verbergen zich onder het zand en steken hun rugvinnen boven het zand. Het gif is een pijn verwekkende stof en is vrij gevaarlijk. Vergeet dus niet van jouw kindjes schoentjes aan te doen bij het wandelen in het natte zand.

De strandmeeuwen zijn verzot op alles wat uit de netten van de garnaalkruier komt. Zelfs de Pietermannen worden vlotjes verteerd. Zie je de moedige strandkrab op de tweede foto? Jammer genoeg had de meeuw net iets te veel honger.

8 opmerkingen:

  1. Wat een leuke traditie! En die kreeft vind ik erg bijzonder. Die zie je niet, hier in de Achterhoek : )

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En waar is de achterhoek net? Is er dan zo'n groot verschil tussen wat er in Nederland op het strand leeft en hier in België. Eigenlijk best benieuwd. Tijd om eens te surfen op het web.

      Verwijderen
  2. Schitterende foto's! Ik ben ook dol op de zee. Als ik ooit de lotto win koop ik beslist een huisje aan zee, dan kan ik er elke dag naartoe. Maar 't zal wel bij dromen blijven vrees ik...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk er net zo over Miss Milla. Zelfs met een vaste caravan ben ik al tevreden. Ieder weekend kamperen, daar wil ik wat extra kilometers voor rijden.

      Verwijderen
  3. Ik ben een kind van de zee... Ik ben er opgegroeid, ik heb er gevist, ik heb er gespeeld, ik ben er jobstudent geweest...
    Nu woon ik in de Vlaamse Ardennen, en de zee is ook voor mij nu een beetje vakantie geworden.
    Voor mij vind je de mooiste stranden van de Belgische kust in de regio Koksijde - De Panne, je hebt er ook de mooiste en hoogste duinen.
    Geniet maar met volle teugen !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Opgroeien aan zee, dat klinkt zalig Antoon. Wij zitten altijd in Westende, dus niet zo ver van Koksijde en De Panne, al moet ik zeggen dat het twee steden zijn die ik niet zo goed ken. De laatste twee jaar leren we vooral Nieuwpoort kennen.

      Verwijderen
  4. Knappe foto's Sopdet!
    En hoe kom jij toch aan al die kennis over onze fauna? (Over vlindertjes wist je ook al zo veel.)
    Dat krabben vervellen, wist ik niet. Ik had al wel vaak hun lege omhulsels gezien, maar ik dacht dat dat stoffelijke resten waren van overleden beestjes.
    En van die kleine pieterman had ik ook nog nooit gehoord. Maar dat is misschien maar goed ook. Ik ben een beetje een schijtbroek. Dus als ik dat geweten had toen mijn dochter nog klein was, dan zou ik me ook dáár nog zorgen om gemaakt hebben: Als ze maar niet met haar voetjes in zo'n beestje trapt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Sunny, ik ben ook tevreden met het resultaat. De natuur, dieren, mensen, het boeit me allemaal enorm. Ik lees er vaak over, maar stel ook veel vragen en ga regelmatig naar centra waar je iets kan bijleren. Nieuwsgierig van aard wat betreft een ruim pakket. De wereld is dan ook zo verdomd interessant he. Jammer dat mijn interne computer niet altijd mee wil, ik vergeet veel.

      Die visjes, veel mensen weten het niet. Toen ik foto's aan het nemen was vroeg een andere vrouw me wat soort visje dat was. Ik kreeg meteen de reactie: "Oei, mijn kindjes hebben hier de ganse dag met hun blote voetjes gelopen.". Zoals 99% van de strandbezoekers... Maar als je een pechdag hebt zou ik die schoentjes maar dragen.

      Verwijderen