dinsdag 14 juli 2015

Zijn veiligheidsgordels vanzelfsprekend?

Veiligheidsgordel

Gisteren zag ik een engeltje in een cabrio, genietend van de wind, lachend naar iedere voetganger.

Ik zag hoe een vader zijn kindje op de achterbank van een cabrio zette. Het kind stelde zich recht op de achterbank en klemde zijn handjes rond de zetel van de passagier. Gierend van plezier sprong het op en neer op de achterbank. Papa vertrok met zijn flitsende wagen, de provinciebaan op.

Een stukje weg doorheen onze gemeente waar het verkeer nooit stil valt. Waar we regelmatig gierende banden horen. Waar vrachtwagens verantwoordelijk zijn voor 50% van de ongevallen. Hij vertrok en ik kon maar aan één ding denken: Straks botst er iemand tegen hen aan en ligt dat engeltje twintig meter verder op de straat.

Ieder vriendje van mijn dochter heb ik al meermaals moeten uitleggen waarom ik niet vertrek wanneer de gordels niet geklikt zitten. Als ik een autogeval heb zou ik graag hebben dat jullie in de auto blijven zitten. Bovendien wil ik geen boete betalen voor iets wat zo vanzelfsprekend is, jullie veiligheid. Vooral het woordje ‘vanzelfsprekend’ is blijkbaar enorm gelogen. Voor velen blijkt het nog steeds niet vanzelfsprekend.

Het gebruik van de gordel is zowel voorin als achterin de wagen verplicht sedert 1991. Een veiligheidsgordel verminderd de kans op letsels met 40%, de kans op overlijden met 50%. Een op de drie dodelijke slachtoffers in het verkeer zijn te wijten aan het niet dragen van een veiligheidsgordel. Volgens Knack werden er vorig jaar gemiddeld 308 boetes per dag uitgeschreven voor het niet dragen van de gordel. Ondanks dat de boetes ieder jaar duurder worden, 100 euro voor een volwassenen, 150 voor een kind, blijken het aantal overtredingen toe te nemen.

Op de website http://www.kinderenindeauto.be vind je alle informatie terug over het hoe en waarom van de gordel. Je vindt er antwoorden op vragen zoals Mogen kinderen vervoerd worden zonder kinderbeveiligingssysteem? Waar moet ik op letten bij de aankoop van een autozitje? Wanneer schakel ik over naar een "groter" zitje? Wanneer kan ik mijn kind met enkel de veiligheidsgordel vastmaken? Mogen kinderen vervoerd worden in wagens zonder veiligheidsgordels? Mogen kinderen voorin vervoerd worden in wagens met heupgordels? Wat is de veiligste plaats voor kinderen in de wagen?

6 opmerkingen:

  1. Voor mij is het zo logisch dat ik er echt van sta te kijken van deze cijfers!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelf heb ik de gewoonte om altijd eerst mijn veiligheidsgordel vast te klikken alvorens ik de auto start. Jammer, dat het dragen van een veiligheidsgordel niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Van ouders verwacht ik toch dat zij dit hun kinderen aanleren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er zijn in ons huishouden een flink aantal zaken waar geen discussies over zijn oftewel die vanzelfsprekend zijn. Het drogen van autogordels is zoiets.
    Goed voorleven impliceert heel veel.
    Maar ik ben niet roomser dan de paus. Laatst moesten er 10 kinderen in twee auto's en ik kon het niet anders regelen dan dat er vier achterin zaten met drie gordels (dus twee samen in een gordel).
    Het was een relatief klein stukje rijden, maar ik vond het erg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het aandoen van de gordel is voor mij zo automatisch geworden, dat ik me betrap de gordel aan te gespen om van de oprit de garage binnen te rijden. Maar voor de verplichting deed ik dat niet, tot ik eens een zwaar verkeersongeval had, en mijn armen weken pijn deden van de schok op te vangen. Sindsdien doet iedereen bij mij de gordel om.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn zoon leert rijden. Ik ben zijn leraar. Hij zegt me telkens voor we de oprit afrijden: 'mama, gordel aan!'. Geweldig toch.
    Ik erger me dood aan de verkeerssituatie. Ik rijd bijna dagelijks 100 km in het drukke verkeer naar Brussel. Het verwondert me dat ik nog in leven ben.
    Helaas, het valt me op. Hoe jonger de chauffeurs, hoe gevaarlijker ze rijden.
    Kleine kinderen moeten achteraan met een gordel om en zittend op een veilig zitje of in een autostoel! Niet vooraan tussen de ouders of op schoot van mama of papa of ergens los in de auto. Ik begrijp het allemaal niet meer. Zijn al die mensen echt dom? Ik werkte 6 jaren fulltime op intensieve zorgen en heb verschillende kinderen zien sterven. Ook jongvolwassenen natuurlijk.
    Onverantwoord rijgedrag: voor mij dagelijkse kost.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Opmerkelijk dat het dragen van een autogordel blijkbaar nog steeds geen 'vanzelfsprekendheid' is.
    10 jaar geleden heb ik mijn auto weggedaan omdat ik mezelf een gevaar op de weg vind (ik merk veel dingen niet op), maar in de loop der jaren heb ik al vaak naast chauffeurs gezeten waarbij ik dacht: En ik dacht dat IK zo'n gevaar op de weg was en zo weinig opmerkte. Een heel aantal chauffeurs heeft vaak nog veel minder gezien dan ik.
    Zoals Karine hierboven ook aangeeft, ik vind het eigenlijk een wonder dat er niet nog veel meer ongelukken gebeuren. Ik denk weleens dat mensen zich niet realiseren welk een risico's het autoverkeer inhoudt.

    BeantwoordenVerwijderen