vrijdag 7 augustus 2015

Nadenken over mijn autogebruik

Auto in het zand

Een aantal jaren geleden nam ik me voor te sparen voor een elektrische auto of gewoonweg autoloos door het leven te gaan.

Enerzijds kost een wagen enorm veel geld. Het is niet alleen de benzine, maar ook de belastingen, verzekering en het onderhoud. Anderzijds is iedere wandel- en fietstocht een openbaring, wat stinken die wagens toch!

Toen mijn vader hoorde dat ik het budget had voor een milieuvriendelijke wagen was hij in de wolken. Niet het milieuvriendelijke, maar het nieuwe klonk hem als muziek in de oren. Dat betekende immers dat hij minder zou moeten werken aan mijn wagen. Een paar weken later liet hij me weten dat hij een mooie wagen voor me had gevonden. Ik kreeg een ecopremie omdat hij heel wat minder roet in de lucht bracht en ik had nog twee jaar garantie. Ik zag zijn enthousiasme en gaf toe. Een week later stond er geen elektrische wagen, maar een diesel op onze parking. Wat was dat even slikken.

Het was dus tijd om stil te staan bij mijn verbruik en te bekijken hoe ik die wagen vaker op de parking kon laten staan. De auto minder gebruiken wanneer er eentje ter beschikking is blijkt niet zo eenvoudig. Af en toe peper ik mezelf in dat ik hem beter kan verkopen. Het zou echter slechts een verschuiving van het probleem zijn.

Ik hield gedurende een maand mijn autoverbruik bij en moest beseffen dat ik mijn wagen het meest gebruik om mijn moeder naar haar werk te brengen of mijn dochter en de buurkinderen naar school. Doe ik dat niet, dan doen mijn ouders of de buren dat. Door een bepaalde taak door te schuiven los je het probleem niet op. Anderzijds is mijn moeder bijna op pensioen en mijn dochter komt stilletjes aan in een leeftijdsfase terecht dat ze liever zelfstandig naar school zal willen gaan.

  • Ma 18 mei: mijn moeder naar haar werk gebracht
  • Di 19 mei: mijn dochter en de buurkinderen naar school gebracht
  • Woe 20 mei: met de auto naar het station (regen)
  • Do 21 mei: mijn dochter en de buurkinderen naar school gebracht
  • Vrij 22 mei: met de auto naar het station (te laat)
  • Za 23 mei: samen met mijn ouders op uitstap
  • Zo 24 mei: met de kindjes gaan zwemmen
  • Do 28 mei: mijn dochter en de buurkinderen naar school gebracht
  • Vrij 29 mei: met de auto naar het station (regen)
  • Za 30 mei: met de kindjes gaan zwemmen, naar de Ava
  • Ma 1 juni: mijn moeder naar haar werk gebracht
  • Di 2 juni: mijn dochter en de buurkinderen naar school gebracht
  • Vrij 5 juni: mijn dochter en de buurkinderen naar school gebracht, naar de gamma
  • Zo 7 juni: met de auto naar het schoolfeest
  • Di 9 juni: mijn dochter en de buurkinderen naar school gebracht
  • Do 11 juni: mijn dochter en de buurkinderen naar school gebracht
  • Vrij 12 juni: mijn moeder naar haar werk gebracht, met de wagen naar de Kringloop
  • Ma 15 juni: mijn moeder naar haar werk gebracht

Afhankelijk van de omstandigheden zou dit wel eens mijn laatste auto kunnen zijn. Ik hoop dat er binnen een aantal jaren mogelijkheden zijn om in onze buurt auto's te huren. Een tweetal keer per maand lijkt me ideaal. Een vaste dag om naar de winkel te gaan en een extra dag om vrienden en familie die niet in de buurt wonen te bezoeken.

Ik kijk er niet echt naar uit om gebruik te maken van het openbaar vervoer. Wij hebben een goede spoorlijn om naar de hoofdstad te gaan, maar alle ander richtingen vraagt planning en overstappen. Wij zijn geen ochtendmensen, maar aangezien de treinen 's morgens talrijker zijn dan 's avonds betekent dat toch wel een verschuiving van ons dagelijks ritme. Bovendien vind ik het openbaar vervoer duur wanneer je op uitstap gaat met meerdere mensen.

Wanneer ik de auto bewust minder gebruik merk ik dat ik vooral geneigd ben om vaker thuis te blijven of streekgebonden activiteiten te doen. Misschien is dat wel de doelstelling, minder uitspreiden, maar aandacht voor datgene in de eigen leefwereld.

Toen ik afstudeerde had ik het gevoel 'slechts' een plattelandsmeisje te zijn. Ik verlangde naar de stad en de wereld, ik wou weten en ervaren wat er buiten mijn grenzen aanwezig was. De afgelopen jaren heb ik het gevoel dat ik mijn grenzen aan het herzien ben, zij het dan wel in de andere richting.

Deze blog maakt deel uit van mijn reis op weg naar minimalisme. Ik laat me inspireren door de minimalisten Joshua Fields Millburn en Ryan Nicodemus. De bedoeling is dat je jezelf aan de hand van een fictieve verhuis omtovert tot een minimalist. Niet alle stappen zijn eenvoudig, maar andere stappen zijn volgens mij voor iedereen doenbaar. Het vraagt wat tijd, aandacht en motivatie. Daar waar zij spreken van 21 dagen, spreek ik liever van 21 stappen. In stap 17 wordt er gevraagd om na te denken over jouw auto. Wil je meer lezen, neem dan een kijkje op mijn verzamelpagina 'Minimalisme', de 21 stappen heb ik in het kort beschreven onder de titel '21 dagen op reis'.

5 opmerkingen:

  1. 't Is en blijft een dilemma: wel of geen auto. Het kost handenvol geld en het is erg belastend voor het milieu. Ik besef het maar al te goed. Toch kan ik de mijne momenteel niet missen. Dochterlief turnt op 25 km afstand van ons huis. Een andere optie dichterbij voor dezelfde discipline op competitie niveau is er helaas niet... Met de fiets of met het openbaar vervoer is deze verplaatsing (5 maal per week) niet haalbaar. Als ik mijn auto weg zou doen zou ik haar haar passie moeten ontnemen... en dat wil ik niet.
    Toch sluit ik ook zeker niet uit om ooit wel de wagen weg te doen, in een andere fase van mijn leven.
    Anderzijds denk ik ook wel: mijn buren stoken elke dag afval ( geverfd hout, plasic,..) op in hun kachel en zij storen zich er niet het minste aan wat voor belasting die zwarte rook heeft voor het milieu of de medemens... Volgens mij is de vervuiling die dit teweegbrengt nog vele malen erger dan de uitstoot van een auto...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik droomde ook van een elektrische wagen, tot ik een blog las van iemand die al over zo'n wagen beschikte. Die moest in de winter naar huis zonder verwarming, want anders had hij niet genoeg bereik... Dat deed me nadenken. Als ik een nieuwe wagen koop, dan neig ik nu eerder naar een hybride...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thuis staan er 4 auto's op de oprit. Eentje voor pa, ma, broer en mezelf. In principe kan ik wel een auto delen met m'n moeder, maar zij ziet dat niet zitten. Zelf ga ik zoveel mogelijk met de fiets, maar zonder auto door het leven gaan lijkt mij toch wel een uitdaging en een beperking in je vrijheid. Door m'n auto kan ik gaan en staan waar en wanneer ik wil. Gelukkig heb ik nog niet veel kosten gehad aan m'n autootje, maar de kostprijs (verzekering, belasting, ...) zijn inderdaad wel veel in verhouding met het verbruik. Nou ja, ik wens je nog veel succes met je zoektocht naar een verminderd autogebruik. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je op het platteland woont dan denk ik dat je echt een auto nodig hebt, gezien de beperkte mogelijkheden die er qua OV vaak zijn. Je kunt dan, net zoals jij, bewuste keuzes proberen te maken in het ver- en gebruik van je auto. Maar ik vind ook dat je het jezelf daarin niet onnodig moeilijk moet maken en ook niet buitensporig streng voor jezelf moet zijn. Vervuiling en uitputting van fossiele brandstoffen zijn een gezamenlijk probleem. Daar ben jij niet in je eentje verantwoordelijk voor. Als iedereen er nog maar een klein steentje aan bijdraagt, kan dat al veel oplossen.
    Voor mij, hier in de stad, is een auto buitenproportioneel duur en ook nog eens heel onhandig. Wanneer ik echt een auto nodig heb, bestaat de oplossing er voor mij in om er een te huren, een taxi te nemen, of dat wat ik wil vervoeren te laten bezorgen. Dat zijn voor die ene keer wel grote kosten, maar de enkele keer dat ik me daarop moet beroepen maakt deze kosten (in het totaal) uiteindelijk nog steeds een stuk kleiner dan de doorlopende kosten die ik aan een auto heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mogelijkheden om auto's in de buurt te huren zijn er al meer dan je misschien denkt. Een handige site met een de mogelijkheden: www.nudge.nl/projects/deelauto/

    Denk dat als je maar 2 tot 3 per maand een auto nodig hebt dat dan het Autodelen 2.0, met zoiets als Snapcar het beste uitpakt. Maar hier ben je natuurlijk gebonden aan hoeveel mensen er in jouw omgeving mee doen.

    BeantwoordenVerwijderen