woensdag 5 augustus 2015

Stoppen met suiker, is het moeilijk?

Koffie en suiker

Als kind groeide ik op bij mijn oma en die had suikerziekte.

Veel heb ik daar niet van gemerkt. Het enige grote verschil met thuis was dat zij alles kookte, zelfs vlees. Wat snoepgoed en drankjes betreft had ze alles in huis. Ergens heb ik er nooit bij stil gestaan dat zij daar niet mocht van eten. Oma drinkt water en snoept niet, zo eenvoudig was het.

Pas wanneer ik volwassen was werd ik alert voor het feit dat mijn oma suikerziekte had. Wanneer er een feestje was dan probeerden we er altijd voor te zorgen dat er voor haar een alternatief was. Wanneer ze op later leeftijd zelfs een stuk fruit in twee moest snijden en druiven moest tellen om niet te veel suiker binnen te hebben kreeg ik medelijden.

Door die gebeurtenissen was ik de afgelopen jaren veel bewuster voor alle campagnes rond suiker en suikerziekte. Het besef dat die ziekte in mijn genen zit maakt me ook wel alert. Ik besloot even na te gaan hoeveel suiker ik zelf eet. In eerste instantie schrapte ik de suiker in mijn koffie, want dat bleek toch al snel vier tot zes klontjes suiker per dag te zijn.

Tegenwoordig let ik bij alles wat ik aankoop op de hoeveelheid suiker die er zit in bewerkte voeding. Bij de meeste snacks kan je er niet onderuit, er zit enorm veel suiker in. Tot nu toe heb ik nog maar één soort cracker gevonden die en weinig suiker bevat en in de smaak valt bij mezelf en mijn dochter.

Ik ben met perioden iemand die verlangt naar zoet. Het kan me dan niet schelen wat ik in mijn handen krijg, maar zoet zal ik krijgen. Ik merk dat dit samenvalt met mijn hormonale cyclus, maar ook vermoeidheid is vaak een trigger. In de zomer is het vrij gemakkelijk, heel wat lekker zoet fruit in de winkel, maar wat zal ik doen eens de wintermaanden er aankomen?

Vandaag was opnieuw zo'n dag. Pijn zat in mijn lichaam en ik verlangde naar mijn bedje. Gaan slapen kon niet en al snel dook het verlangen naar zoet op. In de kast vond ik een cake, marble cake, potvolkoffie. Een bom aan kcal, maar ik kon het niet weerstaan. Ik moet en ik zal… Dus de kleine zonde werd een groot, tijdelijk genot.

Ik ben fier dat ik reeds zes maand geen suiker meer in mijn koffie doe, loop zelfs reeds plannen te smeden om geen koffie meer te drinken. Toch stel ik me regelmatig de vraag of ik ooit suikervrij door het leven zal gaan. Niet omdat ik suikerziekte heb, maar gewoon een bewust keuze waarbij ik boven dat verlangen naar zoet sta.

8 opmerkingen:

  1. Herkenbaar die lust naar suiker op de momenten die jij opnoemt. Zelf ben ik gezegend met een grote voorkeur voor hartig. En ik vind snoeperijen en gebakjes met veel suiker erin juist smerig. Echt vies! Mijn lichaam reageert er onmiddellijk heel heftig op (ik krijg meteen een onweerstaanbare dorst naar water) omdat ik al die suiker niet gewend ben.
    Wij hebben zelfs nooit zoiets wat in NL 'een snoepla' wordt genoemd in huis gehad. Mijn dochter eet dan ook nagenoeg nooit suiker. Heel soms gunnen we onszelf eens een ambachtelijk ijsje, waar we erg van kunnen genieten. Maar ook daar moet niet te veel suiker in zitten, want dan vinden we het al van bij de eerste hap niet lekker.
    Ik heb ondervonden dat de beste manier om te minderen met suiker is om gewoon geen zoetigheden in huis te hebben. Maar ik ben geen voorstander van het volledig afzweren van suiker. Verboden vruchten smaken immers altijd het lekkerst. Dus... af en toe jezelf iets gunnen met niet te overdreven veel suiker erin en verder gewoon niet in huis halen, zou ik zeggen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat van die verboden vrucht is zeker en vast waar, maar het ene went al wat sneller dan het andere. Wanneer je een tijdje gestopt bent met suiker toevoegen dan smaakt het achteraf inderdaad vies, dat heb ik mogen ervaren met mijn koffie. Er zijn echter andere zaken die lekker blijven, zoals wanneer we koekjes bakken, zonder suiker vind ik dat dus absoluut niet lekker.
      Allemaal een kwestie van gewoontes zeker. Wij hebben wel een snoependoos, maar vooral een koekenkast. Ik eet dagelijks toch wel twee koeken, gelukkig zitten mijn eigen koeken onder de 100 kcal.

      Verwijderen
  2. Ik gebruik nu zo veel als mogelijk Stevia, in de hoop dat dit werkelijk Het Onschuldige Alternatief is... Maar je hebt gelijk, in haast alle voedsel die je bereid koopt, zitten grote hoeveelheden suiker en zout ! Door een allergische kleindochter lezen wij nu heel vaak het lijstje met ingrediënten, op zoek naar lactose, maar ondertussen zie je ook de suiker en het zout... Moet dat echt zo veel zijn? Ik denk dat onze smaak helemaal "miskweekt" is door al die overdaad.
    Anny heeft een beetje suikergevoeligheid, dus zorgen we ervoor niet te overdrijven. Hopelijk wordt het geen echte suikerziekte, want dat lijkt me knap lastig in onze maatschappij !
    Dat je er nu al op let, zonder echte noodzaak, vind ik super !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stevia is nog nieuw he. Je kan inderdaad slecht hopen dat het een beter is.

      Dat onze smaak gekweekt kan worden is volgens mij wel een zekerheid. Sommige dingen zal je nooit lekker vinden, maar veel zaken is toch een kwestie van gewoontes. Ik begrijp dat zout in onze eigen handen ligt. Wie kiest voor vers heeft geen nood aan zout om iets langer te bewaren. Suiker is voor mij echt wel een leercurve, dat is een zoektocht naar recepten en uitproberen tot het lekker is.

      Jammer dat Annie suikergevoelig is, langs de andere kant is zij dan wel de perfecte vrouw om te ervaren wat gezond is en wat niet. Ze heeft er waarschijnlijk al een neus voor ontwikkelt.

      Verwijderen
  3. Ik doe het al een tijdje: proberen te 'ontsuikeren'. Ik bande het volledig uit mijn koffie en thee wat al een hele overwinning is. Ik drink enkel cola light (maximum 1 per dag). Ik probeer de drang naar zoetheid echt te overwinnen en voel me er zeker niet slecht bij. Ik straal energie uit werd mij dit weekend nog gezegd. Als verpleegkundige en gewichtsconsulente ben ik veel met gezonder eten en gezonder leven bezig. Het is mijn vaste overtuiging dat het grote gevaar voor onze gezondheid in suiker zit, meer nog dan in vetten. En het belangrijkste blijft bewegen want dat is de sleutel!!
    Maar ik laat mij af en toe wel eens gaan hoor. Je moet je niet constant alles ontzeggen want dat hou je niet vol.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In mijn thee gebruik ik honing, ook niet ideaal, maar wel de ideale zonde ;)

      Ik kan niet echt zeggen dat ik door minder suiker te gebruiken meer energie heb, maar vrees dat mijn dipjes andere oorzaken hebben. Ergens jammer dat ik de gevolgen niet ervaar, langs de andere kant ligt mijn focus dan ook meer op het overwinnen van verslavingen.

      Als gewichtsconsulente kan je niet anders dan het goede voorbeeld geven he :p Heb je dat in avondonderwijs of dagonderwijs geleerd?

      Groetjes

      Verwijderen
  4. Via NHA thuisstudie. Wel niet goedkoop. Je bestelt een opleiding, ze schatten de tijd die je zult nodig hebben om het te leren (voor gewichtsconsulent was dat 12 maanden). Je dient op regelmatige tijdstippen online je huiswerk in. Daarna kies je voor een examen of voor een getuigschrift. Ik vond het best moeilijk maar leerde er veel uit. Nog regelmatig grijp ik terug naar mijn mappen om iets op te zoeken.
    Wat ik als gouden regel onthouden heb: beweeg!!! Ik probeer sindsdien veel regelmatiger te bewegen. Op het werk neem ik de trap naar het restaurant en terug. Thuis probeer ik meer en meer 's avonds een klein uurtje te gaan 'snel'wandelen. Lopen kan ik niet door een knieletsel. Alle kleine inspanningen helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. NHA ken ik. Ooit cursus Nederlands aangeschaft, maar het was niet echt mijn ding. Ik leer nog steeds het best met een leraar, zelfs YouTube lukt me beter dan die cursussen op papier.
      Bewegen is bij mij ook de enige echte sleutel. Ik let nu wel meer op mijn voedingswaarden en dat lijkt ook te helpen, al moet ik toegeven dat ik gewoon in de juiste levensfase zit. Wanneer ik mijn gewicht vanzelf zie verminderen, dan weet ik dat het de moment is om op mijn voeding te letten. Dan smelten die kilo's eraf. Nu maar hopen dat die fase lang blijft duren.
      Desondanks boeit het me wel, zeker op gezondheidsvlak, het is alleen jammer dat veel theorieën elkaar tegenspreken.

      Verwijderen