dinsdag 1 september 2015

Wat kost een hond?

Shih Tzu, credits Pixabay

Een hondje kopen is best een duur begin.

Ik moet eerlijk zijn. Ik weinig moeite nog geld gespaard voor onze nieuwe vriend. De gemakzucht van praktisch alles online kopen zal zeker en vast zijn sporen nalaten. Ik heb momenteel reeds een bedrag uitgegeven van ongeveer 1500 euro en daar zullen zeker nog een paar eurootjes bijkomen. Voor de nieuwsgierigen een overzichtje van de eerste kosten bij de aankoop van een hondje.

Aankoop hondje

Ons hondje komt van bij een erkende fokker vermeld bij de 'Koninklijke Maatschappij Sint-Hubertus'. Volgens wat ik kan zien op de website van KMSH zijn er het afgelopen jaar slechts 8 erkende nesten geboren in België. Een heleboel kleine Shih Tzu's wiens naam begint met een O. Onze Shih Tzu is een reu, krijgt de naam Olaf en kostte 1250 euro.

Spullen voor binnen

Benche en kussen

Onze kleine Olaf moet voorlopig 's nachts slapen in een benche, maar die hebben we natuurlijk heerlijk zacht gemaakt met een hondenkussen. Benieuwd of ons kereltje hier graag zal in slapen. Het bruine kussen van Nobby is wasbaar op 30°, ik vermoed dat dit, zeker in het begin, regelmatig zal nodig zijn. Nobby is een Duits merk. Op de website van de producent wordt het kussen niet meer aangeboden, dus prijsvergelijking was niet meer mogelijk.

Voer- en drinkbak

Online zag ik dat sommige Shih Tzu's graag met hun voederbak spelen, dus voor alle zekerheid bakjes met een anti-slip laagje gekocht.

Speelgoed

Dochterlief heeft een aantal van haar knuffels klaar gelegd. Natuurlijk kon ze het niet laten en leert ze onze kleine Olaf in zijn kindertijd reeds bijten in kippen.

Verzorging

Heel wat spullen om ons hondje te verzorgen krijgen we mee van de fokker. Zo liet zij ons weten dat we geen kammen moesten kopen, want die krijgen we van haar. Voor alle zekerheid heb ik toch reeds een aantal spullen gekocht want ik heb reeds gelezen dat onze Shih Tzu heel veel verzorging nodig heeft en dat je daar het best zo vroeg mogelijk mee begint. Benieuwd hoe gemakkelijk hij het ons zal maken bij het poetsen van zijn tandjes.

Spullen voor buiten

Wanneer we op uitstap gaan met ons hondje wil ik natuurlijk alles bij de hand hebben. Ik dacht dat ik van die grote tas vol babyspullen verlost was, nu ga ik doorheen diezelfde fase wat ons hondje betreft. Alleen blijft dat hondje wat langer mijn baby.

Rugzak

Wij fietsen graag en dan moet ons hondje natuurlijk mee kunnen. Ik ben niet zo'n fan van een grote mand op mijn stuur en ik wil mijn hondje kunnen zien tijdens het fietsen. Dus ik koos voor een rugzak.

Autostoel

Veiligheid boven alles, dus ook in de auto. Ons hondje mag in deze prachtige autostoel zitten.

Drinkfles

Mijn grootmoeder haar hondje weet wel te genieten van een slokje water tijdens de wandeling, dus ik vermoed onze nieuwe vriend ook. Afgelopen zomer zag ik heel wat mensen rondlopen met deze drinkfles en ik heb er meteen eentje besteld. Handig en proper vind ik dit.

Poepzakjeshouder en poepzakjes

Wij zijn gezegend met heel wat hondenliefhebbers die hun troep voor ons deur achterlaten. Dat wil ik zelf niet doen, we doen het volgens de hondenetiquette. "Baasje, kuisen maar." bECOthings is een merk dat zich inzet om producten van natuurlijke materialen op de markt te brengen. De poephouders zijn bijvoorbeeld gemaakt van bamboe en rijstvlies. De zakjes, gemaakt uit graanresten, zijn biologisch afbreekbaar en zijn reeds na 120 dagen volledig afgebroken zonder een spoor na te laten.

Training

Dit is voor mij het moeilijke stuk. Ik durf bijvoorbeeld nog geen bandje kopen want ik weet de maat niet van ons hondje. In de winkel heb ik al een paar keer staan kijken, maar meestal zit ik vol vragen. Ik heb besloten zijn eerste bandje te kopen wanneer hij er bij is. Ook de beloningssnoepjes vind ik moeilijk. Welke koekjes zijn gezond? Voorlopig gaan we het uitproberen met de korreltjes die hij gewoonlijk eet. Aangezien we met ons hondje naar de hondenschool gaan zullen er zeker nog een aantal trainingshulpen bijkomen, maar dat is voor later.

Beloningszakje

13 opmerkingen:

  1. Je bent goed voorbereid, zoveel is duidelijk :-)
    Een hond met een stamboom is inderdaad niet goedkoop, ons Fleurtje was ook die prijs. Het is heel veel geld, maar ik zou nooit een hond in zo'n vreselijke broodfokkerij kopen omdat het daar goedkoper is... We hebben heel bewust gespaard om haar te betalen. Veel mensen willen een 'rashond', maar zijn niet bereid er voor te betalen.
    Ik ben er heel zeker van dat Olaf bij jullie een heel warme thuis zal krijgen. Ik wou dat iedereen zo goed voor zijn dieren zorgde, dan zouden de asielen niet zo vol zitten.
    Ik kijk al uit naar de schattige puppy foto's binnenkort!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Miss Milla,
      We hebben beiden het filmpje bij Huisvlijt gezien en aan jouw reactie daar te merken denk ik dat we op dezelfde golflengte zitten. Aangezien wij voor een hondje hebben gekozen dat niet vergaard en dat in de natuur eigenlijk niet echt voorkomt vind ik het toch wel heel belangrijk om zeker te zijn van een goede kweek. Ik ben blij dat ik een goede fokker gevonden heb.
      Dat hondje zal minstens 15 jaar bij ons zijn, de meeste technologische snufjes kosten mij meer dan 100 euro per jaar.
      We tellen enorm af, nog een weekje en hij is hier. Mijn hart maakt sprongetjes.

      Verwijderen
  2. Dat is heel veel geld. Ik had vroeger een hond: een straathond. Zo'n lief dier.
    Ik weet niet of ik er zo veel geld aan zou uitgeven. Ik denk het niet. Onze poezen kregen we gewoon, de mama-poes die op haar beurt beviel van een zesling.
    Veel succes ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ergens denk ik dat je een hond niet kan vergelijken met een poes. Nu toch nog niet. Aangezien er een wet goed gekeurd is dat alles poezen gesterilliseerd moeten worden zal ook daar het broodfokken zich ontwikkelen en zal er ook daar inteelt gebeuren.
      De kosten die een degelijke fokker moet maken om er voor te zorgen dat zijn dieren goedgekeurd worden maken het eigenlijk logisch dat hondjes zo duur zijn geworden. Ik ben blij dat de fokker dit allemaal voor me doet en dat ik altijd mag mailen of bellen wanneer ik vragen heb.

      Verwijderen
  3. Dat is wel even een aardig bedragje, ja!
    Maar ik veronderstel dat alles zo 'zijn prijs' heeft. Een fokker (klinkt zo lelijk, maar weet even geen ander woord) moet natuurlijk ook zijn kosten maken om goede omstandigheden te creëren. Daar zou ik die prijs ook wel voor over hebben. Maar zoals Karine, hierboven, gaat mijn voorkeur uit naar een 'vuilnisbakje'.

    Heel veel plezier gewenst met Olaf!
    Daar zullen we vast nog wel meer over te lezen krijgen, de komende tijd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar zullen inderdaad nog wat blogs over verschijnen. Het kan zijn dat ik een aparte website bouw, ik ben er nog niet aan uit. Ergens weet ik dat mijn dochter me daar graag zou bij helpen, dus ergens wil het graag apart houden.

      Zeker en vast geen slecht woord over een 'vuilnisbakje', wat een raar woord is dat? Maar voor dit specifieke ras zou ik nooit bij een niet-erkende fokker gaan.

      Groetjes

      Verwijderen
  4. De beste, liefste, slimste en gehoorzaamste hond die ik ooit had, kwam van ... het asiel... Het was een kindervriend bij uitstek, en de speelkameraad van alle kinderen uit de wijk. Ook de meeste poezen zijn hier "geland"... Eentje zag er hongerig uit en kreeg van ons eten, en bleef dan natuurlijk, een ander vonden we samen met zijn zusje in het korenveld, wellicht daar uitgezet door een of ander mens die de kattenjongen niet wilde hebben... We hielden er zelf eentje, en het andere belandde hier in de wijk, bij speelkameraden van onze kinderen... We hadden ook nog kippen, vogels en vissen...en apen van kinderen, een echte zoo. Heerlijke tijd en allen hadden een heerlijke jeugd.
    Honden zijn haast een must voor een kind ! Veel succes er mee. Oh ja, niet schrikken als het beestje de eerste nacht ligt te huilen van eenzaamheid. Je kunt het helpen door een gebruikt kledingstuk van je kleine bij hem in de slaapmand te leggen, de geur zal hem het idee geven van een gekende aanwezige !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb vroeger ook voor poezen mee gebracht naar huis. Ik mocht ze zelf nooit houden, maar vond altijd wel iemand die het poesje wou. Het voordeel, in mijn ervaring dan, aan een vondeling is dat dit zo dankbare, slimme diertjes worden.
      Ik ga vaak wandelen met de honden uit het asiel, zijn inderdaad vaak prachtige, slimme diertjes. Jammer genoeg ook regelmatig diertje die totaal niet getraind zijn en zelfs wat afwezig zijn. Ik hoop dat we er zelf in slagen ons hondje wel flink te trainen.
      Ik heb aangevraagd om het hondje op vrijdag te krijgen en heb een extra dagje verlof genomen op maandag. Ik hoop dat Olaf tegen die tijd zijn nieuwe thuis gewoon is en flink slaapt.

      Groetjes

      Verwijderen
  5. Wat leuk om te lezen dat een hondje deel uit gaat maken van je gezin. Je bent al druk bezig op je voor te bereiden op zijn komst en dat vind ik mooi om te zien.
    De fokker van je hondje zal de meeste vragen die je hebt prima kunnen beantwoorden en ja een verantwoord gefokt rashondje is duur. Het fokken van goede rashonden is een dure hobby en er komen veel kosten bij kijken waar je als leek niet bij stil staat. Als het goed is worden de ouderdieren op meerdere medische afwijkingen onderzocht voor er mee gefokt wordt. Veel van die testen worden jaarlijks herhaald.

    Bij de hondentraining wordt er vaak beloond met een lekker hapje. Alleen hebben kleine hondjes een maagje ter grootte van een duim. Als je te vaak beloond met voeding zit zo'n maagje gauw vol ;) Een klein hapje zo nu en dan werkt dus beter. Zelf heb ik mijn hondjes altijd opgevoed door ze te belonen met een enthousiast gegeven complimentje (hogere stem) en knuffeltjes.
    Ik heb al ruim 30 jaar hondjes waar ik zo nu en dan een nestje mee fokte en naar tentoonstellingen ging. Momenteel zijn het allemaal oude dametjes waarvan 3 zelf gefokt zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Godelieve,

      Ze zijn inderdaad gecontroleerd op genetische afwijkingen. Er komt inderdaad heel wat bij kijken. Ik voorschoot wat van de hoeveelheid en onderzoeken en de administratieve handelingen die daar mee gepaard gaan. Ergens heel blij dat ik mij daar niet te veel zorgen over hoef te maken en dat de fokker dit allemaal moet doen.

      Ik denk dat ik jouw tip ga opvolgen. Hoop dat ze dit op de hondenschool ook zo adviseren. Als ik bekijk hoeveel ze maar mogen eten... Het diertje zijn maag zit vol na een training. Dus ik hoop dat Olaf geniet van een complimentje en het spel op die manier meespeelt.

      Het verwonderd me ergens niet dat jij ook hondjes hebt. Hoe heb je de tentoonstellinge ervaren? Mijn fokker zag het eerder als een must voor haar fokkerij dan iets dat leuk is om te doen.

      Verwijderen
  6. Tjonge dat is dan best wel een dure uitgave. Mijn konijn was gratis omdat iemand hem had gedumpt. Nog nooit wat mee gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een konijntje is inderdaad veel goedkoper he. Ik heb als kind ook veel konijntjes gehad, vooral dwergkonijnen. Wanneer je ze zelf kweet lijken het net hondjes, enkel de nagels zijn wat scherper ;)

      Verwijderen
  7. Awww, wij halen dit weekend ons pupje op. Ook ik heb online besteld, hoor. Toch handig dat het thuisbezorgd wordt en dat je niet misgrijpt, bij zaken die niet in de winkel voorradig zijn. Maar ik ben onder de 200 euro gebleven met vooraanschaf :) Bench is tweede hands, wel een nieuwe riem en halter, nieuw mandje (maar dat is door de kat in beslag genomen) een kauwspeeltje, puppy training pads (die ik dan weer niet in jouw lijstje zie :) ) en een hondendekentje wat op 90 graden te wassen is (want dat vind ik dan wel weer belangrijk: dat als het moet je het ook goed hygienisch kan wassen).

    Voer voor de eerste weken krijgen we mee, voerbakjes en waterbakjes deelt hij met de katten en verder toch eerst wachten tot hij wat groter is. Als laatste schaffen we nog een puppy ren aan, omdat hij dan veilig alleen in de kamer kan blijven, zonder de trap op en af te rennen.

    BeantwoordenVerwijderen