vrijdag 4 december 2015

Koopzondagen: Wat ga jij kopen?

De minimalisten Joshua Fields Millburn en Ryan Nicodemus moedigen mensen aan om niet deel te nemen aan ‘Zwarte vrijdag’.

Zwarte vrijdag is een typisch Amerikaans fenomeen. De dag na ‘Thanksgiving’ hebben heel veel mensen verlof. Winkeliers spelen daar op in door op die dag speciale kortingen aan te bieden. Zwarte vrijdag verwijst naar een laatste poging om op het einde van het jaar de jaaromzet nog uit te laten draaien op een mooi getal. Vanuit de ‘rode cijfers’ naar een mooi ‘zwart cijfer’.

In België kennen we in december de koopjesdagen op zondag. Heel veel mensen combineren de gezelligheid van de kerstmarkten met de zoektocht naar kerstgeschenken. In winkelcentrums is het vooral tijdens de koude dagen enorm druk. Hoe dichter bij Kerstmis, hoe gekker het wordt. Na de Nieuwjaarsperiode hebben we de soldenperiode, de ganse maand januari kunnen we de overgebleven producten kopen aan kortingen tot wel 70%.

Joshua en Ryan doen een oproep om binnen deze periode geen inkopen te doen. Ze willen mensen aanmoedigen om de klemtoon te verleggen van bezittingen naar ervaringen. Ze stellen voor vooral jouw tijd en aandacht aan familie en vrienden te schenken en geschenken te kopen die gericht zijn op ervaringen, zoals een etentje, een ticket voor een concert, enz.

Zelf moet ik op zoek naar zes geschenken. Ik vind het ieder jaar opnieuw super moeilijk om te beslissen wat ik ga schenken. Op zich koop ik graag geschenken, maar enkel wanneer ik echt weet waarmee ik iemand een plezier kan doen. Vragen wat ze willen vind ik pretbederf, de verrassing verdwijnt en dan wordt het louter een ruilhandel.

Ik koop graag iets voor mijn dochter en moeder. Dat komt vooral omdat ik perfect weet waarmee ik hen gelukkig kan maken. De rest van de geschenken is voor mensen die helemaal niet geven om die materiële zaken. De ene hecht er geen waarde aan, de andere heeft alles wat hij nodig heeft en nog een andere kent de waarde niet meer. Toch weegt de traditie harder door dan het besef dat het overbodig is.

Voor drie van de zes geschenken ga ik voor drank en voeding. Manden opgevuld met lekkernijen. Ik hoop hier en daar wat lokale producten te vinden die leuk zijn om te schenken. Voor mijn moeder heb ik tickets voor een optreden gekocht, voor mijn vader ga ik waarschijnlijk een jas met verwarming kopen en mijn dochter, ach, die zit in haar experimentele fase, keuze in overvloed.

Wanneer er kinderen aanwezig zijn, vind ik Kerstmis een zalige feestdag. Mijn dochter denkt dan aan drie zaken: schaatsen, warme hapjes en geschenkjes. De dag dat de kerstboom en de aftelkalender eindelijk gezet worden begint de dolle pret. Ieder weekend zie je nieuwe geschenkjes verschijnen onder de kerstboom en ze kan het niet laten om er aan te schudden en snuffelen.

Wat denk je zelf? Is het schenken van ervaringen in plaats van materiële zaken een goed alternatief? Wat vind je zelf leuk om te krijgen? Wat koop je graag voor anderen?

7 opmerkingen:

  1. Ik vind het leuk om iets te geven waarvan ik weet dat die ander blij wordt. Zelf ben ik niet zo van de 'ervaringen'. Ik word een beetje moe van de hype dat je steeds moet Genieten en Ervaringen moet hebben.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kies graag met zorg een geschenk voor iemand uit. Wel word ik steeds kritischer op hoeveel het kost. Ook wil ik niet meer zoveel ontvangen. Ik begin steeds meer het belang te zien van matigen en ook jezelf iets ontzeggen. Uitstellen van de vervulling van je verlangen.
    Ik ben net als Nicole niet zo van de ervaringen. Ervaringen kosten vaak meer dan een geschenk. En om nu opeens allemaal dingen te gaan ervaren is nog steeds toegeven aan allerlei impulsen. En daar wil ik juist van af.
    Ik zie meer heil in periodes van uitbundigheid (tijdens feestdagen en verjaardagen) en daartussen periodes van matigheid.
    Fijne tijd gewenst samen !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ergens zijn we met zijn allen een beetje gek... We moeten NADENKEN over wat we iemand gaan geven als geschenk. Dat wijst er alleen op, dat die mensen of al alles hebben, of nog alleen dingen ontberen die boven het budget liggen. Toch absurd ? Waarom is het uitgerekend nu cadeautjestijd ?
    Omdat het ons zo opgedrongen wordt.
    Zouden we niet veel beter en veel leuker uit de hoek komen als we zomaar, ergens in het jaar, iets zien en dat in een impuls kopen en schenken aan ... wie dan ook die je wilt verrassen?
    Maar nee, we moeten zonodig door conventies bepaald massaal gaan cadeautjes geven op door de handel bepaalde dagen.
    djudedju

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het goed om onze kinderen in deze donkere periode de traditie van allerlei lichtpuntjes mee te geven. Er zijn zoveel 'leer-momenten' in ons samenzijn. Bijvoorbeeld kadootjes kiezen voor een ander, geven en ontvangen, boodschappen in de christelijke of andere tradities. Een mooie basis!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het moeilijke met kado's is dat je op een gegeven moment gewoon alles hebt wat je nodig hebt. En het is voor ons niet meer zo dat we echt wachten met bepaalde aankopen tot kerst. En om dan maar te gaan betalen voor ervaringen ... neuh. De leukste ervaringen kosten niks. Geef dan een waardebon voor een strand- of boswandeling (incl reiskosten dan?). Of dat je aanbiedt om in het voorjaar iemand's auto of ramen te wassen.
    Kadootjes zullen nooit meer zo leuk zijn als toen je kind was. Toen je nog echt in spanning wachtte wat je zou krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Specifiek op koopzondagen of black friday kopen doe ik niet, maar als ik toevallig die dagen iets vind waar ik al lang naar op zoek ben, ga ik het er mij ook niet om laten :)
    Verlanglijstjes vind ik op zich geen probleem, al heb ik wel graag lijstjes waar voldoende verschillende dingen opstaan, zodat er op zijn minst nog een verrassing zit in wat je juist krijgt van de lijst. Het is ook moeilijk he, mijn ouders bijvoorbeeld, goh ja, als die iets leuks vinden, kopen ze het gewoon, die wachten echt niet speciaal tot kerst of een verjaardag om het dan van iemand anders cadeau te krijgen. En dat maakt het soms wel lastig om nog met iets origineels te komen.
    Ervaringen cadeau geven vind ik dubbel: bij mijn vriend bijvoorbeeld is dat makkelijker omdat dat meestal iets is dat ik meteen kan organiseren: "we doen het dan". Terwijl we mijn broer en zijn vriendin bijvoorbeeld eens een via ferrata cadeau deden, maar zonder specifieke datum (het was een kerstcadeau terwijl je dat toch eerder in de zomer doet) en ondertussen hebben ze die nog steeds niet gedaan. Niet dat ze er niet blij mee waren en ze zijn wel nog van plan hem te doen, maar er komt makkelijker iets tussen. Ervaringen doe ik dus enkel nog cadeau als ik weet dat ze ook snel ervaren kunnen worden en niet op de lange baan worden geschoven :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt wel een punt, ervaringen zijn meer waard.
    Zo denken mijn man en ik er doorgaans ook over.
    Maar met Kerstmis krijg en geef ik toch graag. Ook al is dat een gewoonte, traditie, aangeleerd, ... Ik kijk er echt naar uit :-)
    Wel kijk ik vooral uit naar de pakjes van de mensen die ik het beste ken en mij het beste kennen. Dat zijn altijd de dingen die me het meeste plezier doen.

    BeantwoordenVerwijderen