No-Spend Challenge: Het Plan

Budget Challenge

Ik doe, via de gesloten Facebookgroep ‘Meer geld, minder stress – bespaartips’ mee aan de ‘No-Spend-challenge’ van Sjouke Bakker. Vandaag kreeg ik het ‘Plan’ toegestuurd. Een aantal punten waar ik moet over nadenken om mezelf een richting te geven gedurende deze ‘budget uitdaging’.

Waarom doe ik mee?

Het is altijd belangrijk te weten waarom je iets doet, anders is het weinig zinvol. Voor mij past deze uitdaging perfect binnen mijn doel om enerzijds afvalvrij en duurzaam te gaan leven en anderzijds mijn spaarplannen een extra boost te geven door maandelijks een stuk van mijn huishoudbudget te kunnen overboeken.

Mijn persoonlijk doel is, zoals iedere maand, honderd euro overhouden op het einde van de maand. Vorige maand had ik 93 euro over. Ik hoop dat ik, door me te laten meeslepen in de berichten van andere deelnemers, deze maand een mooie extra overboeking kan doen.

Wat zijn mijn regels?

Sjouke Bakker heeft zelf al een paar regels opgesteld als voorbeeld. Als mens vinden we het vaak zo moeilijk om ons aan 'de' regels te houden. Binnen deze uitdaging mag je de regels aanpassen. Dat verlaagt de drempel.

  • Ik koop wat ik nodig heb, maar zoek naar het goedkoopste of meest duurzame
  • Zaken die reeds op mijn verlanglijstje stonden mag ik kopen
  • Zomeruitstapjes met dochterlief blijven op het programma staan, maar ik ga op zoek naar gratis of goedkoper
  • Ik zoek naar alternatieven voor bereid voedsel
  • Ik gebruik zo vaak mogelijk de fiets
  • Ik werk mijn budgetboekje na ieder aankoop bij en reken telkens weer uit hoeveel er nog resteert

Kan ik bepaalde uitgaven reeds voorspellen?

Voorlopig staat er nog niet zoveel op het noodzakelijke lijstje, wel op het verlanglijst. Ik wil mezelf niet vastzetten door richtprijzen te gaan bepalen, zeker niet wat het noodzakelijke betreft. Maar toch doe ik een poging.

Noodzakelijk

  • Zomerbroeken dochter – Richtprijs 20€/st
  • Skechers dochter – Richtprijs 60 euro
  • Boodschappen – Richtprijs 80 euro/week
  • Uitstapjes – Richtprijs 50€/uitstap

Niet-noodzakelijk, maar gewenst

  • Groentezakjes: Op kudzu.be heb ik ze gevonden aan de prijs van 5 voor 12 euro. Ik moet wel rekening houden met 1,95 euro verzendkosten
  • Dopper drinkbus voor mijn dochter. Ze is de hare kwijt geraakt op school. Richtprijs is 24,50.
  • Bewaardozen voor granola, havermout en tagliatelle. Mijn bewaardozen komen van bij Dille & Kamille. Prijs 5,50 + 6,50 + 7,95 euro.
  • Rits voor mijn winterjas

Noodzakelijke onverwachte vervangingen

Een tegenslag komt nooit alleen, dat wordt hier in huis vaak gezegd. Wanneer er spullen stuk gaan en vervangen moeten worden, dan betaal ik dat meestal uit mijn buffer. Welke zaken vervang ik deze maand moesten ze stuk gaan.

  • Kledij en schoenen. In 2015 deden we mee met de kleding capsule uitdaging. Als er nu iets stuk gaat moet het echt wel vervangen worden.
  • Alles wat de fiets en auto betreft. In de zomer fietsen we constant en aangezien we tegen het einde van de maand op reis gaan is die auto onmisbaar.
  • Koelkast, diepvries, oven, iPhone dochter, toilet, douche, dak, ramen,… kortom, alle voor ons noodzakelijke dingen in en aan het huis.
  • … wanneer ik deze maand nog met dergelijke kosten geconfronteerd word, vul ik het lijstje aan ;)

Niet toegestane vervangingen

Die is gemakkelijk, alles waar ik een hekel aan heb. :p Natuurlijk niet, maar alvast alles wat ik in teken van afvalvrij en duurzamer leven wil loslaten.

  • Koffiemachine
  • Elektrische tandenborstel
  • Elektronisch speelgoed
  • … en net als hierboven, ik vul dit lijstje verder aan naarmate de inspiratie komt

Mijn valkuilen

Bewustwording is het begin van alle wijsheid. De afgelopen jaren heb ik mijn valkuilen wel ontdekt.

  • Uitgaven voor mijn dochter
  • Koffie
  • Geschenken
  • Trakteren

Mijn grootste uitdaging deze maand is budgetteren tijdens uitstapjes. Benieuwd hoe creatief ik de deur ga uitgaan.
Daarnaast moet ik leren frisdrank volledig van de kaart te schrappen. De beste manier die ik tot nu toe ken, is zelfgemaakte koude thee in de koelkast plaatsen aan het begin van de dag.
Ik wil graag vaker op stap met het openbaar vervoer, maar dat wil ik doen om mijn ecologische voetafdruk te verkleinen, het gaat er wel voor zorgen dat ik meer geld uitgeef.
Wanneer ik mijn uitgaven van vorige maand bekijk blijkt dat ik nog steeds kan besparen op drank en versnaperingen onderweg.

Tot slot

Verder raadt Sjouke aan om een weekmenu en boodschappenlijst te maken. Dat is iets wat ik wel vaker doe. Mijn grootste probleem is hier dat ik inwonende ben en niet de beslissingen neem over wat er al dan niet gekocht of klaargemaakt wordt. Ik maak wel iedere maand een overzicht van de seizoensgebonden groenten en fruit en maak een suggestielijst voor gerechten. Die hang ik dan, als inspiratie, op aan de kalender. Op die manier probeer ik de rest van het gezin dan toch wat te beïnvloeden.

6 opmerkingen:

  1. Dat ziet eruit als een goede voorbereiding :) Veel succes! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi om te zien hoe je je eigen valkuilen al kent. Ik heb gemerkt dat naarmate ik meer geld overhou ik milder word over mijn valkuilen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou inderdaad een keerzijde kunnen zijn. Ik ben neem dan gemakkelijk onbetaald verlof, dus dan heb ik minder inkomen en blijft het even noodzakelijk om te budgetteren.

      Verwijderen
  3. Mooi hoe jij je valkuilen al doorziet en wat een goed plan heb je opgemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Deborah. Ik ben al een tijdje aan het budgetteren, maar het kan altijd beter.

      Verwijderen