No-spend challenge: Week 2

Budget uitdaging

De tweede week van de no-spend challenge zit er op. Opnieuw tijd om mezelf even te evalueren en dit keer neem ik er even mijn oorspronkelijke plan bij om te bekijken of ik mijn doelen behaal.


Mijn regels

  • Ik koop wat ik nodig heb, maar zoek naar het goedkoopste of meest duurzame

Dit blijft één van mijn struikelblokken. Afgelopen week heb ik gezocht naar een duurzame olie die goedkoper is dan de olijfolie die ik koop. Al diegene die ik onder de loep nam waren wel goedkoper maar werden verkocht in petflessen en/of waren afkomstig uit landen waar nog pesticiden gebruikt worden die in Europa reeds lang verboden zijn. Zoeken naar duurzaam en goedkoop gaan jammer genoeg niet hand in hand.

  • Zaken die reeds op mijn verlanglijstje stonden mag ik kopen

Er staan een aantal zaken op mijn lijstje. Tot nu toe heb ik er eentje van gekocht, de voorraaddozen. Ik heb er uiteindelijk maar twee meegenomen in plaats van drie. Aangezien ik na de eerste week vaak geen ‘niet-noodzakelijke’ aankopen meer doe, zal dit uitgesteld worden naar een later moment.

  • Zomeruitstapjes met dochterlief blijven op het programma staan, maar ik ga op zoek naar gratis of goedkoper

Tot op dit ogenblik hebben we nog niet veel uitstapjes gedaan. We zijn eens gaan zwemmen, maar hebben gekozen voor het stedelijk zwembad en konden daardoor goedkoop in het water ploeteren. Mijn richtprijs voor een uitstap is € 50, ik heb uiteindelijk € 7.5 opgedaan. Daarnaast zijn we een dagje naar de Gentse Feesten geweest, net geen 40 euro opgedaan.

  • Ik zoek naar alternatieven voor bereid voedsel

De afgelopen twee weken is er geen bereid voedsel binnen gekomen. Onder bereid voedsel versta ik dan wel degelijk maaltijden die volledig afgewerkt aangekocht worden. We eten dagelijks beleg en dat is ook bewerkt voedsel, maar voor mij hoort dat niet tot de categorie ‘bereid voedsel’. Eens we gaan kamperen zal dat wel gebeuren want dan kopen we gemakkelijk de dagschotel bij een plaatselijke traiteur.

  • Ik gebruik zo vaak mogelijk de fiets

De eerste week heb ik de auto niet gebruikt. De tweede week verliep dat anders. In het begin van de week moest ik mijn moeder naar haar werk brengen. Een slecht begin is half verloren en in mijn geval was dat volledig verloren. Ook de dagen dat mijn moeder niet moest werken greep ik uit gemakzucht naar de wagen.

  • Ik werk mijn budgetboekje na ieder aankoop bij en reken telkens weer uit hoeveel er nog resteert

Dit is een regel die ik volgehouden heb. Het gaat eigenlijk heel vlot, zeker wanneer ik een betalingsbewijs krijg. Ik merk wel op dat ik minder snel een betalingsbewijs vraag nu ik alles in mijn boekje schrijf.

Noodzakelijke uitgaven

Ik had vier noodzakelijke uitgaven die niet maandelijks terugkomen.

  • Zomerbroeken dochter – Richtprijs 20 euro per stuk

Uiteindelijk heb ik één broek gevonden. De basisprijs was 15 euro, maar omdat het een eenvoudige broek was heb ik mijn dochter de toestemming gegeven een aantal spullen te kopen om die broek wat op te pimpen. Uiteindelijk kwam het op € 18,99. Wanneer we op vakantie zijn gaat ze nog kijken voor een extra broek.

  • Skechers dochter – Richtprijs 60 euro

Mijn dochter kreeg deze maand een groeischeut. Haar schoenen waren plotseling allemaal te klein. In plaats van sportschoenen, hebben we sandalen en slippers gekocht. Uiteindelijk zat ik voor beiden onder het kostenplaatje voor één paar skechers; € 50,9. De aankoop van Skechers wordt uitgesteld naar september.

  • Boodschappen – Richtprijs 80 euro per week

De eerste week zat ik boven mijn doelstelling, € 108.13. Aangezien ik heel wat zaken in het groot koop heeft dit dan wel als voordeel dat ik niet wekelijks naar de winkel hoef. Deze week ben ik niet langs geweest in het warenhuis.

  • Uitstapjes – Richtprijs 50 euro per uitstap

Ik geloof dat het wat uitstapjes betreft stilte voor de storm is. Deze week zijn we op zondag naar de Gentse Feesten geweest. Voor mij betekent dat rustig kuieren, genieten van de optredens van artiesten en uiteraard lekker eten en drinken.

Sopdet

De confrontatie

Kasbudget

Net als vorige week een overzichtje van de veranderingen in mijn kasbudget. Daar waar ik in de eerste week reeds 46% van mijn budget had gespendeerd zit ik na twee weken op 54% van mijn budget. Ik word de voorlaatste werkdag uitbetaald, dus halverwege de uitdaging, halverwege mijn budget. Besparen zal moeilijk zijn, maar rondkomen moet zeker kunnen.

Beginnend budget 411,48
Drinken en snacks werk 2,4
Gedroogd fruit 1,75
Oogdruppels hond 10
Uitstap Gent 38,70
Resterend budget 358,63

4 opmerkingen:

  1. Niet slecht gedaan volgens mij. Iets meer dan de helft van je budget, maar niet enorm veel.
    Je vroeg naar de facebook groep over de maan: die heet https://www.facebook.com/groups/moonchallenge/
    Aan het eind van dit jaar komt er weer een (gratis) moon challenge. De laatste keren was het erg leerzaam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anita,
      Bedankt voor het linkje, benieuwd om mee te lezen in die groep.
      Ik ben tot nu toe zelf ook tevreden van de challenge, vooral omdat het de eerste keer is.
      Ik ga nog vaker meedoen.
      Groetjes

      Verwijderen
  2. Ik herken dat als je aan het begin mis gaat, het niet meer goed komt. Zoals met het moeten wegbrengen van je moeder met de auto, en dat je daarna uit gemak steeds de auto pakt. Ik heb daar ook last van.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Nicole,
      Vervelend is dat he, oude gewoontes pakt een mens zo snel weer op.
      Groetjes

      Verwijderen