30 dagen uitdaging

Budget Challenge

Wie regelmatig op het internet vertoeft kan er niet om heen, de 30 dagen uitdagingen zijn populair. Wetenschappers, psychologen en auteurs laten ons constant weten dat 30 dagen voldoende is om in alle vrijheid een nieuwe gewoonte aan te leren of een oude gewoonte te veranderen. De 30 dagen uitdaging is een experiment waarbinnen je jezelf de complete vrijheid geeft om iets al dan niet te doen, maar bovenal je geeft jezelf de vrijheid om te ervaren dat het ook anders kan.

Uitdagingen prikkelen ons kopieergedrag. Met de komst van sociale media is het gemakkelijk om dagelijks geïnspireerd te worden door mensen die dezelfde uitdaging aangaan. Er zijn veel Facebookgroepen waar je mensen kan vinden die samen een uitdaging aangaan. Ook op Instagram en Pinterest kun je heel wat foto’s vinden die het vervullen van uitdagingen creatief delen aan de mensheid. Het groepsgevoel is een enorme stimulans om de grenzen telkens weer een beetje te verleggen.

De ‘Budget uitdaging’ is niet letterlijk een uitdaging waarbij je gedurende dertig dagen geen geld uitgeeft, het is een uitdaging waarbinnen je probeert minder uit te geven dan wat je gewoonlijk uitgeeft. Het is niet de bedoeling om jezelf uit te hongeren of gedurende de uitdaging rekeningen weg te moffelen. De basisuitgaven blijven, maar alles wat niet binnen de basisbehoeften valt, probeer je te vermijden of op een goedkopere manier uit te voeren.

Ik ga deze maand voor het eerst een budget uitdaging aan. Ik ben heel benieuwd wat het gezamenlijk aangaan van dit doel teweeg gaat brengen. Ik budgetteer ondertussen reeds twee jaar heel bewust en ben hierin reeds gegroeid. Van maandelijks op het randje leven naar maandelijks extra overboekingen doen naar de spaarrekening in plaats van de lopende rekening. Ik geloof dat ik hier klaar voor ben.

Voor mij past deze uitdaging perfect binnen mijn doel om enerzijds afvalvrij en duurzaam te gaan leven en anderzijds mijn spaarplannen een extra boost te geven door maandelijks een stuk van mijn huishoudbudget te kunnen overboeken. Mijn persoonlijk doel is, zoals iedere maand, honderd euro overhouden op het einde van de maand. Vorige maand had ik 93 euro over. Ik hoop dat ik, door me te laten meeslepen in de berichten van andere deelnemers, deze maand een mooie extra overboeking kan doen.

De laatste week van de maand vertrekken we op reis. Ik heb hiervoor de afgelopen maanden reeds geld gespaard, dus ik ga datzelfde geld nu niet opnieuw oppotten. En traditiegetrouw doen we in de zomervakantie regelmatig uitstappen, ook die ga ik niet uit de weg, alleen ga ik de uitgaven tijdens de uitstap toch proberen te beperken.

Wil je zelf meedoen aan deze ‘No-Spend-challenge’? Schrijf je dan in via de website van ‘Meer geld Minder stress’. Wil je een andere uitdaging aan gaan, maar ben je nog wat op zoek naar inspiratie, neem dan zeker eens een kijkje op http://www.30dagen.be. Dit is een campagne van ‘Een wereld met Lef’. Veel succes.

2 opmerkingen: