De schooltas staat klaar

Schoolbenodigdheden

In juni hadden we reeds een papiertje gekregen met wat ze nodig had voor het nieuwe schooljaar, maar wie wil op de laatste schooldag reeds aandacht schenken aan het einde van de zomervakantie?


Afronden van het basisonderwijs

Het laatste jaar dat ik een kind in huis heb. Het komende schooljaar mag ik me klaar maken voor een kind dat klaar is voor de puberteit of een puber die nog kind wil zijn. Vermoedelijk zal het  middenin liggen. Ik vraag me af of ik er klaar voor ben, stiekem hoop ik van wel.
De meisjes hebben het moeilijk met deze overgang. Iedere keer er eentje op bezoek komt dan hoor ik hetzelfde verhaal. Drama omdat ze elkaar daarna niet meer gaan zien. De meeste weten nu reeds in welke school ze hun middelbaar gaan afwerken en het is nu reeds duidelijk dat ze allen vrij verspreid zullen zitten. Mijn dochter weet dat ze dierenverzorger wil worden en dat is een heel specifieke school. Niemand van haar klas gaat dezelfde richting uit. Ze vindt het beangstigend en spannend op hetzelfde ogenblik.

Aankoop van nieuw spullen

Schoolbenodigdheden

Afgelopen week vroeg ik haar om even te controleren wat ze allemaal nodig had. Het viel best mee, ik moet geen kleurpotloden, stiften, latten, e,d. kopen. Wel had ze mappen, schriften, kaftpapier, schrijfpennen, kleefband en tippex nodig. Ik ging naar het warenhuis en liet haar zelfstandig haar spullen uitzoeken. Ondertussen deed ik mijn eigen inkopen. Het was grappig om haar in die gang aan te treffen. Alles wat ze nodig had, lag netjes gestapeld op de grond.

Zoals vele kinderen van haar leeftijd is ze dol op gadgets en kijkt ze op naar een paar YouTubers. In haar geval is dat Enzo Knol. Ze had het schoolgerief op zijn website opgemerkt en wou graag een aantal zaken kopen. Uit angst dat ze een negatief antwoord ging krijgen beloofde ze het bedrag terug te betalen van haar eigen zakgeld. Mijn moederhartje kon het niet laten en ook bij hem bestelden we een pennenzak en wat schriften.

Stiekem voegde ik er bij het afsluiten een socket bij. Ze had al eens eentje gekocht, maar had hem per ongeluk stuk gemaakt. Ze heeft toen niet naar een nieuwe gevraagd omdat ze weet dat ik er een hekel aan heb spullen twee keer te kopen. Toen het pakket eenmaal toekwam, kon haar vreugde niet op. Super trots is ze op haar nieuwe spullen en ik weet dat ze er zorg zal voor dragen.

Budget

Voor de nieuwsgierigen, dit heb ik reeds gespendeerd aan het nieuwe schooljaar:

Kaftpapier 3st

€ 5,94

Kleefband 8st

€ 3,49

Ordner 6cm 2st

€ 12,98

Ordner 8cm

€ 3

Pennenzak Enzo Knol

€ 4,99

Pilot Acroball 4st

€ 8,86

Rekenschrift 3st Enzo Knol

€ 4,99

Ringmap 2st

€ 9,90

Schrijfschrift 3st Enzo Knol

€ 4,99

Tipp -Ex 3st

€ 3,99

Waaiermap 2st

€ 17,98

Som

€ 81,11

Dat kan uiteraard goedkoper door bijvoorbeeld naar de Aldi of de Action te gaan. Vorig jaar hebben we mappen gekocht in de Action, die zijn allemaal stuk. Nu hebben we ze gekocht in de Colruyt en ik hoop dat ze wat langer meegaan. Dus ik hoop dat ik volgend jaar kan zeggen dat ik dit jaar voor duurzaam ging.

Een deel van haar mappen heeft ze zelf versierd met stickers die ze nog had, een ander deel had reeds een fraai design. Ik heb ooit geprobeerd haar aan te moedigen haar schriften te kaften met restpapier, zoals affiches en foto’s van kalenders. Gedurende het jaar scheurde alles stuk en dan was er geen weg meer terug. Nu houden we ons aan het kaftpapier van de winkel.

Klaar voor de routine

We zijn klaar voor de routine, maar vinden het super jammer dat de vakantie bijna voorbij is. Komend weekend gaat ze bij een vriendin logeren, het weekend daarop komen er bij ons vrienden en dan is het voorbij, die mooie zomer. Dan begint opnieuw de tijd dat we moeten leven met de klok, met de loopband en met het gezeur.

De schoolperiode ervaren we als een enorm drukke periode. Ik ben pas tegen half zeven thuis van mijn werk en daarna is het bandwerk tot we moeten gaan slapen. Eten, de afwas, hond uitlaten, huiswerk, douchen, knuffel en slapen gaan. Zo gaat het er praktisch iedere schooldag aan toe, saai en uitputtend.

De ruimte die we krijgen om eens spontaan iets anders te doen hangt van de ‘meester’ af. Geen huiswerk is een topavond, wel huiswerk is een stress avond. Dochterlief heeft dyslexie en dyscalculie, zelfstandig werken vind ze een ramp. Mijn ouders en ik zitten afwisselend bij haar aan de tafel. Kan ze het alleen dan zorgt oma er voor dat ze gefocust blijft, kan ze het niet alleen dat helpt opa bij rekenen en ik bij al de rest.

Hoe kijken jullie uit naar het nieuwe schooljaar? Zit de vakantie er op of begint ze nou net?

Back to School 2017

3 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen hoe het bij jullie gaat. Fijn dat jullie kunnen afwisselen in de begeleiding van het huiswerk, al blijft het een zorg. Ik vind het goed dat je meeveert en haar de extra's gunt. Dat zal zij zeker zo ervaren.
    Mijn jongste (net 12) gaat als derde naar de middelbare school. Hij is klein voor zijn leeftijd en moeilijk te peilen. Middelste zoon had een heel slecht brugklasjaar en ik hou nu mijn hart vast. Hij redt zich wel, maar het kan 'oorlogsgebied' zijn daar.
    Bij ons is de aanschaf van een agenda een leermoment. De vraag is of hij gebruikt gaat worden (want Magister voor scholieren en ouders via een site) en de kosten van een aantrekkelijk exemplaar zijn hoog (15/20 euro). Gelukkig vindt jongste dat onzin.
    Ze gaan over drie weken naar school en de laatste week gaan we samen een midweek naar Center Parcs. Dat is ook meeveren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo een oorlogsjaar is echt niet leuk, voor gans het gezin niet. Het ergste van al is dat je als ouder een beetje machteloos staat. Je kan wel eens gaan praten op school, maar dat helpt ook maar voor even en dan nog eerder voor het geweten dan voor de dagdagelijkse praktijk. Hoop dat dit jaar een keerpunt voor hem mag zijn.
      Mijn dochter wil vooral een agenda om haar naschoolse activiteiten in te plannen. Ergens denk ik dat we ofwel gaan voor een kalender die drie maanden groepeert en vervolgens veel notitiebladen of een we maken er zelf eentje. Mijn meisje organiseert liever dan dat ze afwerkt, dus ik vermoed dat zij er wel gebruik van zal maken. Bovendien vind ze het leuk om mij te behandelen als een vergeetkopje, dat is misschien wel terecht, zo'n agenda kan ze dan heerlijk tegen me gebruiken. LoL
      Dat weekendje zal zalig zijn, hoop dat jullie er samen goed kunnen van genieten.

      Verwijderen
  2. Wat goed dat ze haar kwaliteiten benut ;-) Daar gaat ze wat mee doen later.
    Met middelste is het, nu twee jaar later, goed gekomen op school. Hij gaat naar de vierde (van zes).

    BeantwoordenVerwijderen