Op uitstap naar de bank

Sopdet

Ondanks de grijze wolken aan de hemel besloot ik mijn zondagnamiddag te vullen met een wandeling naar de bank. Het cashgeld is op en moet aangevuld worden.


Banken fusioneren

Ik ben klant bij Belfius. Toen ik mijn eerste bankrekening opende spraken we nog van Bacob, daarna van Dexia en nu van Belfius. Mijn ouders waren bij die bank en aangezien mijn kennis over banken heel beperkt was volgde ik hen daarin trouw op. Jarenlang was Belfius de enige bank met een kantoor in ons dorp. Het was eenvoudig, op 100 meter van mijn deur kon ik mijn geld afhalen of even binnen springen bij de bediendes om een spaarplan op te starten.

Belfius heeft besloten dat er heel wat kantoren moeten sluiten en dit lossen ze op door kantoren te fusioneren. Ons kantoor was een van de eerste op de lijst. Nu moet ik bijna 5 km wandelen om mijn eigen geld op te halen. Daar kan een mens over zuren en zuchten of daar kan een mens een aangename uitstap van maken. Voortaan ga ik niet meer wekelijks, maar maandelijks naar de bank. Bij mooi weer is het een leuke uitstap voor mijn hondje. Bij slecht weer stel ik iedere uitgave uit. Dat is dan weer goed voor mijn portemonnee.

Cash geld thuis

Veel geld heb ik thuis niet nodig. Ik kom wekelijks toe met ongeveer 15 euro aan zakgeld. De enige redenen waarom ik cash geld nodig heb, is het betalen van artsen, de school en eventueel een terugbetaling aan mijn ouders omdat ik iets op hun boodschappenlijstje heb geplaatst. Normaal heb ik voldoende met 200 euro aan cashgeld in huis. Hebben we geen nood aan een dokter en zijn er geen kosten op school, dan kom ik met 50 euro ruim toe.

Deze maand is reeds halverwege, ik was de eerste twee weken in verlof. Ik heb deze maand nog een afspraak met een dokter in het ziekenhuis, dus ik vermoed dat ik met 150 euro toekom voor de rest van de maand. Mijn arts is geconventioneerd, wat wil zeggen dat ze de officiële tarieven volgt. Volgens mijn ziekenkas zou dat dan € 43,46 zijn. Ik ben benieuwd. Voor alle zekerheid neem ik het dubbele mee. Ik vind het altijd zo gênant wanneer ik met te weinig geld toekom bij een arts.

Een geldkist aanschaffen

Soms denk ik er over na om een kistje aan te schaffen om mijn geld in te bewaren. Een beetje geld in huis lijkt me best praktisch. De afgelopen jaren hebben we in het nieuws toch meer dan eens gezien dat het niet ondenkbaar is dat een bank ons geld gewoonweg blokkeert. Van vandaag op morgen niet meer aan je eigen centen kunnen is een doembeeld dat ooit kan gebeuren, het is een realiteit dat in deze wereld al meer dan eens gebeurde.

De meeste mensen laten me telkens schrikken door mijn aandacht te vestigen op verlies van geld bij brand- of waterschade. Wanneer ik dan online op zoek ga naar veilige manieren om geld thuis te bewaren dan heb ik de indruk dat de markt stevig inspeelt op die verlangens en angsten. Ik blijf me echter afvragen of die kistjes effectief overleven. Een kistje moet een temperatuur tot 1200° aankunnen en bovendien nog eens tegen water kunnen.

Er wordt bij de meeste handelaren een verschil gemaakt tussen kisten die beschermen tegen brand en kisten die beschermen tegen inbraak. Vooral het laatste lijkt mij een schijnveiligheid. Wanneer een inbreker een pistool tegen je hoofd houdt, zal die code niet lang geheim blijven. Een koffer die alleen beschermt tegen brand en water kun je reeds kopen voor een kleine honderd euro.

Ooit zal ik het budget voorzien, voorlopig laat ik het bij ‘nadenken over’. Voor die paar euro’s die ik in huis heb om een arts te betalen voel ik niet bepaald de nood te investeren in een geldkoffer. Al hoop ik wel dat de bank mijn geld nooit zal blokkeren, want met die paar euro’s ga ik niet ver raken.

Bronnen

 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen