Minimalist in 30 dagen

Afval - Bron: PixaBay - User: mikepinkerton4x4

Minimalisten Joshua Fields Millburn en Ryan Nicodemus brengen een spel tot leven: "Minimalist in 30 dagen."

Als mens zouden we ongeveer een maand nodig hebben om verandering te brengen in ons leven. Een proefperiode van drie tot vier weken volstaat om een nieuwe gewoonte aan te leren, een nieuwe routine te creëren. Coachen moedigen ons aan, probeer gedurende een maand, je hebt niks te verliezen, slechts te winnen.

#MinsGame

Zoek iemand met wie je dit spel kan spelen. Dat kan iemand zijn uit jouw dagelijks leven of je kan online op zoek gaan naar lotsgenoten. Op Facebook kan je bijvoorbeeld lid worden van de groepen “100 dingen minder” en “The 100 Things Summer Challenge”.

Gedurende een maand ga je het ganse huis opruimen. Niet zomaar opruimen, iedere dag doe je evenveel spullen weg als het nummer van die dag. Dus de eerste dag 1 ding, de tweede twee, de derde 3, enz.

Het maakt niet uit wat voor spullen, alles kan. Kleding, meubels, electronica, gereedschap, decoratie, enz. Je kan er voor kiezen de spullen weg te schenken, weg te gooien of verkopen. Wat het ook is, de minimalisten vinden dat het uit jouw huis moet zijn voor middernacht. De meeste mensen wachten wel tot in het weekend of tot op het einde van de maand.

In het begin lijkt het spelletje heel eenvoudig, maar naar het einde van de maand toe wordt het echt wel moeilijk. Je kan jouw ervaringen delen met de tag #MinsGame om zowel jezelf als anderen aan te moedigen verder te zetten. Om de ganse maand wat vlotter te laten verlopen en wat meer diepgang te brengen kan je het combineren met een verhuisspelletje.

Bruikbaar? Gebruiken of wegdoen.

Opruimen

De eerste dagen was ik vrij enthousiast. Ik kende onze rommelkastjes maar al te goed. In het Engels zegt men: Keep it, use it or lose it, met die gedachte ging ik aan de slag. Ik plaatste twee lege dozen op een strategische plaats, liet iedereen in huis weten dat het tijd was voor een grote kuis in de kasten en deed mijn ronde. Na twee kasten waren de eerste dozen gevuld. Ik mocht vertrekken naar de Kringloop.

Eens de kastjes vol met uitstelgedrag opgeruimd waren begon ik aan mijn slaapkamer. Ik heb weinig spullen, ik kon enkel nog werken aan mijn herinneringsdozen. Het blijkt toch telkens weer een moeilijk loslatingsproces te zijn. Opnieuw was ik klaar om van een aantal zaken afscheid te nemen. Ooit hoop ik dat de dozen leeg zijn, voorlopig heb ik nog een viertal zaken waar ik nog niet klaar voor ben.

Als laatste waren de kelder en de zolder aan de beurt. Ik had er niet echt zin in, was het de tijdsdruk of het aantal dat me parten speelde. Ik besloot twee dagen verlof te spenderen aan het opruimen van onze onder- en bovenkamer en geen rekening meer te houden met het aantal dat ik moest bereiken. Gelukkig hebben we een camionette, want eens begonnen hield het niet meer op. Ik heb onze camionette tot twee maal toe gevuld.

Ons huisje is klaar voor een lenteschoonmaak. Ik ben tevreden met het resultaat. Heel veel rommel is verdwenen en ik hoef er voortaan niet meer aan te denken. Ik hoop dat mijn spullen naar iemand gaan die er meer gebruik van maakt, die er meer aandacht voor heeft, er meer van geniet.

Meer informatie: http://www.theminimalists.com/game/

Deze blog maakt deel uit van mijn reis op weg naar minimalisme. Ik laat me inspireren door de minimalisten Joshua Fields Millburn en Ryan Nicodemus. De bedoeling is dat je jezelf aan de hand van een fictieve verhuis omtovert tot een minimalist. Niet alle stappen zijn eenvoudig, maar andere stappen zijn volgens mij voor iedereen doenbaar. Het vraagt wat tijd, aandacht en motivatie. Daar waar zij spreken van 21 dagen, spreek ik liever van 21 stappen. In stap 11 wordt je gevraagd om weg te gooien, doneren of verkopen. Wil je meer lezen, neem dan een kijkje op mijn verzamelpagina 'Minimalisme', de 21 stappen heb ik in het kort beschreven onder de titel '21 dagen op reis'.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen