Power of the Heart

Vul je tijd niet met oppervlakkigheden. Doe gewoon niets.
Blijf gewoon zitten.
Zonder je eigen stem er in te laten mengen.
Alleen luisteren.

Bovenstaand is een fragment uit de film 'The Power of the Heart'. De film is te huur op iTunes, dus op aanraden van een paar vrienden heb ik mezelf getrakteerd op een filmavondje.


De Amerikaanse film liet me denken aan What the Bleep Do We Know! uit 2004 en The Secret uit 2006. Een korte speelfilm gecombineerd met stukjes uit een documentaire, gastsprekers en een aantal getuigenissen. De meeste gastsprekers zijn schrijvers binnen het thema mindful leven, reflecties en spiritualiteit.

Happinez

De reden waarom de film zo snel bekeken wordt in de Belgische huizen is volgens mij omdat een van de gastsprekers Inez van Oord is. Deze dame uit Nederland startte in 2003 met het magazine Happinez. Ondanks al haar angsten mocht ze ontdekken dat Nederland en België klaar waren voor een nieuw spiritueel magazine.

Naar haar eigen zeggen is het idee voor dit magazine ontstaan op een keerpunt in haar leven. Wat ze via haar blad wil meegeven aan de lezer is het loskomen van de buitenwereld en helemaal vertrouwen op het hart. Durven doen wat je voelt ook al weet je dat alles wat je kent dan kan wegvallen. Het is een grote stap, maar zij nam hem.

Rwandese genocide

Als ik zulke gedachten had, kreeg ik hoofdpijn en pijn in mijn buik. Waarom creëren mijn gedachten dit vergif? Ik denk alleen maar aan wraak, wat is hier gaande met mijn gedachten? Het is heel moeilijk om liefde te voelen als je bang bent.

Het meest aangrijpende moment in de film is de getuigenis van Immaculée Ilibagiza. Zij verteld hoe ze als Tutsi de afslachting van de Hutu's heeft ervaren. De vrouw heeft een boek geschreven over haar verhaal, Left to Tell, Discovering God Amidst the Rwandan Holocaust, het staat op dit ogenblik hoog op mijn verlanglijstje.


Japanse parabel

Als je voor alles dank kunt betuigen en liefde geeft zonder voorwaarden dan zul je vrij zijn. Dat is de kracht van het hart. De diepste vragen van het hart ontvouwen zich vaak als een pad, niet als een antwoord.

De speelfilm is een Japanse parabel en wanneer iemand weet of die geknipt is uit een andere film, dan hoor ik het graag. In de trailer wordt het al aangekondigd, een Japanse strijder wordt achtervolgt door de zielen die hij heeft vermoord. Een typisch fragment uit een fantasyfilm.

De langste reis die je in je leven maakt, is de reis van je hoofd naar je hart. - Mark Nepo.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen