Spelen met de achtergrond

Sjabloon DraakIngekleurde draak

Dit jaar hoop ik met mijn dochter het museum van René Margritte in Brussel te verkennen. De manier waarop deze Belgische schilder aanzet tot verder kijken dan datgene wat we verwachten is zalig verrijkend.


Naar aanleiding van deze plannen wou ik haar al eens laten proeven van spelen met voorgrond en achtergrond, negatief en positief. Ze houdt van paarden, dus ik koos voor haar een negatiefruimte met een illusie. Voor mezelf ging ik naar een tribal van een draak.

Maken van de sjabloon

Sjabloon paard

Knutselen met kinderen moet zorgeloos kunnen. Jonge kinderen durven nogal kritisch te zijn over hun werkjes. Een beetje buiten de lijnen gekleurd of een lijntje scheef kan voldoende zijn om een triest gezicht te zien verschijnen. Om dergelijke taferelen te voorkomen maak ik vaak gebruik van sjablonen.

Bij het kiezen van tekeningen houd ik dan ook enorm rekening met aansluitende lijnen en niet te veel kleine, fijne hoekjes. Tribals zijn vaak handig om uit te snijden, maar bij het googlen zijn zoekwoorden zoals template, sjabloon, cutouts, negative space, vertors, … vaak een goed begin.

Bij het uitsnijden van tekeningen is het belangrijk dat je het breekmes zijn werk laat doen. Hoe harder je duwt, hoe meer risico je loopt dat je stukjes papier losrukt. Beter twee keer over dezelfde lijn gaan dan snel losduwen. Ons printpapier is te dun om handige sjablonen te maken, meestal kleef ik de afdruk op tekenpapier. Mislukte tekeningen uit het verleden kunnen op zo’n moment gerecycleerd worden.


Inkleuren van de achtergrond of voorgrond

Sjabloon paard

Ik gebruik lijmspray van Patex om sjablonen aan te brengen op papier. Daar waar je bij sommige lijmspray twintig minuten moet wachten om de lijm tijdelijk te laten kleven mag je bij Patex na het inspuiten het onmiddellijk aanbrengen. Je kunt de sjabloon tot ongeveer 90 minuten na het kleven verwijderen. Ik kan mijn dochter geen 90 minuten aan de knutseltafel laten zitten, dus dat is lang genoeg voor ons.

Vandaag koos ik er voor om gebruik te maken van oliepastels. Ik werk graag met deze vette krijtstiften. Je kunt meerdere lagen over en in elkaar laten vloeien, de kleuren openwrijven met een doekje, er in krassen met een fijne pen. Het is ergens wat intuïtief werken.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen