Waarde bepalen vanuit een tijdsbesef.

Klok

Het is een trend aan het worden, mensen zijn bereid minder loon te aanvaarden in ruil voor extra vrije tijd.

De tijd lijkt veel te snel te gaan en er blijft te weinig over voor hobby’s. Een zoektocht naar extra vrije tijd blijkt niet altijd het gewenste resultaat te geven. Hoe graag ik ook bezig ben met mijn hobby’s, wanneer ik extra tijd heb spendeer ik dat nog het liefst aan mijn dochter.

Het was tijd voor een herwaardering van mijn tijd. Ik maakte voor mezelf een visuele voorstelling van mijn drukste dagen. Uit mijn uurrooster bleek dat de grootste tijdsvreters in mijn leven slapen en werken waren. In plaats van te zoeken naar meer leerde ik waarderen wat ik had, minimalisme was het juiste pad voor me.

Herwaardering van werk

Werken is een grote tijdsvreter, daar kan niemand onderuit. Er zijn altijd wel een aantal mogelijkheden om het aantal uren te verminderen, maar vaak zijn het slechts pleisters op een open wonde. Een positieve aanpak voor mezelf is meer uit mijn werk halen dan slechts mijn loon.

Een loon brengt heel wat zekerheden mee in het leven. Het zorgt er voor dat ik de facturen kan betalen en voor mezelf en mijn dochter een vangnet heb. De verzekeringen zijn betaald, we hebben een dak boven het hoofd, eten en drinken op de tafel. Jammer genoeg zijn dit zaken die we vaak pas waarderen wanneer ze er niet meer zijn.

Op mijn werk ging ik op zoek naar een nieuwe uitdaging, eentje met kortere projecten en de zekerheid dat ik niet iedere week moest bijleren om iets te bereiken. Een job waar ik meer in contact kwam met mensen zodat ik ook kon werken aan mijn persoonlijke ontwikkeling, sociale vaardigheden en teamwerk.

Herwaardering van het gezin

Aangezien de ervaring me zegt dat ik me schuldig voel wanneer ik onvoldoende tijd heb voor mijn kind, besloot ik ook dit aspect van mijn leven te herwaarderen. De overgang van kleuteronderwijs naar lager onderwijs was voor deze mama een grote stap. Plots moest ik ’s avonds schooljuf spelen en niet langer speelmama. Ik besloot extra verlof te nemen zodat ik in de vakanties de speelmama opnieuw meer gewicht kon geven in de weegschaal. Op jaarbasis breng ik op die manier weer evenwicht tussen beide rollen.

Ik heb geleerd ook mijn eigen plaats in het gezin terug op te eisen, want naast een mama ben ik ook een jonge vrouw die nog wil groeien. Ik probeer mijn dochter zo vaak als mogelijk te betrekken in mijn momenten van ontspanning. Daar waar ik een aantal jaren geleden mijn kleuter moest leren loslaten leer ik haar nu ook dat zij mama ook af en toe moet loslaten.

1 opmerking:

  1. Zo, dat heb je even goed op een rijtje gezet voor jezelf. Chapeau!

    Ik vind het bijzonder knap van jou dat je de uitdaging in je huidige baan opnieuw probeert te zoeken en blijkbaar ook vindt. Ik denk dat dit, samen met de herwaardering van jouw plek in het gezin, de kern van je verhaal is en daarmee ook de oplossing van je vraagstuk.

    BeantwoordenVerwijderen