Weg met digitale rommel!

Stap 16: Gooi alles buiten wat TV en bijhorende elektronica betreft. Dit is eentje die ik oversla ;) Bekijk gewoon hoe je minder tijd kan spenderen aan films bekijken, games spelen en surfen op het internet.

Een van de opdrachten binnen het 'Minimalisme' is het opruimen van digitale rommel. Digitale rommel omschrijft men voornamelijk als zaken die veel tijd vragen maar eigenlijk niet waardevol zijn. In de eerste plaats wordt gedacht aan nieuwsbrieven, in de tweede plaats aan sociale media.

Deze winter heb ik er opnieuw wat tijd aan gespendeerd. Uitschrijven op nieuwsbrieven, digitale foto’s en documenten opkuisen, digitale albums afgewerkt en verzonden naar de drukkerij. In het verleden had ik al mijn Twitter en LinkedIn opgezegd, dit jaar pakte ik een van mijn grootste routines aan, mijn Facebook werd ontmanteld.

Digitale versnippering.

Ik snap het allemaal niet goed, bedrijven zijn blijkbaar enorm bang dat we onze weg niet kennen op het internet. Ze hebben allen een website, maar toch willen ze dat we hen ook volgen op Twitter, op Facebook, op Google+, … zelfs nieuwsbrieven komen gevraagd en ongevraagd terecht in verschillende accounts.

Op onze brievenbus hangt een sticker die duidelijk maakt dat we enkel geadresseerde post willen. Het scheelt enorm wat betreft de papierberg. Ook online kan je uitschrijven op ongeadresseerde post. De website http://www.robinsonlist.be/ is een mooi begin. Verder is het een kwestie van jouw inbox te filteren op de woorden ‘uitschrijven’ en ‘unsubscribe’. Het duurt toch een maand of drie voor de meeste nieuwsbrieven zijn verdwenen.

Sociale media

Met sociale media heb ik een haat/liefde relatie. Enerzijds is het zalig om constant met iedereen te kunnen praten, anderzijds is het vaak een verslaving die voor uitstelgedrag zorgt. Een overvloed aan emoties en meningen komt op je af en filteren blijkt niet altijd even eenvoudig. Ergens heb ik besloten dat ik veel te empatisch ben om op Facebook te zitten.

Het grote nadeel aan stoppen met Facebook is het feit dat het een openID is dat iedereen wel eens gebruikt. Ik heb alles ontmanteld, maar mijn account onder een fictieve naam behouden zodat ik, indien noodzakelijk, nog steeds gebruik kan maken van de openID. Met der tijd zal ik mijn openID overal wel aangepast hebben.


Deze blog maakt deel uit van mijn reis op weg naar minimalisme. Ik laat me inspireren door de minimalisten Joshua Fields Millburn en Ryan Nicodemus. De bedoeling is dat je jezelf aan de hand van een fictieve verhuis omtovert tot een minimalist. Niet alle stappen zijn eenvoudig, maar andere stappen zijn volgens mij voor iedereen doenbaar. Het vraagt wat tijd, aandacht en motivatie. Daar waar zij spreken van 21 dagen, spreek ik liever van 21 stappen. Wil je meer lezen, neem dan een kijkje op mijn verzamelpagina 'Minimalisme', de 21 stappen heb ik in het kort beschreven onder de titel '21 dagen op reis'.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen