Denken in werkuren

Geld - Bron: Pixabay - user: Monam

Stilletjes aan begint het besef te groeien dat ik enorm veel tijd spendeer aan het verdienen van geld, maar uiteindelijk enorm weinig aandacht spendeer aan dat geld en de manier waarop ik het spendeer.

Ik ben een van die mensen die liefst zo weinig mogelijk nadenkt over geld. Mijn betalingen en spaarplannen zijn volledig geautomatiseerd. Op die manier hoef ik er verder niet over na te denken. Wat ik over heb kan ik spenderen, is het op, dan is het op.

Geld biedt veiligheid en zekerheid. Eenvoudige dingen die iedereen wil. Een dak boven het hoofd, eten en drinken op de tafel, kledij,… Andere aspecten die typerend zijn voor onze maatschappij zijn verzekeringen en een sociaal en medisch vangnet. Daarnaast is geld een ruilmiddel. Een manier om te betalen voor onderwijs, vervoer, amusement, enz.

Waarvoor wil ik ruilen

Ik ben een van die mensen die er absoluut zou voor kiezen te stoppen met werken wanneer geld geen kwestie meer is. Aangezien geld er wel toe doet, is het dan ook belangrijk om mijn geld naar waarde te schatten. De moeite die ik moet doen om dat geld te verkrijgen moet evenredig zijn met de moeite die een verkoper doet om mijn geld te verkrijgen. Een product moet de moeite waard zijn een aantal extra uren voor te werken.

Om vanuit dit standpunt te gaan bepalen hoeveel geld ik wil spenderen aan welke diensten en producten moet ik nagaan hoeveel uren ik moet spenderen aan mijn werk om het zelfde bedrag te verkrijgen. Een dag werken wil ik ruim rekenen, niet enkel de uren die ik effectief werk, maar ook de tijd die ik nodig hebt om naar mijn werk te gaan en terug naar huis te komen. Zelfs de uren die ik nodig heb om te ontspannen van een stressvolle dag mag ik meerekenen. Mijn inkomsten verminder ik met alle uitgaven die met mijn werk te maken hebben.

(maandloon-uitgaven) / (werkuren per maand + uren transport per maand) = waarde van mijn inzet.

In mijn geval betekent het dat ik in plaats van 10 euro per uur, 6.5 per uur verdien.

Ik maak de som. Voor een rugmassage van een half uur betaal ik al snel 30 euro, daar moet ik bijna vijf uur voor werken. Voor een fles douchegel van 3 euro moet ik bijna een half uur werken. Ik moet twintig minuten werken voor een koffie. Het plaats de waarde van sommige dingen in een gans ander perspectief.

2 opmerkingen:

  1. Dit vind ik een gouden tip! Zelf redeneer ik al zo sinds ik op mijn 16de begon aan weekendbaantjes. Ik werd per uur betaald en daardoor bedacht ik bij alles wat ik kocht meteen hoeveel uur ik ervoor had moeten werken. Men zegt dat kinderen de waarde van geld leren door ervoor te werken. Ik vind dat je de waarde van geld pas goed beseft als je je realiseert hoelang je voor iets hebt moeten werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goed en helder artikel.
    Heel erg knap dat je hier zo tegenaan kijk en geweldig dat je jouw visie op deze manier wil delen.
    Ik kwam hier via het blog van Sunny die hier aandacht aan bestede.

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen