Opruimen knutselwerkjes

Tekeningen eerste kleuterklas

In een hoekje op haar kamer zaten ze verborgen, kunstwerkjes die ze maakte in haar kleutertijd. Telkens wanneer ik ze wou weggooien zette ze een pruillip op. Het schuldgevoel dat zo een triest gezichtje oproept is als het ware ondragelijk.

Om haar niet te ontgoochelen met mijn opruimgedrag, liet ik de stapel groeien. Ik was er van overtuigd dat ze het ooit zelf wel zou doen. Mappen achter haar kast, zakken naast haar kast… De rommelhoek werd steeds groter en groter. Onlangs zag ik dat ze het allemaal had weggemoffeld onder een mooi dekentje. Mijn lampje ging branden, dus ik propte een intentie in haar schattige hoofdje.


Zullen we een mooie collage maken?

Weet je lieverd, mama heeft een schitterend idee gezien op Pinterest. Ze weet wat Pinterest is en ze weet dat mama daar heel vaak op zoek gaat naar ideetjes om te knutselen. Bijgevolg had ik haar volledige aandacht. Er zijn mama's die foto's maken van alle kunstwerkjes van hun kindjes en er dan een prachtige collage mee maken.

Het bleef even stil op de achtergrond, ik hoorde haar bijna denken… Ze zit in fase waar ze heel nieuwsgierig is naar andere gezinnen. Wat anderen doen wil zo ook wel eens ervaren… Ik merk dat ze fier is wanneer ze iets kan wat wij niet kunnen of wanneer ze iets doet wat nieuw is voor ons. Ergens hoopte ik dat het argument 'andere mama's' haar zou overtuigen.

Het is toch echt een rommelhoekje aan het worden he?, vroeg ik haar heel voorzichtig.
Ze wist heel goed over welke hoekje ik sprak.
Waarom denk je dat ik er een dekentje over leg?, antwoordde ze bevestigend.

We zouden van ieder jaar twintig tekeningen kunnen uitkiezen om te fotograferen en te bewaren. stelde ik voor, Later kan je dan zelf beslissen wat je er mee doet..
Laten we enkel de tien mooiste houden mama., ze keek me vol vertrouwen aan.
Ze is sterk in sorteren en weggooien. Eens ze ergens van overtuigd is durft ze heel impulsief over de schreef gaan.
Weet je wat. We maken een foto van de twintig mooiste en bewaren er tien. Ik was even bang dat de borstel iets te grof ging zijn.
Dat is goed mama. Weet je, als er werkjes bij zijn die niet meer netjes zijn, dan knap ik ze eerst even op., zei ze vol goede moed.

Het opruimproject

Drie hoopjes met knutselwerkjes en twee zakken met schoolboeken. Dat was de berg waar we doorheen moesten. In mijn gedachten leek het veel meer, maar alles eens bij elkaar zien liggen deed de vingers kriebelen.

Tekeningen tweede kleuterklas
Tekeningen derde kleuterklas

Mama, eigenlijk mag alles weg. Je gaat er toch foto's van nemen en dan kan ik alles later bekijken in mijn album., zei ze heel serieus.
Ik begon al even te panikeren, zoveel werk wou ik niet tot stand laten komen.
Het spijt me lieverd maar wanneer mama alles moet fotograferen, dan ben ik morgen nog bezig. Ik wil dit taakje graag vandaag afwerken. Twintig per jaar, dat moet toch lukken?. Ik was heel zeker van mezelf, twintig, niet meer.

Ze keek me even aan en ging dan aan de slag. De mooiste tekeningen en werkjes legden we op een groot zwart blad. Hier en daar werden een paar tekeningen bijgeknipt om het mooi te laten passen.
Het eerste en tweede kleuterklasje gingen vlotjes en bij het derde kleuterklasje was ze helemaal klaar om los te laten.

Mama, het zijn er zoveel, ik kan helemaal niet kiezen. Wil jij het doen?, vroeg ze, Ik zou eigenlijk graag wat knutselen.
Meer dan een lieve blik heb ik op zo'n moment niet nodig. Ik snapte het gevoel compleet, zelf knutselen is nog altijd leuker dan kijken naar kunst.


Een uurtje later was ik klaar. Het eindresultaat was eigenlijk net wat ze zelf had gezegd. Tien tekeningen kwamen terecht in een mapje en al de rest verdween in de papiermand. Een lang uitgesteld, sentimenteel taakje was eindelijk afgewerkt.

Opruimen schooldocumenten

Wat zeggen officiële instanties?

In Vlaanderen ben je niet verplicht om de schooldocumenten van je kinderen te bewaren tenzij de school daar uitdrukkelijk naar vraagt. Het is voldoende om attesten en diploma's te bewaren.
Alle informatie kan je lezen op de volgende webpagina's:

Schriften en boeken kan je samenbundelen met touw en meegeven tijdens de papierophaling. Je hoeft de nietjes niet te verwijderen want dat gebeurt in het verwerkingsproces machinaal. Wel moet je er rekening mee houden dat je geen behangpapier of geplastificeerd papier meegeeft. Meer informatie kan je lezen op:

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen