Wat deed mijn portemonnee in maart?

Financieel overzicht

Altijd spannend om te ontdekken of de financiële doelstellingen zijn behaald.

Wat mijn vaste maandelijkse kosten betreft heb ik minder uitgegeven dan verwacht. Vooral de nood aan zakgeld schoot de hoogte in, maar blijkbaar hebben we ook net iets te veel online gezeten. De tekorten worden grotendeels rechtgetrokken omdat ik de wagen nauwelijks heb gebruikt en daardoor geen benzine moest kopen.

De tweede groep uitgaven, zaken die maandelijks sterk variëren, vallen deze maand enorm mee. Nauwelijks aankopen gedaan en dus een buffer klaar voor de komende maanden.


Mijn plan bestaat er uit om mijn zakgeld te beperken tot 80 euro per maand. Afgelopen maand lukte dat niet omdat ik eindelijk de fotoalbums van de afgelopen vier jaar heb besteld. 130 euro extra, maar verdeeld over vier jaar valt dat best wel mee ;) Dit had echter ook invloed op mijn rekening voor het internet, upload kost duidelijk meer dan upload. Daarnaast kocht ik mij een digitaal boek, een app en betaalde ik de hosting voor een website die ik ooit eens zal maken :/

Maandelijkse kosten Doelstelling Effectief
Huishouden 520 520
Zakgeld mezelf 80 124
Zakgeld dochter 25 25
Afbetaling auto 153 153
Kosten bank 5 5
Gsm 23 15
Internet 27 41
Logopedie 90 28
Paardrijden 90 60
Benzine 60 0
Asiel 5 5

Rondreizen is altijd leuk, ook daguitstappen rekenen ik tot deze groep. Mijn dochter had de afgelopen maanden iedere dag gekeken naar Ketnet. De voorbereiding voor een musical wisten haar enorm te prikkelen en ze kende de meeste liedjes uit het hoofd. We waren nog nooit naar een musical geweest, dus het leek me een leuk geschenk om naar die musical te gaan. Het was een schot in de roos, we hebben gelachen, gehuild, genoten met een U. Stevige hap uit mijn budget, maar het was het meer dan waard. Tickets 60 euro.

Ik had deze maand vijf jarigen in mijn familie- en vriendkring. Voorheen voorzag ik een budget van 40 euro voor familie en 20 euro voor vrienden. Ik heb het in beide gevallen weten te halveren, dus dikke duim voor mezelf. Geschenken blijven echter een moeilijke voor me. Ik wil geen geld uitgeven aan nutteloze zaken maar wil ook iets kunnen afgeven wat niet alleen ik, maar ook de jarige leuk vindt. Ik moet nog even verder brainstormen.

Andere kosten Doelstelling Effectief
Extra voeding 180 100
Kleding 50 0
Schoenen (Mezelf 10/Dochter 30) 40 0
Verzorging 20 0
Medisch 40 22
Sporten 30 6
Rondreizen 40 74
Geschenken 30 85

 

Financieel overzicht

Hoe deed jouw portemonnee het?

2 opmerkingen:

  1. Leuk om eens te lezen dat anderen hun uitgaven ook bijhouden. Zelf probeer ik heel veel te sparen omdat ik nog thuis woon en ooit een eigen huisje wil kopen. Als ik nog enkele jaartjes spaar, dat lukt mij dat wel in m'n eentje. Een budget om uit te geven heb ik niet vastgelegd, dit is eigenlijk de overschot van mijn inkomsten minus de (vaste) kosten (zoals gsmabonnenment, kostgeld, cm, autoverzekering, ...) en wat ik maandelijks wil sparen. Ben niet materialistisch aangelegd, maar trakteer mezelf wel eens met een boek of knutselgerief en neus graag in een kringloopwinkel rond. Ik zorg wel dat mijn maandelijkse extra uitgaven rond hetzelfde bedrag blijven. Als ik de ene maand iets meer uitgeef, compenseer ik dat de andere maand. Of als ik weet dat er die maand veel jarig zijn of dat er extra uitgaven aan komen bv. weekendje weg, dan probeer ik daar ook wel extra voor te sparen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Myriam

      Leuk om jou regelmatig te zien langskomen.

      Ik vind mij wel een beetje in jouw aanpak. Ik spaar geld voor extra verlof en het valt me op, hoe meer je spaart hoe meer die drang zich ontwikkelt. Wanneer ik rond de nieuwjaarsperiode mijn verlof uitrekenen denk ik altijd, kan er nog een weekje bij?
      Ik wil dit jaar eens proberen of het uitwerken van blogs als deze mij niet kan inspireren om nog een stapje verder te gaan.
      In vrekkenland zie ik veel van deze postings verschijnen en ik heb daar eigenlijk best al veel aan gehad. Soms zie je dat je zelf bepaalde dingen over het hoofd ziet en soms merk je dat anderen dezelfde uitgaven hebben. Dus besloten mijn eigen steentje bij te dragen.

      Groetjes
      En zalig Pasen!

      Verwijderen