Waarom consumeren we zo veel?

Er is de dag van vandaag heel wat te doen over ons consumptiegedrag. Heel wat mensen denken na over hoe we verandering kunnen brengen. Consumeren is een werkwoord dat ik in mijn dagelijks leven niet zo vaak gebruik, toch consumeer ik constant.

Consumptie is een economische term om ons gebruik en verbruik van goederen te definiëren. Naast het verbruiken betekent het ook verteren of vernietigen. In het Engels zegt men wel eens consumed with jealousy of consumed by fire. Grappig genoeg werden in het Laatlatijn de werkwoorden cōnsūmere en cōnsummāre met elkaar verwisseld. Consummeren betekent tot een geheel maken. Consummatie staat voor de eerste betrekking na het huwelijk.

Je bent wat je consummeert.

Bij de opruimacties binnen het minimalisme legt men vaak de nadruk op het feit dat ons huis, onze spullen een weerspiegeling zijn van wie we zijn. Ook al is het een verkeerd gebruik van het woord, met het woordje consummeren in het achterhoofd lijkt die gedachtegang plots zo vanzelfsprekend. Je gaat een huwelijk aan met de spullen die je aankoopt en er ontstaat een uitwisseling van energie.

Ik denk dan aan het animisme waarbinnen men gelooft dat niet enkel mensen en dieren bezield zijn maar ook bomen, planten en stenen. Ik denk aan de sjamaan die zich wikkelt in de huid van een dier om contact te maken met de ziel van dat dier.

Met die gedachte in het achterhoofd doorloop ik, na het zoveelste dagje opruimen, ons huisje. Hoe dankbaar ben ik voor de spullen die ik nog heb. Met welke spullen ervaar ik een diepere band? Welke spullen schenk ik te weinig aandacht?

Je bent wat je consumeert

Wanneer een mens verteerd wordt door vuur denk ik vooral aan burn-out. Door het leven opgebrand omdat men te snel, te oppervlakkig leeft. Opgebrand omdat men teveel hooi op de vork neemt en iedereen blij wil maken. Bij een teveel aan aanbod komt men snel in een crisis terecht. 'Zwemmen of verzuipen', zegt men wel eens. Maar wat als meedrijven ook mogelijk is.

Wanneer ik het gevoel heb dat ik teveel zaken uitstel omdat ik het pad door het bos niet meer zie dan maak ik keuzes. Een vakje houden, een vakje misschien en een vakje vuilbak. Het klinkt soms cru, maar niks of niemand heeft iets aan me wanneer ik vastzit onder een berg stenen. Soms moet je bepaalde zaken onderwaarderen of negeren, niet omdat ze het niet waard zijn, maar omdat jij het waard bent.

4 opmerkingen:

  1. Alweer zo'n mooi geschreven tekstje. Als het in mijn hoofd te druk is, ruim ik meestal op. Dat helpt voor mij altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi,
      Orde scheppen in de chaos, het helpt bij mij ook. Of gewoon iets afwerken wat ik laten liggen heb, dat helpt ook.
      Vandaag cake en koekjes gebakken, dat brengt mij ook rust,

      Groetjes

      Verwijderen
    2. Mooi en verhelderend blogje: ik voel ook heel sterk aan dat een teveel aan spullen mijn leven nodeloos ingewikkeld maakt, met stress tot gevolg...

      Verwijderen
    3. Dankjewel.

      Zullen we die stress eens mooi buitenvegen? :D

      Verwijderen