Fabeldieren zelf ontwerpen

Muilezel

De schooljuf gaf onze deze vakantie een creatieve opdracht mee. Mijn dochter moet zelf een dier verzinnen en vervolgens dat dier tekenen en bespreken. Tekenen is niet meteen haar ding, maar knippen en plakken des te meer.

Vorig weekend gingen we in de Kringloop op zoek naar een paar dierenboeken. We vonden twee oude boeken vol met plaatjes. We moesten slechts de dieren uitknippen en de meest gekke combinaties maken.

Klaar om jouw knotsgekke dier te maken?”, vroeg ik aan dochterlief. Ze keek me aarzelend aan. Huiswerk blijft nu eenmaal huiswerk en in de vakantie denken we daar niet zo graag aan. “Je kent al een aantal dieren hoor, denk eens aan een paard met vleugels of een kat met laarzen.” Haar fantasie begon te werken. “Oh ja, ik ken een krokodil met een olifantenslurf!”, riep ze luid. “Schitterend voorbeeld. Mama heeft nog een aantal foto's gezocht op Pinterest. We kunnen die even bekijken en dan gaan we het zelf proberen.”. De foto's op Pinterest waren goed voor een aantal hilarische momenten. Een zeemeeuw met een haaienhoofd, een giraf met een apenhoofd, een spin met een uilenhoofd. Zalig.

Mama, bestaan die dieren echt?”, vroeg ze luidop nadenkend, “Zouden er ook speciale zijn met paarden?”. We kennen allemaal wel een aantal kruisingen en eentje kent mijn dochter ook. “Wat denk je van een muilezel?”. Een muilezel is natuurlijk minder indrukwekkend dan de dieren die wij op ons blad hebben getoverd.

Onze fabeldieren zijn ontworpen, nu moeten we ze nog een naam geven. Helpen jullie ons?


Fabeldier - Cheeta met neushoorn Fabeldier - Hond met reebok
Fabeldier - Hond met steenbok Fabeldier - Kat met reebok
Fabeldier - Steenbok met vogel Fabeldier - Olifant met reebok
Fabeldier - Zebra met neushoorn Fabeldier - Vogel met wolf

6 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen hoe jij jouw dochter weet te motiveren. Op vlak van huiswerk kan ik mij enkel taal- en rekenoefeningen herinneren met geregeld een saaie spreekbeurt. :) Jullie fabeldieren zien er geweldig uit, vooral de vogelwolf en de katreebok.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo,

      We doen ons best, maar hoe ouder ze wordt, hoe moeilijker... Rekenen blijft natuurlijk rekenen. Lezen heb ik iets op gevonden, ze mag mijn smsjes lezen... Daar is ze heel nieuwsgierig naar en dat motiveert.

      Ik hou ook van de katreebok. Ze heeft nog steeds niet gekozen... Dit weekend zal ze toch moeten beslissen, we moeten de beestjes nog bespreken :/

      Groetjes

      Verwijderen
    2. Wat heb je dat leuk gedaan zeg! Op deze manier is het ook goed te doen om een fabeldier te maken. Ik dacht eerst dat je helemaal driedimensionaal aan de slag moest!

      Huisvlijt

      Verwijderen
    3. Hoi Nicole

      Dat zou ook wel leuk zijn, maar dan zou ik eerst wat werkjes van picasso getoond hebben, kwestie van de motivatie voor realistische dingen te laten varen. Vervolgens met klei of fisher tips.

      Groetjes

      Verwijderen
  2. een late reactie van mij, kwam je blog nu pas tegen. Toen mijn jongens nog op de lagere school zaten tekenden ze als we op vakantie waren hele boeken bij elkaar met "fanmons", tekeningen van combinaties van dieren en monsters.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je mijn blogje gevonden hebt. Fanmons, super schattig om te tekenen he. Ik ben even op devianart gaan kijken, ik zou er zo aan beginnen, sommige van die beestjes zijn superschattig.

      Verwijderen