Aardbeien van Kees

Toen ik deze ochtend mijn ontbijt aan het klaarmaken was nam ik de laatste aardbeien uit de koelkast. Op het doosje stond niet veel informatie vermeld en ik vroeg me af waar mijn aardbeien nu eigenlijk geteeld waren. België, riep mijn moeder met een glimlach.

Op het doosje stond vermeld “Hoogstraten, www.hoogstraten.eu, Responsibly Fresh NWR27”. Op de website van Hoogstraten kon ik tot mijn groot amusement opmerken dat ik met de code NWR27 kon opzoeken waar mijn aardbei vandaan kwam en ik kon een mailtje verzenden naar de teler. Hey Kees, ik heb vandaag genoten van jouw heerlijke aardbeien!. Groetjes. Leuk toch! Nee? Nou ja, ik werd er alvast warm van.

In België zijn er blijkbaar acht plaatsen waar fruit geveild wordt. De veiling ‘In-Co’ is een samenwerking tussen Hoogstraten, Sint-Niklaas en het Nederlandse Zundert. Hey ma, volgens mij woont Kees in Nederland!. Jammer dat de website niet duidelijker vermeldt waar de teler woont, maar na een beetje googlen kwam ik te weten dat Kees Van de Heykant afkomstig is van Oosterhout. Dus heerlijke aardbeien uit Nederland.

Hoogstraten blijkt ook een keurmerk te zijn die toch al een mooi stukje geschiedenis kent. De website geeft heel wat informatie over de veiling, de telers en de aardbeien. Om die reden is de site zeker een bezoekje waard.

Via de site kwam ik te weten dat de aardbeien van Hoogstraten praktisch het ganse jaar door verkrijgbaar zijn maar dat naar gelang de periode van het jaar aardbeien op een andere manier geteeld worden. De manier van telen bepaalt voor een groot deel de kostprijs, aardbeien geteeld in verwarmde serres kosten uiteraard meer.

Vanaf februari zijn er Hoogstraten® aardbeien verkrijgbaar. Deze eerste aardbeien van het seizoen komen uit verwarmde serres. In mei volgen de aardbeien die geteeld worden onder plastic tunnels; in juni is het de beurt aan aardbeien uit volle grond. De grootste producties komen tussen mei en november: een eerste piek in mei-juni, een laatste in september-oktober. De laatste aardbeien van het seizoen liggen net na Nieuwjaar in de winkel.
Hoogstraten

Wat ik regelmatig eet, dat wil ik natuurlijk toevoegen aan mijn app ‘Myfitnesspal’, zodat ik mooi kan bepalen hoeveel aardbeien ik als tussendoortje mag eten. Een tussendoortje van 100kcal uit zich in bijna 300gr aardbeien, dat is bijna twintig aardbeien. Dus we kunnen wel concluderen dat er geen rem moet gezet worden op de hoeveelheid. Slechts creatief op zoek naar combinaties.

Energetische waarde  154 kJ/36 kcal
Vetten  0,4 g
Verzadigde vetzuren  0,0 g
Koolhydraten  6,5 g
Suikers  5,4 g
Vezels  2,0 g  
Vitamine B1  0,03 mg
Vitamine B2  0,05 mg
Vitamine B6  0,06 mg
Vitamine C  64 mg
Natrium  2 mg
Kalium  150 mg
Calcium  25 mg
Fosfor  30 mg
IJzer  0,9 mg
Magnesium 15 mg
Water  89,3 g

Meer informatie

2 opmerkingen:

  1. Zo'n 400 meter van bij mij thuis staat er een automaat met bakjes aardbeien van een fruitboer uit de buurt. Gisteren had hij bakken buiten staan waar je 500gr aardbeien voor 1 euro kon nemen. De centjes mocht je in een potje doen. Ik ben blij met zo'n leuk én lekker initiatief. Van aardbeien krijg ik immers ook nooit genoeg. In de zomer is het lekker als je de aardbeien pureert en dan het 'sap' in een ijsjesvorm giet, daarna in de diepvries en dan heb je lekkere aardbeienijsjes. Echt heerlijk om zo'n hete zomerdag. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zalig zo'n fruitboer dicht in de buurt. Wij hebben enkel appels en peren die we hier rechtstreeks bij de fruitboer kunnen gaan halen. 1 euro is echt spotgoedkoop he.
      Hier zijn de aardbeien meestal zo snel op dat we niet aan ijsjes toekomen. Aan de prijs dat jij ze kan kopen, kan je natuurlijk al een bakje extra kopen. Super.

      Verwijderen