Gevulde champignons

Iets wat ik zelden eet gecombineerd met iets wat ik alle dagen kan eten. Champignons gevuld met geitenkaas.

Ik heb mezelf voorgenomen iedere week een nieuw gerechtje te leren. Iedere week uit te proberen welke producten ik goed verdraag en welke niet. Ik laat me inspireren door een applicatie op mijn iPad, ‘Recepten4Seizoenen’. Ik probeer aandacht te hebben voor seizoens- en streekgebonden, maar eveneens voor de voedingswaarden

Rabarber, asperges en champignons bleken de toppers van deze week te zijn. Ik ging voor champignons gevuld met geitenkaas en honing. In de winkel vond ik Belgische champignons uit Harelbeke, Geitenkaas uit Damme en Europese honing van Bio-Time.

Champignons met geitenkaas

Ingrediënten

  • Grote champignons
  • Geitenkaas
  • Tijm en rozemarijn
  • Room
  • Honing
  • Olijfolie

Bereidingswijze

Verwijderd de steeltjes uit de champignons. Mix de steeltjes samen met de geitenkaas. Om het mixen gemakkelijker te maken kan je wat room toevoegen. Wrijf wat honing in de champignons en vul ze daarna met de mix van geitenkaas en champignons. Doe nog wat honing bovenop de geitenkaas. Leg de gevulde champignons in een ovenschaal. Strooi er wat rozemarijn en tijm op en besprenkel met olijfolie. Plaats een half uur in de oven op 150°.

Champignons gevuld met geitenkaas

Belgische champignons

Ik heb champignons van Lesage gekocht. Deze champignons worden gekweekt in het West-Vlaamse Harelbeke. Het bedrijf profileert zich als een milieuvriendelijk en duurzaam bedrijf. Ze telen het ganse jaar door en leveren hun producten op de dag van het oogsten.

Champignons kan je een paar dagen bewaren in de koelkast. Om te voorkomen dat ze uitdrogen bewaar je ze best in een folie met gaatjes. Champignons absorberen geur en water. Het is belangrijk ze niet bij sterk geurende producten te leggen en ze niet te wassen met water.

Energetische waarde 16 kj / 71 kcal
Vetten 0,0 g
Koolhydraten 0,3 g
Eiwitten 2,7

Wat doe ik de volgende keer anders.

Toen ik mijn receptje inbracht in mijn ‘MyFitnesspal’ schrok ik mij een hoedje. De volkorenpasta met gevulde champignons was goed voor 859 kcal. Normaal zitten mijn maaltijden onder de 500kcal.

Ik had gekozen voor Damse geitenkaas, maar tot mijn verrassing blijkt geitenkaas toch wel een enorme caloriebom te zijn. Online ontdekte ik dat je de champignons eigenlijk met om het even welke kaas kan vullen, ook met magere plattekaas.

  Geitenkaas – Damse Mokke Bio Magere platte kaas – De Lelie
Energetische waarde 1430 kj / 344 kcal 206 kj / 49 kcal
Vetten 25,9 g 1,3
Koolhydraten 0,8 g 1,9
Eiwitten 19,3 g 7,4

Het besprenkelen met olijfolie blijkt ook voor heel wat calorieën te zorgen. Twee eetlepels olijfolie is goed voor bijna 250kcal. Op zich vind ik dat niet zo erg, olijfolie is ook enorm gezond. Ik heb echter een alternatief gevonden. De champignons op een bakpapier leggen.

Gevulde champignons blijkt ook een ideale recept te zijn om restjes te verwerken. Heel wat recepten gebruiken uitsluitend groenten om de champignons op te vullen en strooien enkel wat kaas bovenop de gevulde champignons.

 

2 opmerkingen:

  1. Ik eet eigenlijk alleen gebakken champignons die ik in stukjes heb gesneden en dan meestal door de spaghetti. Maar dit klinkt ook lekker.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yummie, yummie, yummie...
    Ik kan me voorstellen dat dit iets is wat je graag - en dan ook vaak - eet! Ik ga dit recept zeker ook een keertje proberen, maar dan zonder de spaghetti. Gewoon als hapje bij andere kleine hapjes.
    Maar euh... ik ga toch wel voor die geitenkaas hoor, calorierijk of niet. Met platte kaas lijkt mij dit een heel stuk minder lekker.

    BeantwoordenVerwijderen