Kamerverhuis: Op naar een kleine kamer

Morgen start vandaag - Bron: Pixabay - User: Foundry

Komende zomer gaan mijn dochter en ik ruilen van kamer. Ze wil graag de grote kamer opeisen en ik begrijp haar best. Ze houdt van veel ruimte en ondanks dat ze niet zoveel spullen heeft, wil ze die paar spullen graag elk hun eigen plekje kunnen geven.

Mama staat dus voor een grote uitdaging, want mijn ruimte gaat plots gehalveerd worden. Mentaal probeer ik me voor te bereiden op die verhuis. Mijn kleerkast zal verkleinen van een kast met drie deuren naar een kast met twee deuren. Mijn opbergruimtes verdwijnen, geen boekenkast meer, geen bureau meer, geen ruimte voor wat opbergmanden. Een kist voor het bed en eventueel een plankje aan de muur is dan het enige wat me nog rest.

Het lijkt onbegonnen werk, maar voor een kind heb je veel over. Daarnaast past het volledig in mijn vernieuwde levenshouding.

Wat neemt veel plaats in?

Bedlinnen, vooral het bedlinnen voor in de winter. Wij slapen in onverwarmde kamers. Het verschil tussen mijn lichaamstemperatuur en de kamertemperatuur is te verschillend. Ik wordt gemakkelijk wakker van de kou. Mijn dikke winterdekens kan ik echt niet missen en die hebben dus zeker een plekje nodig.

Kledij, toch wel. Er is een immens verschil tussen mijn winter- en zomerkledij. Iedere winter merk ik dat ik echt niet geboren ben voor vochtig en koud weer. Hoe slordig sommigen het ook mogen vinden, flanel, fluweel, fleece, ze zijn onmisbaar voor mij. Dat soort van kledij neemt natuurlijk ook veel plaats in.

Mijn mappen met administratieve troep. Veel van die mappen zou ik zonder enige moeite zo in de papiermand droppen. Maar in onze maatschappij blijken veel van die papieren nu eenmaal noodzakelijk. Ik heb op dit ogenblik 8 mappen. Die zitten niet allemaal vol. Ze zitten thematisch en dat bevalt me wel. Ik heb er eentje voor alles wat betreft onderwijs, eentje voor inkomsten, belastingen, sparen, verzekeringen, aankoopbewijzen en handleidingen, eentje voor mijn dochter en een restmap.

Knutselgerei. Heel wat spullen gebruik ik maandelijks, zoals tekenblokken, houtskool, potloden, stiften, wasco. Ik heb drie lades aan mijn bureau. Eentje voor schrijfgerei, eentje waarin alles zit om te tekenen, kleuren en verven, eentje waarin alles zit om te knippen en plakken. Die spullen mogen blijven omdat dochterlief ze ook gebruikt. Daarnaast heb ik een mand vol met stoffen, een mand vol wol en een mand vol met spullen om te zaaien en oogsten, vooral bloemen en kruiden.

Boeken en cd’s. De boeken die ik nu nog heb zijn boeken die ik nog regelmatig bekijk of boeken die gesigneerd zijn, geschenken met een persoonlijke boodschap in. De meeste van mijn cd’s liggen reeds op zolder omdat ik ze gedigitaliseerd heb. Ze liggen daar gewoon als aankoopbewijs. Diegene die nu nog op mijn kamer liggen beluister ik regelmatig. Ik heb nog ongeveer 40 boeken en evenveel cd's.

Fotoalbums, mijn foto’s uit mijn kindertijd hangen in oude fotoalbums. Die dingen zijn dik, zwaar en nemen veel ruimte in. Ik heb 10 fotoalbums, die wegen samen zo'n 15 kilo. Een oud fotoalbum weegt ongeveer 3 kilo, de nieuwe fotoalbums ongeveer een halve kilo.

Kaarsen en wierook. Voor de geboorte van mijn dochter gebruikte ik dit iedere dag. Kinderen en kaarsen, ik vind het niet veilig en de gewoonte verdween vanzelf. Bijgevolg doe ik nu reeds negen jaar met iets wat vroeger op zes maanden leeg was.

Wat moet ik doen?

Mijn dochter duidelijk maken dat ik mijn bedlinnen toch nog even in haar nieuwe kast moet laten liggen… Ik zie voorlopig geen oplossing en ik kan geen afscheid nemen van mijn warmte.

Online vond ik het 'Project 333' van Courtney Carver. Zij stelt dat je met ongeveer 33 kledingstukken per seizoen ruim voldoende kledij hebt. Dat lijkt me doenbaar. Na een korte meting blijkt dat er in een kledingkast met twee deuren ongeveer een 70-tal kapstokken passen. Dat wordt dus mijn richtdoel. Courtney gaf me de toestemming om een vertaalde versie van haar project over te nemen op mijn blog. Dat wordt de komende maanden dan een mooie motivatie om dit project af te werken.

Een biografie maken in een digitaal fotoalbum, gecombineerd met mijn oude fotoalbums en mijn stamboom. Het gaat veel tijd vragen maar het zal ook veel voldoening schenken. Ik heb me alvast voorgenomen om iedere dag een paar foto’s in te scannen. Ik heb reeds mijn eerste vier jaren achter de rug, nog een aantal jaren te gaan ;) De bedoeling is alles terug te brengen naar 2 fotoalbums.

Voor mezelf een lijstje maken met daarop alle soort van informatie die terug te vinden zijn in mijn administratieve mappen. Vervolgens eens opzoeken hoe lang ik die zaken wettelijk moet bewaren. Ik las ergens dat 3 mappen voldoende zou moeten zijn om alle administratieve troep in te bewaren. Ik kan wat ik nu heb terugbrengen naar vijf mappen en in mijn nieuwe kist kunnen gemakkelijk zes mappen. Ik hou niet van overvolle mappen, dus ik ga toch proberen nog wat op te ruimen.

Ik moet op zoek naar mooie planken voor aan de muur. Ergens droom ik van een mooie spiegel en twee planken voor boven mijn bed. Op de meeste boekenplanken mag je 5 tot 15kg plaatsen, de meeste schrijnwerkers raden aan om niet meer dan 10 kg te plaatsen op planken van ongeveer een meter. Ik heb mijn spullen eens bekeken. Ik heb mijn boeken uitgedund naar 8 boeken, dat is 4kg, maar mijn boekensteunen wegen ook 1kg. Mijn radio en 10 cd's wegen samen ook 5kg. Verder heb ik nog ongeveer 5kg aan decoratie.

Me afvragen of het echt logisch is dat ik zoveel hobby’s heb. Wanneer ik online werkjes van anderen zie dan ben ik zo snel in de verleiding te brengen. Ik wil dat ook kunnen. Maar al die versnippering zorgt er misschien in de eerste plaats voor dat ik nooit ergens perfect zal in worden. Houtskool en aquarel blijven mijn favorieten. Vilt en naaien doe ik ook graag, maar met mijn nekhernia’s is het geen ideale hobby.

En nu?

Stoppen met nadenken en overgaan tot actie… Hop Sopdet, hop!

Deze blog maakt deel uit van mijn reis op weg naar minimalisme. Ik laat me inspireren door de minimalisten Joshua Fields Millburn en Ryan Nicodemus. De bedoeling is dat je jezelf aan de hand van een fictieve verhuis omtovert tot een minimalist. Niet alle stappen zijn eenvoudig, maar andere stappen zijn volgens mij voor iedereen doenbaar. Het vraagt wat tijd, aandacht en motivatie. Daar waar zij spreken van 21 dagen, spreek ik liever van 21 stappen. In stap 3 vragen ze je om een inpakfeestje te organiseren. Wil je meer lezen, neem dan een kijkje op mijn verzamelpagina 'Minimalisme', de 21 stappen heb ik in het kort beschreven onder de titel '21 dagen op reis'.

6 opmerkingen:

  1. Inderdaad een hele uitdaging om van kamer te wisselen en jouw spullen te beperken. Zelf ben ik dit weekend ook begonnen aan een opruiming, want ik heb veel te veel spullen. Het lijkt mij dus heel interessant als je jouw vorderingen deelt en meer zult vertellen over Project 333. Dan heb ik ook meer motivatie om elke week iets op te ruimen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volop mee bezig Myriam, ergens nog volop aan het uitdokteren wat voor mezelf werkt en hoe zij dat dan uitwerkt.
      Leuk om te weten dat ik jou dan kan aanmoedigen om op te ruimen.

      Verwijderen
  2. Tsjonge dat lijkt me nog een hele uitdaging. Maar wel leuk! Mijn man en ik hebben ook een kleine slaapkamer. Wij gebruiken de ruimte verder toch niet, en de kinderen spelen graag op hun slaapkamer. Dus zij hebben de grotere.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maak eerlijk gezegd vrij veel gebruik van mijn kamer. Yoga, dansen, knutselen,... Het zal dus even aanpassen worden. Ik vertrouw op een goede afloop en geniet ondertussen van het proces ;)

      Verwijderen
  3. Ha! Herkenbaar. Mijn dochter en ik hebben jaren geleden ook geruild van kamer. Ik heb nu de kleine kamer en zij de grote. In mijn kamer staat alleen een bed en een kledingkast. Meer kan er niet in. En in vind het prima zo. Verder heb ik er niks nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blij te horen dat het voor jullie goed werkt. Hoop voor ons ook. Het enige wat ik volgens mij echt ga missen is mijn plaatsje om yoga te doen. Zo'n matje laat zich gelukkig gemakkelijk verplaatsen, regelmatig veranderen van decor zal misschien inspiratie brengen ;)

      Verwijderen