Sluiproutes zijn populair

Basisfiets Diva

In onze streek is er nog heel wat kouter op de grenzen van de deelgemeenten. Ik maak graag gebruik van deze wegen om mijn dochter met de fiets naar school te brengen. Jammer genoeg gebruiken heel wat mensen deze weg als sluiproute om het drukke verkeer te omzeilen.

Bij droog weer gaan we twee keer per week met de fiets naar school. Op die manier kan ze leren wennen aan het verkeer en leert ze de verschillende routes in de gemeente kennen. Op zondag is het hier zalig fietsen, het lijkt alsof de meerderheid van de mensen hier houden van autovrije zondagen. De rest van de week is het vaak afgrijselijk.

Vandaag was mijn meisje nog wat moe en bijgevolg verschrikkelijk onzeker. Net op deze dag bleken heel wat automobilisten hun weg te plannen via de sluiproutes. Daar waar we normaal een vijftal wagens tegenkomen gedurende een kwartier was het nu iedere seconde.

Op een eenvaksbaan, zonder fietspad, zonder voetpad en aan beide kanten een gracht is het echt niet aangenaam fietsen wanneer er constant auto's naast je rijden. Ik begreep haar angst en zag hoe ze bereid was om op te geven en langs de weg te blijven staan tot de ochtendspits voorbij was.

Meisje, a.u.b., stop met bang zijn. Het is jouw eigen angst die er voor zorgt dat je gaat vallen!. Ik was op van de zenuwen en kon mijn frustratie niet onder controle houden. Je gaat je herpakken en nu op je fiets kruipen!, zei ik vrij streng. Ze was banger hart, maar deed wat ik vroeg.

Ik vroeg me af of ik niet beter een bordje in mijn fietsenmand kon leggen. Alleen twijfelde ik over de tekst: Voorzichtig, ze is bang! of Landelijke weg, blijf hier weg!

Verkeersbord Stop

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen