Is verpakkingsvrij een stap terug?

Bewaardozen

De laatste tijd ga ik op zoek naar winkels waar je verpakkingsvrij voedsel kan kopen. Het idee om met mijn eigen verpakking in de winkel toe te komen en zelf te bepalen hoeveel grammen ik nodig heb is verleidelijk. Toch stel ik me nog een aantal vragen.

Wat met de etiketten?

Ik vind het een prachtige tendens dat producenten steeds meer verplicht worden om heel wat informatie op de verpakking te plaatsen. Ingrediënten, voedingswaarden, oorsprong, houdbaarheidsdatum, labels zowel wat de inhoud als wat de verpakking betreft. Die aanwezige informatie bepaalt mijn aankoopgedrag enorm. Wanneer je zero-waste koopt, krijg je die informatie dan ook van de winkelier? Hoe gaat dat dan in zijn werk? Ga ik bijvoorbeeld naar een winkel zoals Oil&Vingar dan ontbreekt die informatie compleet. De winkels die ik per mail aanspreek nodigen mij vriendelijk uit om een kijkje te komen nemen in de winkel maar beantwoorden mijn vraag niet.

Welke soort van bewaarpotten?

Op heel wat droogwaren zie ik staan 'droog en donker bewaren'. Als ik even onze droogwaren bekijk, pasta, rijst, granen en bloem moet je donker bewaren. In heel wat winkels zie ik echter glazen potten staan. Wat is nu het beste? Waar bewaar je voedsel het beste in, glas, plastic of roestvrij staal? Glazen potten zijn verleidelijk omdat ik ze kan steriliseren. Steriliseren moet ik dan doen in een kookpot, dus mijn bewaarpotten mogen niet groter zijn dan mijn grootste kookpot. Heb ik de nodige kennis in huis om hier de juiste beslissingen te nemen?

Hoeveel verbruik ik?

Mijn bewaarruimte is beperkt, dus ik moet er op letten dat ik enerzijds geen te grote voorraad aanleg, anderzijds er niet voor zorgen dat een te grote voorraad er voor zorgt dat wij plotseling heel eenzijdig gaan eten. Heb ik voldoende kennis over de bewaartijd van droogwaren? Hoeveel gebruik ik maandelijks van elk? Grof berekend kom ik op 1,5 kg haver, 3 kg pasta en 1 kg rijst per maand, allen spullen die ongeveer een jaar goed blijven.

Welke winkels kan ik gemakkelijk bereiken?

Er zijn nog niet zoveel winkels in onze buurt die deze mogelijkheid aanbieden. De auto nemen om te besparen op verpakking is niet bepaald logisch. De hoeveelheid die ik kan meenemen op de fiets is ook beperkt, al zeker wanneer een aantal glazen potten het gewicht opdrijven. Uit mijn snelle berekening neem ik al snel 6 kg mee op de fiets. Voorlopig heb ik één winkel gevonden op ongeveer een half uur fietsen van mijn huis. Die hebben echter een beperkt aanbod.

Hoe overtuig ik de rest van het gezin?

Voor mijn ouders komt dit neer op een stap terug in de tijd. Ik merk dat ze gebruik maken van een aantal bewaarpotten voor koffie en bloem, maar ik besef dat dit aan de moeilijk hersluitbare verpakking ligt. Het meenemen van een winkeltas en winkelbox is stilletjes aan ingeburgerd, het gebruik van de boodschappenlijst ook. Hoe trek ik hen mee in mijn avontuur. Ergens weet ik zelf nog niet of ik wil inbinden op informatie om minder verpakkingen te verbruiken. Ik zie me eerder de stap zetten om uitsluitend producten in papieren verpakkingen aan te kopen.

 

8 opmerkingen:

  1. Goede vragen zeg. Vooral dat van de informatie op etiketten op verpakkingen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het houdt me al een tijdje bezig. Het idee van zero-waste boeit me enorm, maar tot op welke hoogte ga je mee in deze tendens.

      Verwijderen
  2. Inderdaad, interessante vragen. Jammer genoeg kan ik je er geen antwoord op geven. Bij ons in de buurt is er nergens zo'n winkel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De trend begint nog maar pas he. Door af en toe te gaan winkelen op de markt doe ik wat ervaring op en dan merk je toch het verschil. Laatst ging mijn moeder achter fruit, de verkoper wou haar een suikermeloen verkopen. Moeder lief: "Nee, nee, ze wil enkel fruit van hier." De verkoper:"madammeke, ge gaat me volgende week in de armen springen want dit is een Belgische en hij is super lekker." Bij thuiskomst zie ik een sticker met daarop de vermelding "Dominicaanse Republiek".
      Ik bedoel maar, verkopers maken je alles wijs om hun spullen kwijt te geraken...

      Verwijderen
  3. Wel een eye-opener. Bij die vragen heb ik nog nooit stilgestaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is nogal eigen aan mezelf om me over veel te veel zaken zorgen te maken ;)

      Verwijderen
  4. Hm, dit zet een mens aan het denken... Vandaag was hier min of meer sprake van op radio2 : http://www.radio2.be/de-inspecteur/potjesdag
    Niet helemaal antwoord op je vragen (of helemaal niet? ;-)) maar het toont wel dat het leeft, er wordt over nagedacht. Ben wel benieuwd naar je bevindingen, als je dit pad op gaat. Ga je ze met ons delen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Appelfien,

      Tof dat je die link even post, de radio staat hier zelden op, dus had het niet gehoord. Het bevestigt een aantal van mijn vragen, zeker wanneer je ook de reacties leest. Nu weet ik alvast waarom overal gekozen wordt voor die glazen potten, omdat je minder risico loopt dat de inhoud onuitwisbare sporen nalaat in de pot.
      Ik zal er in de toekomst zeker nog over schrijven, vooral omdat ik er constant aandacht voor heb.
      Gisteren kocht ik bijvoorbeeld volkorenpasta van Bio-Time. Ik stond weer raar te kijken. De pasta van Soubry zit in een verpakking van karton. Waarom zit een bioproduct dan in een plastic verpakking?
      Het Zero-Waste gebeuren boeit me enorm, maar ik weet nu al dat er heel wat vraagtekens gaan opduiken in mijn hoofdje.

      Groetjes
      Prettig weekend

      Verwijderen