Wat deed mijn portemonnee in mei?

Financieel plan

Ik zie de overzichten verschijnen en het motiveert me enorm. Dus hier is hij, mijn derde kasbudget van dit jaar.

Ik prijs mezelf gelukkig, mijn spaargeld neemt opnieuw toe en mijn uitgaven beginnen te verminderen. In 2014 gaf ik nog gemiddeld 400 euro uit aan zakgeld voor mezelf. Mijn doelstelling van maximum 100 euro is meer dan behaald en de resterende 300 euro heb ik toegewezen aan andere zaken, 160 aan een nieuw spaarplan en 80 euro aan mijn buffer. Deze maand opnieuw een aantal uitgaven aan kledij, schoenen en feestjes. Mijn budget overschreden, maar ik ben op de goede weg. Deze maand heb ik ervaren dat het eigenlijk beter is wekelijks een overzichtje te maken, zeker nu sparen het nieuwe doel is geworden.


  • Zakgeld voor mezelf 57 euro (Vorige maand 93 euro)
    • Koffie 7,20 euro
    • Drinken en snacks 10,7 euro
    • Pizza burger 3,29 euro
    • McDonalds 5,10 euro
    • Ijsje 4 euro
    • Parking 1.50 euro
    • Medisch 10 euro
    • Versiering muffins 6,28 euro
    • Verhuisdozen 8,7 euro
  • Zakgeld dochter 25 euro

Vorige maand had ik vrij ruim inkopen gedaan, deze maand moest ik bijgevolg geen snacks meer kopen. Ik heb ontdekt dat het snoepgoed op de markt veel goedkoper is dan het snoepgoed in de winkel, 13.99/kg in de winkel, 7/kg op de markt. Even ter verduidelijking, deze inkopen zijn bovenop de gezamenlijke inkopen van ons gezin.

  • Extra voeding 106 euro (vorige maand 180 euro)
    • Groenten en fruit 31
    • Vlees 5 euro
    • Vis 4 euro
    • Zuivel 7 euro
    • Pasta 3 euro
    • Pizza 6 euro
    • Snoepgoed 16 euro
    • Tussendoortjes 9 euro
    • Koffie 8 euro
    • Havermout 3 euro
    • Verzorging 14 (zeep, reinigingsdoekjes en soda)

Mijn dochter doet aan paardrijden. Normaal gaat ze om de veertien dagen naar de rijles. Wat mei betreft zou dat drie keer zijn, maar de eerste rijles viel samen met haar feestje en de derde rijles viel in het water omwille van de regen. We zijn verschillende keer gaan zwemmen, dat kan ik alleen maar aanmoedigen.

  • Hobby dochter 30 euro
    • Paardrijden 30 euro
  • Zwemmen 39 euro
    • Zwembad 18 euro
    • Bubbelbad 4 euro
    • Cafetaria 15
    • Parking 2

Deze maand opnieuw kleding en schoenen aangekocht. Ik heb sport- en speelkledij gekocht voor mijn dochter. Jammer genoeg, opnieuw kosten aan schoenen. Vorige maand kocht ik mij een paar sandalen die ik na een dag jammerend opzij mocht leggen, de sandaal bleek te smal te zijn. Voor mijn dochter had ik slippers gekocht in de Action, ik wou ook eens gierig zijn. Het heeft me zuur opgebroken, haar tenen lagen volledig open en een diepe snede in haar grote teen. Nieuwe teenslippers gekocht van een degelijk merk. Dochterlief had witte sokken nodig voor het schoolfeest en zelf liet ik mij verleiden tot een T-shirt zonder mouwen. Mijn T-shirts zijn aan vervanging toe, waarschijnlijk ga ik volgende maand nog even langs om een paar extra kleurtjes aan te schaffen.

  • Kledij en schoenen 170 euro
    • Sandalen voor mezelf 54 euro
    • Slippers voor mijn dochter 24 euro
    • Sport- en speelkledij voor mijn dochter 87 euro
    • Zeeman 5 euro (witte sokken en T-shirt)

Mijn dochter is in mei jarig, de voorbereidingen voor het feestje waren reeds vorige maand betaald, deze maand volgde de afrekening. We mochten ook naar een communiefeestje van mijn achterneef gaan en het was uiteraard Moederdag. Een collega van me gaat op pensioen, er was een ophaling voor een geschenk.

  • Geschenken 185 euro (vorige maand 165)
    • Verjaardagsfeest 90 euro
    • Communiefeest 40 euro
    • Kaartje 3 euro
    • Snoepzak 8
    • Moederdag 20 euro
    • Bal voor dochter 6 euro
    • Balpennen voor dochter 8 euro
    • Pensioenviering 10 euro

In mei gingen we op reis naar zee. Mijn ouders verbleven een weekendje aan zee en wij hebben van die gelegenheid geprofiteerd om naar Plopsaland te gaan. Mijn ticket was gratis, ik moest enkel het ticket van mijn dochter betalen. Ons verblijf aan zee werd door mijn vader betaald, dus had ik enkel nog wat onkosten wat betreft eten en snacks.

  • Reizen 143 euro
    • Benzine 52 euro
    • Tickets 18.50 euro
    • Parking 2.50 euro
    • Drinken en snacks 20 euro
    • Eten 62 euro

Een kost die eigenlijk eerder bij mijn vaste kosten hoort, maar die ik toch liever bekijk als iets tijdelijk is logopedie voor mijn dochter. Ze heeft moeite met het automatiseren van leerstof. Het systeem eist dat je jouw kind afhelpt van een 'tekortkoming'. Logo doet de gemoederen bedaren tijdens de evaluaties op school… Afrekening van vorige maand en deze maand.

  • Logopedie 94 euro
    • Maart 60,61 euro
    • Mei 33,06 euro

Deze maand is de laatste maand dat mijn uitgaven op vlak van telefonie en internet maandelijks anders zijn. Ik heb eindelijk tijd vrij gemaakt om op marktonderzoek te gaan. Mijn internetabonnement was verouderd, vanaf volgende maand betaal ik bij dezelfde leverancier 26,99 euro voor 100GB per maand. Ook wat de gsm van mijn moeder betreft ben ik overgeschakeld. Vanaf volgende maand betaal ik 15 euro in plaats van te betalen volgens verbruik. Ze sprong een gat in de lucht toen ze hoorde dat ze nu iedere maand 10.000 smsjes mag versturen. Mijn eigen gsm heb ik deze maand niet moeten herladen, bij de volgende herlading zit ik aan een bedrag van 8 euro in plaats van 15 euro, ik ben overgeschakeld van Mobile Vikings naar Aldi Talk. Volgende maand zal dit budget eventjes hoger zijn omdat ik twee simkaarten heb aangekocht.

  • GSM (Mobile Viking) 0 euro
  • Internet + gsm (Telenet) 35 + 16 euro

Goede doelen, we hebben allemaal wel ergens een zwak voor. Iedere maand betaal ik vijf euro aan het hondenasiel.

  • Goede doelen 5 euro
    • Hondenasiel 5 euro

Wanneer ik grof de som maak 57 euro zakgeld voor mezelf, 25 euro voor mijn dochter, 106 euro extra aan voeding, 30 euro aan de hobby van mijn dochter, zwemmen 39 euro, 170 euro aan schoenen en kledij, 185 euro aan geschenken, 143 euro aan reizen, 94 euro aan logopedie, 51 euro aan internet en mobiel, 5 euro aan goede doelen. Samen 905 euro. Ik had gehoopt op een budget van gemiddeld 687 euro. Ergens moet ik dus nog leren 200 euro minder uit te geven.

8 opmerkingen:

  1. Leuk om je uitgaven zo op een rijtje te zien. Hier ging het de laatste maand ook wel goed. Ik had het gevoel dat ik weer meer controle had over de uitgaven, en dat voelt altijd prettig.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad altijd leuk om te ervaren. Ik hoop voor jou dat de trend hem verder mag zetten.

      Groetjes

      Verwijderen
  2. Ik deed dat vroeger ook: besparen, huishoudboekjes bijhouden, potjes maken voor dit en voor dat. Sinds ik gestopt ben met besparen, houd ik maandelijks makkelijk geld over. Dat klinkt tegenstrijdig, maar dat is gewoon een kwestie van focussen. En da's een stuk leuker en relaxter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb jouw artikel gelezen en ergens ben ik het met je eens. Op het moment dat ik aan het rekenen ben zou ik het liefst foert zeggen. Het maakt me moe, gierig en soms zelfs angstig. Toch wil ik het een jaartje proberen. We zien wel, bijna aan de helft.

      Verwijderen
  3. Mijn goede doel is een zwerver die ik elke week een euro geef :-)
    Ja, het valt me bij jou ook op, aan geschenken geven we toch veel geld uit hé!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een mooi doel. Ik deed dat vroeger ook, tot ze beiden waren verdwenen.
      Eentje leek sprekend op mijn grootvader, het was zo een lieve man.

      Die geschenken is vaak een gat in mijn zak, december is een ramp op dat vlak.

      Groetjes

      Verwijderen
  4. Heel interessant! Zou het met uitgaven bijhouden een beetje gaan zoals met calorieën tellen? Je hebt een duidelijker zicht waar die vele kleintjes naartoe gaan die uiteindelijk één grote maken. En eens je dat onder de knie hebt, is het makkelijker bij te houden, je hebt de app niet meer nodig om je gewicht/uitgaven op peil/in toom te houden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop het. Nieuwe gewoontes ontwikkelen duurt even, maar het komt wel. Het vraagt wat organisatie en dan genieten van het resultaat. Het bijhouden van mijn voedingswaarden lukt me wel beter, tenzij mijn vader stoofpotjes maakt, njamie ;)

      Verwijderen