Dromen anders bekeken

Dromen zijn een poging van onze ziel om onbewuste verlangens en problemen naar de oppervlakte te krijgen. Niet iedereen kan zich vinden in deze uitspraak, maar toch zijn we allen nieuwsgierig naar de betekenis van de symbolen die ’s nachts voor ons geestesoog verschijnen.

Wordt je overdag geconfronteerd met problemen dan zullen die hoogstwaarschijnlijk hun weg vinden naar jouw nachtelijk bestaan. Nachtmerries zijn niet bepaald onze favoriete dromen, doch blijken ze een enorme uitlaatklep te zijn voor onze emoties, onze diepste gevoelens. Ben je iemand die overdag zijn best doet confrontaties uit de weg te gaan? Zoek je naar de gulden middenweg, probeer je rustig te blijven en geef je niet op? Dan duw je heel wat emoties weg. Woede, frustratie, onzekerheid, machteloosheid, angst, … Al die gevoelens komen ’s nachts tot hun recht in jouw dromen.

Wordt jou slaap regelmatig onderbroken door intense beelden? Dan is het tijd om jezelf even te confronteren met jouw gevoelswereld. Het is heel belangrijke bewust na te denken over de blokkades in je leven. Waar heb je angst voor? Waarom ben je kwaad? Waar geef je teveel weg van jezelf? Waarom ervaar je onmacht? Niet alleen nadenken is belangrijk, maar het is ook belangrijk hierover te praten. Een gesprek met een vertrouwenspersoon, met de betrokken persoon. Hoe vaker je bewust uiting geeft aan het probleem, hoe vaker je bewust werkt aan het probleem, hoe rustiger je zal slapen.

Het verklaren van dromen is niet altijd eenvoudig. Gelukkig zijn er tegenwoordig voldoende boeken en websites te vinden die ons meerdere denkpisten aanreiken. Zelf pen ik mijn droom telkens neer net na het ontwaken. Gedurende de dag herlees ik mijn droom regelmatig. In dagdromen herbeleef ik de droom dan heel vaak en dat heeft me de kans om de sleutelwoorden te ontdekken. Bij welke zaken ervaar ik veel emoties? Bij welke zaken staan mijn zintuigen scherp? Meestal zijn dat de sleutelwoorden van de droom. Vervolgens ga ik online op zoek naar de collectieve betekenissen van de symbolen.

Droomwoordenboeken durven nogal eens nadruk leggen op verschillende betekenissen, afhankelijk vanuit welk oogpunt de symbolen verklaard zijn. Soms merk je dat de bronnen van de auteur een religieuze oorsprong hebben, dan neem je er best nog een ander woordenboek bij. Wanneer in een droomwoordenboek het woordje 'heks' louter negatief omschreven staat, dan weet je bijvoorbeeld dat de bron 'Christelijk' is. Dan wilf je best nog even door.

Belangrijk is dat de uitleg goed aanvoelt, want de droom was uiteindelijk voor jou bedoeld en niet voor anderen. Vergelijk de uitleg met zaken die gebeuren in je leven, vergelijk de verschillende sleutelwoorden met elkaar, meestal zit er wel een rode draad in het verhaal. Lukt het echt niet, dan kan je online op zoek gaan naar forums waar mensen elkaars dromen verklaren. Droomwoordenboeken die verbonden zijn met forums zijn vaak ook veel completer dan andere droomwoordenboeken.

Dromen die vaak voorkomen.

Achtervolgd worden

Wanneer we in ons dagelijkse leven wegvluchten van bepaalde aspecten in ons leven, dan is de kans groot dat we ook in onze dromen op de vlucht zijn. Het is een instinctieve reactie die we vaak onbewust gebruiken. Vaak weigeren we te luisteren en blijven we maar op de vlucht slaan in plaats van onszelf te confronteren met de waarheid. We lopen weg van onszelf. Volgens droomwoordenboeken is het belangrijk vast te stellen of de achtervolger ons inhaalt of niet. Hoe verder weg de achtervolger, hoe verder weg het probleem.

Bedriegen en beliegen

Verontrustende dromen zijn dromen over bedrog. Het beeld lijkt zo levensecht en de pijn zo intens dat we onze partners er durven over aanspreken. De realiteit zit echter anders in elkaar. Bedrog in dromen verwijst naar een gebrek aan zelfzekerheid. We begrijpen onze eigen gevoelens niet, hebben het gevoel alleen te staan in de wereld. Een gebrek aan aandacht, liefde en zelfvertrouwen vormen de kern achter deze dromen.
Wanneer we zelf schuldig zijn aan bedrog dan zijn we vooral op zoek naar de kwaliteiten van de minnaar in de droom.

Sterven

De angst van velen, sterven en deze wereld verlaten. Het overkomt ons nogal vaak in onze dromen. De dood staat voor een nieuw begin en veranderingen. Haaks er tegenover staat de dood al evenzeer symbool voor vluchten. Soms verlangen we er naar te vluchten uit ons dagelijks leven, op zoek naar verlossing. Wanneer alles uitzichtloos is, lijkt de dood de gemakkelijkste oplossing.

Vallen

Vallen is vaak een angstig moment. We verliezen de controle, kunnen nergens meer aan vasthouden, de grond onder onze voeten verdwijnt. Vallen staat dus vaak symbool voor controle. Wanneer het allemaal te veel wordt, we de indrukken niet op tijd kunnen verwerken, dan daveren onze fundamenten.

Vliegen

Een van de leukere droombeelden, vliegen. Wanneer je vrij kan vliegen dan betekent dat meestal dat je de touwtje in handen hebt. Wanneer je hoog in de lucht vliegt krijg je ook de mogelijkheid om alles te bekijken met een ruimere blik. Hoe lager je vliegt, hoe meer je tevreden bent met jouw huidige leven.

9 opmerkingen:

  1. Ik droomde vannacht nog dat één van mijn voorste tanden uitviel. Ik vond het een heel onaangename droom. Ik vraag me af wat dat zou kunnen betekenen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben even gaan kijken op mijn favoriete website: http://www.dreammoods.com/commondreams/teeth-dreams.html

      Tanden die uitvallen blijkt een veel voorkomende droom te zijn. Zelf gelukkig nog niet gehad...brrr het heeft voornamelijk met zelfvertrouwen te maken naar anderen toe. Angst dat je iets verkeerd gezegd hebt, angst dat anderen jouw zwakheden zullen ontdekken. Benieuwd of je jouw verklaring vind in de algemene uitleg op de site.

      Verwijderen
  2. Ben even gaan kijken op de site: ja, ik kan me daar wel in vinden denk ik... Ik hoop wel dat ik vannacht een leukere droom heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn dromen zijn precies science fiction, met allerlei fantasiewezens en actie. Meestal moet ik de wereld redden waarbij ik mezelf soms in de problemen stort en waarna ik zelf dien gered te worden door uiteraard... mijn knappe held. :) Waarschijnlijk droom ik zo omdat ik zelf veel fantasie heb (ik lees en kijk graag fantasy/horror films), er veel mensen op mij rekenen, maar ik zelf ook wel iemand nodig heb waarop ik eens een keertje kan terugvallen. Allee, dat denk ik. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had dat vroeger ook, die fantasywezens. Sedert ik niet meer naar dergelijke films kijk is dat fel verbeterd. Jouw plot lijkt me duidelijk he. Ik zou niet echt de behoefte voelen om hem verder te ontleden, al kan het altijd leuk zijn om de betekenis van de wezens eens op te zoeken om te analyseren op welk punt je nu net gered wil worden.

      Laat die held maar komen zou ik zo zeggen, over die prins op het witte paard zijn we gek gemaakt sedert onze peutertijd... Dat gaat er niet meer uit ;)

      Verwijderen
  4. Ik vind dromen altijd erg interessant. Een soort deur naar je onderbewuste. Ik vergeet ze alleen altijd meteen weer...

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicole,

      Dat gebeurt dan ook weer... Vervelend vind ik dat. Wanneer ik mag uitslapen onthoud ik ze het gemakkelijkst.


      Groetjes

      Verwijderen
  5. Ik vind dit een heel interessant onderwerp. Ben al heel lang op zoek naar twee thema's die doorheen de jaren vaak terugkeren in mijn dromen. Helaas willen internet en droomwoordenboeken hier geen oplossing in bieden. Die twee thema's kan ik nergens vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Sunny,

      Omdat de thema's te abstract zijn of te persoonlijk? Bijzonder, een boodschap uit een gesloten boek. Hoop dat je de betekenis ooit vind. Als je wat hulp zoekt wil ik best helpen meezoeken.

      Groetjes

      Verwijderen