Kamerverhuis: Wat zit er in de dozen?

Verhuisdozen

Mijn dozen staan nu reeds een paar dagen weggeschoven in een hoekje.

Ze zullen daar normaal nog twee weken staan. Mijn kleding en administratieve mappen heb ik niet ingepakt. Al de rest zit verborgen achter een laag karton.

Een paar dagen blijkt voldoende om een groot deel van de inhoud te laten verdwijnen uit mijn geheugen. Het is voornamelijk decoratie, dat weet ik. Mijn radio, een paar cd's, een paar boeken en een boekenhouder. Wanneer ik mijn best doe kan ik een aantal zaken visueel oproepen, een aantal spullen zijn reeds verdwenen uit mijn geheugen.

Heb ik nu spijt van die uitgaven? Hangt er vanaf vanuit welk oogpunt ik dat bekijk. Vanuit financieel oogpunt besef ik dat ik heel wat geld gespendeerd heb aan spullen die ik zelden gebruik, ik denk daarbij vooral aan boeken, cd's, mineralen,… Maar ook aan spullen die ik reeds jaren gebruik en uiteindelijk echt wel de investering waard waren. Ik weet dat ik geen immens bedrag heb uitgegeven aan mijn decoratieve spullen en ik ben er nog lang niet op uitgekeken.

Ik heb geen spijt van mijn aankopen, maar ik besef wel dat niks van dat alles noodzakelijk is. Ik relativeer wel. Ik besef dat ik enkel onze slaapkamer heb aangepakt. Moest ik alleen wonen dan zou het misschien anders verlopen. Dezelfde actie ondernemen in bijvoorbeeld de keuken zou heel andere resultaten weergeven. Op zich geniet ik wel van decoratie, het mag gewoon niet te veel worden.

Het feit dat ik samenwoon verandert ook heel wat zaken. Heb ik mijn radio nodig? Niet echt, mijn moeder en mijn dochter hebben er ook één, die kan ik altijd even lenen. Heb ik die cd's nodig, eigenlijk niet, radiozenders genoeg. Heb ik die boeken nodig? Eigenlijk niet, voldoende boeken in de bibliotheek en het internet is binnen handbereik. Delen is iets wat hier slechts een stap verwijderd is, maar ik zou het mezelf wel heel gemakkelijk maken moest ik alles in mijn leven minimaliseren en vervolgens alles moeten gaan lenen bij de rest van het gezin.

Deze week moest dochterlief bijvoorbeeld oude kleding meenemen naar school om een vogelverschrikker te maken. Wat was ik blij dat ik kon helpen en nog niet alles had weggegooid. Ik had nog een broek en trui liggen die ik wou recycleren. Ze zijn nu gerecycleerd in een vogelverschrikker en daar was mijn dochter enorm blij mee. Opruimen is dus leuk, maar af en toe iets achter de hand hebben voor 'het geval dat' is ook leuk.

Andere zaken gebruik ik zelden, maar ik ben niet bepaald van plan om ze weg te gooien. Meestal doe ik er wel lang over om iets aan te kopen en draag ik er daarna ook enorm zorg van. Ik heb bijvoorbeeld nog heel wat spullen liggen uit mijn schooltijd, vooral kantoorspullen en tekenspullen. Mijn potloden zijn minstens twintig jaar oud. Een paar keer per jaar gebruik ik die en mezelf kennende zou ik ze bij een volgende tekenkuur opnieuw kopen. Er zit een verschil tussen minimaliseren en verspillen.

Wanneer ik de dozen bekijk besef ik uiteindelijk dat ik nog geen reden heb om te panikeren. Alles is wel uit het oog, maar toch is alles slechts veilig opgeborgen. Een hoekje van mijn kamer is slechts tijdelijk omgetoverd tot zolder.

Deze blog maakt deel uit van mijn reis op weg naar minimalisme. Ik laat me inspireren door de minimalisten Joshua Fields Millburn en Ryan Nicodemus. De bedoeling is dat je jezelf aan de hand van een fictieve verhuis omtovert tot een minimalist. Niet alle stappen zijn eenvoudig, maar andere stappen zijn volgens mij voor iedereen doenbaar. Het vraagt wat tijd, aandacht en motivatie. Daar waar zij spreken van 21 dagen, spreek ik liever van 21 stappen. In stap 5 vragen ze je om na te denken over datgene wat je hebt opgeborgen. Wil je meer lezen, neem dan een kijkje op mijn verzamelpagina 'Minimalisme', de 21 stappen heb ik in het kort beschreven onder de titel '21 dagen op reis'.

4 opmerkingen:

  1. Jij bent al goed bezig! Zelf ben ik druk bezig om oude hobbyjournaals (hobbykrant) op te ruimen door de borduur- en kaartpatronen eruit te knippen en op een cursusblad te plakken zodat ik uiteindelijk 2 mappen overhoudt waarin ik dan lekker kan bladeren. Eerst lagen er zo'n dikke 40-tal krantjes op een stapel in een hoekje in de kast van mijn slaapkamer. Nu passen de 2 mappen in mijn hobbykast, dicht binnen handbereik waardoor ik er ook veel sneller mee aan de slag zal gaan. Nou ja, nog 20 krantjes te gaan en ik ben er klaar mee. Daarna kan ik m'n Flows nalezen en opruimen. Gelukkig zijn dat er niet zoveel en is m'n abonnement beëindigd. Nog veel opruimsucces!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh jij bent al aan een mooi taakje bezig. Mijn bureau en hobbydozen staan voor een volgende ronde op het verlanglijstje. Ik hoop die in de winter aan te pakken. Krantjes en magazines nemen op den duur veel plaats in het.
      En lukt het om alles af te werken zonder te beginnen knutselen? Ik vind het wel knap van je. Ik ben ooit eens aan mijn magazines begonnen. Er kroop zoveel werk in dat ik ze maar allemaal weg gedaan heb.
      Voor jou ook veel succes toegewenst! :D

      Verwijderen
  2. Waarom houden we tijdschriften en kranten eigenlijk bij? :-S Ik pleit ook schuldig, hoor... En toch heb ik er nooit meer in gekeken... Nu geef ik ze door aan mijn zus, die ze dan doorgeeft aan mijn ma, die ze dan doorgeeft aan mijn tante, en daarna weet ik het niet meer. Ik voel me er uiteindelijk beter bij, dan bij al dat 'hamsteren'... ;-) Maar bijhouden heeft ook voordelen, daar heb je gelijk in. Dochter had onlangs nog eierdozen van 12 eieren nodig op school, was ik blij dat ik er 2 kon opdiepen uit mijn grote rommelkast. :-D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh de eierdozen, het is toch een klassieker he. In september leggen we er altijd een paar opzij, net als het karton van een keukenrol en toiletpapier of het ronde doosje van kaaspunten. We hebben het wel gemakkelijker dan vroeger. In het begin van het schooljaar een blik op pinterest en je weet welke knutselwerkjes populair zijn.

      Hamsteren zit zo diep in onze genen, jammer genoeg hamsteren we vaak de verkeerde dingen.

      Groetjes

      Verwijderen