Kamerverhuis: De eerste nacht in een lege kamer

Verhuisdozen uitpakken

Het was al even voorbij bedtijd, maar toch lagen we beiden te bruisen in ons bed.

Mama, ik kan niet slapen. Is dat bij jou ook zo?, riep ze uit haar bedje. Ja meisje, mama ligt te woelen omdat ze niet kan stoppen met denken. Ben je in gedachten jouw kamertje aan het inrichten?, vroeg ik haar nieuwsgierig. Ja, jij ook?, fluisterde ze bevestigend. Ik ook meisje, dat is heel normaal. Focus nu maar op jouw ademhaling en probeer niet meer te denken., zei ik haar, half overtuigd van mijn raadgeving.

Even later hoorde ik haar zachtjes kreunen. Ze was vertrokken naar dromenland. Zelf lag ik nog te woelen. Mijn lichaam gevuld met energie, ik kreeg het er zelfs warm van. Ik deed mijn nachtkledij uit en zocht mijn plekje. “Komaan meid, als het voor haar werkt, dan ook voor jou.” Niet veel later lag ik heerlijk te slapen.

Het lijkt alsof het altijd zo voorbestemd was, alsof we nu beiden toekomen in de kamer die voor ons bedoeld is. Waar ze voorheen niet alleen naar boven wou heeft ze gisteren de ganse avond alleen boven gespeeld. Zelfs haar huiswerk heeft ze boven gedaan. Het avondritueel plots ook enorm ingekort. Ik hoefde niet meer bij haar in bed te liggen, enkel even op de rand van het bed zitten.

Een verhuis brengt ruimte voor vernieuwing. De stap om oude routines los te laten lijkt zoveel eenvoudiger, voelt zelfs natuurlijk. Een halfvol glas klinkt plots niet meer leuk, soms moet je het glas eens leeg maken en genieten van lekker vers water.

De verhuisdozen staan in de weg. Ik zou zonder aarzelen alles gewoon kunnen weggooien. Wanneer ik in gedachten mijn kamer inricht besef ik dat het niet zo slim zou zijn alles weg te gooien. Heel wat dingen zou ik zo opnieuw kopen. Ik ervaar wel hoe verstikkend ballast is. Ik probeer er zo weinig mogelijk aan te denken, maar zelfs met mijn ogen dicht voel ik waar de energie zich opstapelt en geen ruimte laat voor vernieuwing.

Ik merk ook bij mijn dochter die sterke drang om alles wat niet meer bij haar hoort weg te doen.
Op haar nieuwe kamer stonden nog een aantal zaken die op zolder moesten. Toen ik voorstelde om dat later deze week te doen schoot ze als het ware in paniek, ze kwam helemaal klem te zitten tussen wat ze zelf wou en wat ik voorstelde. Jij kleine slavendrijver!, zei ik lachend en ik deed alles meteen netjes op zolder.
Toen later op de dag haar buurvriendinnetje langs kwam begon ze spontaan opnieuw wat spullen te verzamelen om mee te geven. Alles wat niet bij haar nieuwe leventje past moet er uit.

Al begrijpt ze dat ik een aantal spullen moet laten staan, toch voel ik dat ze het echt nodig heeft om deze kamer volledig op te eisen. Haar nieuwe plek, haar nieuwe wereld en die wil ze helemaal alleen opvullen. Verhuizen is een groeischeut, een moment van inkrimpen om vervolgens opnieuw uit te deinen en loslaten staat centraal. Ik vind vast een oplossing om ook de rest nog weg te doen.

Deze blog maakt deel uit van mijn reis op weg naar minimalisme. Ik laat me inspireren door de minimalisten Joshua Fields Millburn en Ryan Nicodemus. De bedoeling is dat je jezelf aan de hand van een fictieve verhuis omtovert tot een minimalist. Niet alle stappen zijn eenvoudig, maar andere stappen zijn volgens mij voor iedereen doenbaar. Het vraagt wat tijd, aandacht en motivatie. Daar waar zij spreken van 21 dagen, spreek ik liever van 21 stappen. In stap 4 vragen ze je om na te denken over het essentiële. Wil je meer lezen, neem dan een kijkje op mijn verzamelpagina 'Minimalisme', de 21 stappen heb ik in het kort beschreven onder de titel '21 dagen op reis'.

4 opmerkingen:

  1. Dat zal wel even flink wennen worden, denk ik.... Maar komt vast goed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, zeker en vast. Alles went, denk ik dan. Per slot van rekening liggen we nog steeds in ons eigen bed.

      Verwijderen
  2. Ik ga je volgen in deze volgens mij wel interessante weg, weg van de overconsumptie !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te lezen Antoon. Inderdaad, weg van de overconsumptie.

      Verwijderen