Wil ik de spullen uit mijn dozen terug?

Verhuisdozen

De eerste dag dat onze spullen in een doos zaten was ik in mijn hoofd onmiddellijk aan het inrichten.

Mijn dochter haalde zelfs meteen al een aantal spullen uit haar dozen. Het waren vooral decoratieve spullen die schijnbaar heel belangrijk waren.

Een paar dagen later was dat verlangen verdwenen. Het maakte me eigenlijk niet meer uit wat er in die dozen zat en ik had ook totaal geen behoefte om die spullen terug op mijn kamer te zetten. Ik zag hetzelfde bij mijn dochter, de dozen bleven gesloten staan.

Raar hoe iets de ene dag zo belangrijk lijkt en de volgende dag gewoon op de achtergrond verdwijnt. Een bed en een stoel, dat is alles wat ik had en dat bleek voldoende. Ik bedacht dat een kapstok handig zou zijn maar in gedachten liet ik mezelf weten dat ik die stoel ook kon gebruiken als kapstok.

Toen mijn kamer een nieuw laagje verf kreeg voelde de kamer vreemd aan. Mijn dochter had de perfecte keuze gemaakt, de kamer voelde zacht en vrolijk aan. Ik had de verkeerde kleur gekozen, het voelde somber aan. Vanaf dat ogenblik ontstond opnieuw de behoefte om decoratie te plaatsen. Als de basis niet goed is ontstaat blijkbaar de nood om op te smukken.

Ik heb dus duidelijk nood aan meer wanneer de essentie niet zichtbaar, voelbaar is.

Deze blog maakt deel uit van mijn reis op weg naar minimalisme. Ik laat me inspireren door de minimalisten Joshua Fields Millburn en Ryan Nicodemus. De bedoeling is dat je jezelf aan de hand van een fictieve verhuis omtovert tot een minimalist. Niet alle stappen zijn eenvoudig, maar andere stappen zijn volgens mij voor iedereen doenbaar. Het vraagt wat tijd, aandacht en motivatie. Daar waar zij spreken van 21 dagen, spreek ik liever van 21 stappen. In stap 10 stellen ze de vraag of je werkelijk nood hebt aan meer. Wil je meer lezen, neem dan een kijkje op mijn verzamelpagina 'Minimalisme', de 21 stappen heb ik in het kort beschreven onder de titel '21 dagen op reis'.

2 opmerkingen:

  1. Soms kan iets zo belangrijk lijken en even later helemaal niet meer. We bezitten inderdaad heel veel prul. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De waarde die we aan iets toekennen zegt uiteindelijk veel over onszelf.

      Verwijderen