Mijn manifest

Be - Bron: PixaBay - User: johnhain

Bepalen wat ik wil en hoe ik het wil bereiken is belangrijk.

Dit manifest is een opsomming van de doelen die ik als minimalist wil bereiken. Verandering staat centraal en de weg die ik bewandel is voor mezelf net zo belangrijk als het einddoel bereiken.


  1. Maak een top vijf lijst van dingen die je graag doet. Bepalen wat waardevol is, is niet altijd eenvoudig. Een visionbord maken van jouw favoriete activiteiten kan hierbij helpen. Een lijstje van alle dingen die jou gelukkig maken is in ieder geval een mooi vertrekpunt om te bepalen waar je heen wilt.
  2. Maak een top vijf lijst van de zaken die belangrijk zijn. Dit keer dus niet kijken naar wat je graag doet, maar evalueer jouw principes. Waar spendeer je veel tijd aan omdat je dat belangrijk vindt. Je kunt bijvoorbeeld jouw rollen in dit leven bepalen en neerpennen welke waarden je nastreeft binnen die rollen. Ik ben bijvoorbeeld iemands kind, ik ben mama, ik ben een werknemer, ik ben een jonge vrouw, ik ben een vriendin. Vijf rollen in dit leven. Maak het jezelf niet te moeilijk, een mindmap is een leuke manier om dit visueel te doen.
  3. Herbekijk de zaken waar je veel tijd aan spendeert. Neem de drukste dag van de week als vertrekpunt. Deel jouw dag op in tijdvakken en bekijk hoeveel tijd je spendeert aan slapen, werken, het huishouden, de kinderen, jezelf, enz. Vergelijk dit nu met de twee vorige lijsten. Is er een evenwicht? Moet je sommige dingen herwaarderen? Wees realistisch, jaag geen zaken na die niet haalbaar zijn, maar zet jezelf ook niet klem door bepaalde zaken teveel gewicht te geven.
  4. Vereenvoudig jouw takenlijst. Vooral perfectionisten hebben hier last van. Wees niet te gedetailleerd in jouw takenlijst. Maak groepen en verdeel jouw vrije tijd over de groepen. Krijg je niet alles afgewerkt, focus dan op de dingen die echt belangrijk zijn en laat de rest los.
  5. Maak komaf met uitstelgedrag. Uitstellen zorgt er voor dat er bergen ontstaan waar we niet meer overheen geraken. Doe de dingen meteen. We hebben allemaal plaatsje waar we spullen leggen voor later. Later op zijn plaats leggen, later gebruiken, later afwerken. Schrap het woordje later. Je doet het nu, of je gooit het weg.
  6. Leer nee zeggen. We willen allen mensen helpen. Wanneer je even rondvraagt dan merk je dat iedereen het als leuk ervaart om anderen te helpen. Overdrijf echter niet. Help waar je kunt, wanneer je de tijd hebt. Is nee zeggen moeilijk, leer dan jouw antwoord te veranderen in 'wanneer ik de tijd vind'. Besef dat het niet nakomen van beloftes erger is dan zeggen dat je geen tijd hebt.
  7. Beperk jouw digitale aanwezigheid. We spenderen heel veel tijd online en aan de telefoon. We zijn constant bereikbaar voor iedereen. Toen ik van Facebook verdween had ik voornamelijk moeite met het feit dat ik geen gesprekspartner meer had op ieder moment van de dag. Het was zo eenvoudig, even surfen naar de juiste groep, pagina of persoon en ik kon praten over datgene wat zich in mijn hoofd afspeelde. Omgekeerd doet het zelfde fenomeen zich voor, je wordt een arbeider voor sociale media, je levert hen een dienst door constant beschikbaar te zijn. Stop er mee! Tenzij je echt niks anders te doen hebt.
  8. Ruim jouw rommel op. Begin klein. Overloop alle plekjes in huis waar je spulletjes hebt gelegd voor later. Een leuke opdracht is '100 spullen minder'. Draag alles wat nog bruikbaar is naar de Kringloop en alles wat niet meer bruikbaar is doe je in de vuilbak. Ga dan door met de 'maanduitdaging'. Dit zijn de zwaardere taken, de zolder, de kelder, de garage, de stal, ... Motiveer jezelf door iedere dag evenveel spullen te verzamelen als het nummer van de dag. Na een maandje ben je alle overbodige spullen kwijt.
  9. Bescherm jezelf voor reclame. We worden constant aangemoedigd om dingen te kopen. De media speelt in op onze noden en zet ons aan tot het kopen van spullen die niks bijdragen. Erger nog, ze spelen in op onze gevoelens en zadelen ons op met een schuldgevoel wanneer we de perfectie niet bereiken. Scherm jezelf af. Weiger niet-geadresseerde reclame, schrijf je uit op nieuwsbrieven, beperk de tijd voor de tv en stem af op een radiozender met veel muziek en weinig blabla.
  10. Consumeer minder door jouw manier van aankopen te herbekijken. Leer van eerst te kijken wat je in huis hebt. Kijk de inhoud van jouw kasten na voor je een boodschappenlijst maakt. Doe dit niet enkel voor voeding, maar echt voor alles, zelfs voor kledij. Wat je niet meer gebruikt doe je weg voor je nieuw koopt. Besef hoeveel spullen je aankoopt zonder er nog gebruik van te maken en probeer te recycleren waar mogelijk.
  11. Hou jouw budget in het oog. Kijk niet alleen na wat er op de rekening staat, maar hou ook bij waar jouw budget heen gaat. Bekijk ieder jaar opnieuw waar je veel geld aan uitgeeft. Ik moest bijvoorbeeld beseffen dat ik per jaar een maandloon spendeer aan speelgoed en geschenken. Het besef dat mijn dochter nauwelijks met speelgoed speelt en dat heel veel geschenken op eBay terechtkomen maakte me toch wel alert voor deze uitgaven.
  12. Zorg ervoor dat je altijd wat vrije tijd hebt dat niet ingepland is. Speeltijd noem ik dat. Het zorgt er enerzijds voor dat je kunt omgaan met onverwachte wendingen en anderzijds heb je lekker tijd om eens even tot rust te komen.
  13. Zorg voor momenten dat je helemaal alleen bent. Af en toe alleen zijn zorgt ervoor dat je eindelijk eens kan beginnen aan die uitgestelde taken. Wanneer die taken af zijn kun je onthaasten en opnieuw eens ervaren hoe het voelt om iets of iemand te missen. Niks zo dankbaar als een leeg moment dat jou laten beseffen hoe waardevol mensen en activiteiten worden wanneer je ze af en toe moet missen.
  14. Ga bewust door het leven. We leven te vaak op automatische piloot. Doe het rustig aan en hou jouw aandacht bij datgene waar je nu mee bezig bent. Heb aandacht voor alle gewaarwordingen. Word je bewust van jezelf en datgene waar je op reageert.
  15. Plan jouw leven. Zorg voor een bepaald systeem waar je telkens kan op terugvallen. Hou er niet halsstarrig aan vast, maar bouw routines op zodat het een deel wordt van jezelf. Geef alles een plaats en jezelf nog het meest. Eis jouw ruimte op. Wat moet je allemaal doen? Wat wil je allemaal doen? Hoe ga je dat doen? Volg je eigen stappenplan en werk het verder uit naarmate je groeit.

Het allerbelangrijkste staat niet in het lijstje, maar moet je zeker doen. Schrijf jouw eigen manifest en hou in een dagboek bij hoe je het toepast in je leven. Geniet van de reis!

4 opmerkingen:

  1. Ik heb nu 2 daagjes verlof (en dus verlengd weekend) en ik ga eens nadenken over de dingen die ik wil wijzigen in mijn leven. Jouw manifest ziet er fantastisch uit. Veel succes ermee! Ik vind het leuk om jouw vorderingen te lezen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel Myriam, ik ben benieuwd of ik daarvan een berichtje ga zien verschijnen op jouw blog.
      In de zomervakantie ga ik mezelf eens goed herevalueren, maar eerst nog veel werk aan de winkel.

      Verwijderen
  2. Heel waardevol wat je allemaal zegt!

    BeantwoordenVerwijderen