Preitaart met gerookte zalm

Preitaart

Iets wat ik zelden eet gecombineerd met iets wat ik alle dagen kan eten. Preitaart met gerookte zalm.

Ik heb mezelf voorgenomen iedere week een nieuw gerechtje te leren. Iedere week uit te proberen welke producten ik goed verdraag en welke niet. Ik laat me inspireren door een applicatie op mijn iPad, ‘Recepten4Seizoenen’. Ik probeer aandacht te hebben voor seizoens- en streekgebonden, maar eveneens voor de voedingswaarden.

De keuze deze week was enorm ruim, asperges, bloemkool, brocolli, courgette, erwtjes, komkommer, prei, raap, rode biet, enz. Keuze in overvloed, we zitten duidelijk in de vruchtbare periode van het jaar. Ik koos voor Belgische prei, eitjes van de buren hun kippen en Noorse Zalm.

Preitaart met gerookte zalm

Ingrediënten

  • bladerdeeg
  • 4 preistengels
  • gerookte zalm (min. 70 gram)
  • 4 eieren
  • 30 gram geraspte kaas

Bereidingswijze

Snij de zalm en de preistengels in kleine stukjes. Meng de geklopte eieren met de zalm en geraspte kaas. Ontrol de bladerdeeg in een bakvorm. Bedek de bodem met de prei en overgiet met het mengsel van eieren, kaas en zalm. Zet 20 minuten in de oven op 220 graden.

Preitaart

Noorse zalm

Ik koop meestal de Noorse Zalm van Everyday. Deze zalm is afkomstig uit Noorwegen, wordt bewerkt in Polen en vervolgens ingepakt in België. De zalm heeft er dus een ganse weg op zitten. 80% van de zalm die in Europa verkocht wordt legt deze weg af. Een tendens die zorgen baart is dat meer en meer zalm naar China wordt gebracht om daar te worden bewerkt en ingepakt, om vervolgens terug naar Europa te brengen voor verkoop. Daarnaast blijkt Greenpeace vooral te waarschuwen voor wanpraktijken in Chili.

De richtregel voor gerookte zalm is dat je de zalm uit de verpakking haalt 20 minuten voor de maaltijd. Na het open van de verpakking is de zalm nog één dag houdbaar. Het is dus belangrijk kleine verpakkingen aan te schaffen.

Energie kcal/100 gr 183 kcal
Vetten 10,2 g
Verzadigde vetten 2,1 g
Totaal koolhydraten 0,6 g
Suikers 0,4 g
Vezels 0,1 g
Eiwitten 22,1 g

Wat doe ik de volgende keer anders.

Toen ik mijn receptje inbracht in mijn ‘MyFitnesspal’ was ik aangenaam verrast, slechts 280 kcal. Ik nam er spontaan nog een halve portie bovenop.

Ergens miste ik wel het wauw-gevoel. Het smaakt als roerei met prei en gerookte zalm. Het enige verschil is dat het in een taartdeeg zit in plaats van gebakken op de pan. Het gemak schuilt hem vooral in het feit dat een ovengerecht minder aandacht vraagt.

Ik zocht online naar wat inspiratie wat betreft de smaak. Heel wat mensen voegen room, melk, yoghurt of platte kaas toe aan het mengsel. Ik zag een gerechtje waar men Boursin gebruikt om extra smaak te geven aan de taart, dat is iets wat ik alvast wil uitproberen. Een aantal mensen voegen ananas, olijven of gedroogde tomaten toe. Vooral die tomaten lijkt me lekker. Dus dit gerechtje zal ik op zijn minst nog twee keer uitproberen.

De hoeveelheid is voor vier porties. Aangezien ik de enige in dit huis ben die groentetaart eet moet ik op zoek naar een kleine bakvorm voor quiche. Ondertussen online gemerkt dat dit in vrij veel winkels verkocht wordt. Dus bij een volgend bezoekje aan een stad staat dit op de boodschappenlijst.

Meer info over zalm

5 opmerkingen:

  1. Zalm en prei, een lekkere combinatie! Ik heb nog nooit zo'n groentetaart gemaakt, misschien dat ik ook eens een poging ga wagen met de Boursin erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had het ook nog nooit zelf gemaakt. Ik eet het wel af en toe wanneer ik bij Exki langs ga.
      Ook zo fan van Boursin?
      Vandaag ga ik op zoek naar een kleine quichevorm. Hoop het volgende week nog eens te proberen.

      Verwijderen
  2. Lekker zo'n quiche et zalm en prei, ook één van mijn favorieten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt?! En jij hebt natuurlijk altijd voldoende eitjes in huis.
      Doet me er aan denken dat ik even naar jouw blogje moet om te kijken hoe het met de nieuwe kipjes gaat.

      Verwijderen
  3. Mmmm... errug lekker!
    Je brengt me wel op een idee, nu je over roerei met prei en gerookte zalm begint... Namelijk, dat van een roerei met prei en gerookte zalm (lol).
    Je begrijpt, ik probeer een beetje af te vallen, dus ik denk dat ik het bladerdeeg voorlopig maar eventjes laat zitten.

    BeantwoordenVerwijderen